Ahoj v digitálnom svete! 😉
Vyzerá to tak, že streda sa stane tým dňom, kedy vám tento mail pristane v schránke. Držme si palce.
Sociálne siete sú skvelé miesto, kde sa stále niečo deje (teda väčšinou). Vďaka tomu nebola núdza o dnešné Digitálne novinky číslo 2.
Určite sa dočítajte až ku koncu, nájdete tam dôležité posolstvo 👇🏻
TikTok opäť o krok pred Instagramom.🏃🏻
O čínskej sociálnej sieti určite môžeme hovoriť ako o inovátorovi. Okrem samotného nastolenia trendu krátkeho video obsahu prichádza stále s novými fičurkami. Najnovšie v spolupráci s Disney predstavil nové možnosti "text-to-speech", čo je funkcia, ktorú tvorcovia už dlho aktívne využívajú a po novom si budú môcť zvoliť rôzne hlasy z Disney sérií, ako napríklad C3PO zo Star Wars. A čo urobil Instagram? Predstavil základnú "text-to-speech" funkciu. To, že Meta so svojimi aplikáciami inovačne už pár rokov nestíha, si všimli aj v článku na Social Media Today.
Virálny eco scam v Instastories. 🌲
Jednou z čerstvých noviniek je sticker "Add Yours" v Instastories, ktorým môžete začať rôzne výzvy, v ktorých ľudia pridávajú fotky na jednu tému. Podľa mňa je to zaujímavá vec a nepochybne to prispeje k interakciám v storkách. Ak máte Instagram, pravdepodobne vás zasiahla takáto výzva v zmysle "za každú fotku domáceho miláčika zasadíme jeden strom". Výzva nabrala milióny fotiek a doslova za pár hodín sa stala virálnou. Austrálsky novinár Patrick Marlborough sa rozhodol pátrať, kto je za touto výzvou a či naozaj budú niekedy tieto stromy vysadené. Vznikla z toho pomerne šialená séria zistení a prepojení, ktorú zmapoval v stories na svojom Instagrame. Pozrite si jeho posledné tri highlighty s názvom Plant a tree. A dávajte si pozor, nie všetko na pohľad pekné má aj správny motív.
Zruší Facebook možnosť zdieľania? ➡️
Nikoho nezaskočí, že slepé až automatické zdieľanie príspevkov výrazne prispieva k šíreniu dezinformácii na Facebooku. Vďaka tomu majú všetky konšpirátorské a antivaxerské profily tak veľké dosahy. 38-65% zobrazení získavajú príspevky po aspoň dvoch zdieľaniach. Ak chce Meta a jej platformy aspoň trochu zmierniť svoje problémy s dôveryhodnosťou, zrušiť možnosť zdieľania príspevkov by mohlo byť významným posunom vpred. Na WhatsAppe minulý rok pribudol limit 5 zdieľaní na jednu správu, čo až o 70% znížilo masové zdieľanie. Samozrejme obmedzenie alebo zrušenie zdieľania na Facebooku je stále v rovine úvah, no osobne by som to považoval za správny signál. Viac k tejto téma nájdete v tomto článku.
YouTube skrýva počítadlo dislike-ov. 👎🏻
YouTube je v podstate jediná sociálna sieť, ktorá ponúka možnosť dať jasne najavo, keď sa vám obsah nepáči. Lenže práve táto možnosť je niekedy nástrojom na kyberšikanu a cielené útoky medzi content creatormi. Práve na to sa odvoláva Google pri tejto zmene. Podľa mňa ide o kozmetickú záležitosť, ktorá síce môže obmedziť také "stádovité" dislajkovanie, no keďže tvorcovia stále uvidia čísla pri svojich videách, nič extra sa nezmení. Z vyjadrení PewDiePie a Duklocka vyšlo skôr to, že sú proti tejto zmene, ale zasa by bolo naivné si myslieť, že dislike vždy predstavuje iba konštruktívny feedback konkrétneho videa. Oficiálne vyjadrenie zo strany YouTube si môžete pozrieť tu.
Oceňte svojho social media manažéra. 🙏🏻
Päť rokov robím v reklamných agentúrach a myslím si, že to môžem povedať s čistým svedomím. Social media manažéri sú extrémne nedocenené pozície. Väčšina ľudí ich práci nerozumie, sú v prvej línii, väčšina problémov ide na ich triko, pretože sú často posledným článkom v komunikačnom procese. Napriek tomu nie vždy sú prizvaní do kreatívneho procesu, nemajú slovo, no čakajú sa od nich zázraky. Na tento tweet som narazil minulý týždeň a musel som si ho odložiť. Poďakujte svojim social media manažérom, sú to ľudia, ktorí denne čelia obrovskému množstvu informácií, odpisujú vašim zákazníkom, sledujú trendy, pripravujú stratégie, píšu texty, občas musia robiť aj grafiku. Pre mňa hrdinovia marketingového odvetvia.
PODCAST: Ako TikTok mení hudobný priemysel. 🎙️
Mám rád TikTok. Nie všetko, čo sa tam objaví, je klenot, skôr naopak, k tomu dobrému sa treba doslova prescrollovať. Potom je to však veľakrát zábavná, inšpiratívna aj edukatívna jazda. Po fakt dlhých hodinách v aplikácií som si všimol jednu vec, ktorá dodáva TikToku obrovskú silu aj za hranicami sociálnych sietí. Dokáže totiž meniť životy a budovať kariéry umelcov - najmä hudobníkov. Jedno virálne video dokáže pritiahnuť obrovskú pozornosť na autora hudby z videa. Pred pár mesiacmi som sa na niekoľko prípadov úspešných hudobníkov, ktorí prerazili vďaka TikToku, pozrel v podcaste Doba digitálna. Myslím, že to bola nedocenená téma, preto vám ju odporúčam znova, nakoľko verím, že vy veríte môjmu úsudku a výberu kvalitných informácií.
Knižný tip na koniec: Vražda potrebuje reklamu. 🔫
Nedávno som začal počúvať audioknihy a neviem si to vynachváliť. Začal som jednoduchou sebarozvojovou literatúrou, no mám za sebou aj prvú beletriu. Román "Vražda potrebuje reklamu" od Dorothy Sayers má skoro 100 rokov. Odohráva sa v prostredí londýnskej reklamnej agentúry. Je to veľmi dobré počúvanie. Recenziu na knihu som napísal tu a môžete si ju kúpiť na Audiolibrix aj so zľavou 20% s kódom TONY20.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známy a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.