Ahoj po dvoch rokoch!
Áno, dva roky som neposielal žiadny newsletter. Zato som však za ten čas stihol zamakať na mojich podcastoch Tony Dúbravec Podcast a Doba digitálna. Keďže tvoriť obsah ma baví a robím to už 6 rokov, newsletter mi stále vŕtal v hlave, až som mu našiel využitie.
Pravidelne vám budem prinášať krátky sumár aktuálnych noviniek a zaujímavých info z digitálneho sveta tak, ako som to kedysi robil v podcastoch. Vitajte pri nultej časti a verím, že zostaneme v kontakte každý týždeň.
Poďme na to:
Vitaj, Meta! Zbohom Facebook?
Jednou z vecí, ktoré som sa naučil od Miša Pastiera, je odporúčanie nenazývať si firmu podľa predmetu podnikania. Pretože neviete, kedy budete chcieť expandovať, rozširovať portfólio a podobne. Ani Mark Zuckerberg určite nevedel pred 15 rokmi, že Facebook bude obnášať niekoľko ďalších firiem a platforiem a narazí na brandingový problém. "Korporát Facebook" sa teda nedávno premenoval na "Meta". Názov reflektuje už pomerne stabilný fokus firmy na vytvorenie "metaverse", teda nejakého paralelného virtuálneho sveta, ktoré považuje za budúcnosť sociálnych sietí a internetu celkovo. Viac o tejto zmene sa dočitate na mojom obľúbenom Social Media Today alebo v tzv. Founder's Letter priamo od Marka.
Ak vás zaujíma samotná téma metaverse, v tomto veeeľmi dlho rozhovore na The Verge (na čítanie, môžete si ho aj vypočuť) sa dozviete viac o vízii Facebooku priamo z Zuckerbergových úst.
Konečne sme všetci influenceri.
Priznajme si to, okrem samotného pekné čísla, bola méta 10 tisíc followerov na Instagrame hlavne prostriedkom na získanie "swip up-u" v Stories. Veľmi dlho sa hovorilo o tom, že pridávať odkazy do storiek raz nebude iba výsadou populárnych a overených profilov. A konečne to prišlo - linky do Stories môžeme vkladať všetci a môžeme tak okúsiť, čo doteraz mohli iba influenceri. Aj keď cez swipe up už to nie je. Prečítajte si o horúcej novinke v tomto článku.
Čo sa stane na internete za 60 sekúnd?
Na Netflixe si ľudia pozrú 452 tisíc hodín obsahu, na Amazone minú 283 tisíc dolárov. Google zaznamená 5,7 milióna vyhľadávaní, Strava 1,5 nových aktivít. Na Clubhouse vznikne 208 miestnostní (dobre, toto už možno neplatí). Infografiku, ktorú nájdete v tomto článku, veľmi rád používam vo svojich prezentáciách, pretože ma fascinujú všetky tie čísla a predstava, že sa udejú za jednu obyčajnú minútu.
TikTok kradne podcastom poslucháčov.
Na prvé počutie to nedávam veľmi zmysel, veď ide o úplne iný druh obsahu. Napriek tomu je to celkom logické. Čím viac času ľudia trávia na TikToku, tým menej im ho zostáva pre ostatný content a to si odnesú aj podcasteri. Až 41% používateľov TikToku spomedzi Generácie Z v prieskume Kantaru priznalo, že odkedy sú na TikToku, počúvajú menej podcastov. Ďalšie výsledky prieskumu na 7 000 používateľoch nájdeš tu.
PODCAST: Creators Economy s Dominikom Harmanom
Žijeme v dobe, kedy aj takýto newsletter by raz pre mňa mohol znamenať nejaký malý alebo väčší príjem. Všetci môžeme tvoriť obsah, aký nás baví, a živiť sa ním. Samozrejme, nie hneď, no doteraz to nikdy nebolo jednoduchšie. S Dominikom Harmanom, marketingovým konzultantom, ktorý sa venuje ekonomike tvorcov, sme sa v podcaste Doba digitálna rozprávali o tom, ako robiť obsah, ktorý si získa komunitu a možno raz aj sponzorov alebo klientov.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známy a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.