Ahoj v digitálnom svete! 😉
Ako si predstavujem budúcnosť Facebooku? Prečo je Netflix aktuálne neohrozeným lídrom streamovacích služieb? Ako si upratať v News Feede?
Na tieto otázky nájdete odpovede v Digitálnych novinkách číslo 3. Pokojne mi však napíšte, ak niektorú tému vidíte inak.
Nezabudnite však newsletter odporučiť svojim známym.
PS: Tentokrát budeme aj súťažiť, takže určite scrollujte 👇🏻
Slovom roka je NFT. 🏅
Ak ste ešte nepočuli o NFT, tak by ste si mali dobehnúť resty, pretože minimálne v najbližších rokoch sa bude tento výraz spomínať stále viac. Na začiatok vám môže poslúžiť tento rozhovor s Tinom Hrnčiarom, ktorý som robil v júni. NFT sa stalo Slovom roka 2021 podľa Collins Dictionary. Jeho používanie vraj za posledný rok vzrástlo o 11 000 %. Všetkých 10 finalistov rebríčka nájdete v tomto článku od The Guardian. Pre zaujímavosť, v Oxford English Dictionary vybrali za slovo roka "vax", z pochopiteľných dôvodov.
Nové možnosti kontroly obsahu v News Feede. 📰
Facebook testuje zaujímavú novinku, zatiaľ v niektorých anglicky hovoriacich krajinách, ktorá dáva používateľom možnosť nastaviť si, aký druh obsahu a v akej intenzite sa im má zobrazovať v news feede. Obsah rozdelený medzi rodinu a priateľov, skupiny a stránky viete teda sami prioritizovať. Okrem toho dáva inzerentom priestor určiť si témy obsahu, pri ktorých sa ich reklamy nemajú zobrazovať. O oboch týchto novinkách píše portál TechCrunch.
Ako Netflix využíva machine learning pri výbere thumbnailov? 📺
Netflix je veľmi vizuálna platforma, to asi netreba hovoriť. Určite ste si tiež všimli, že náhľadové obrázky filmov, seriálov a dokumentov sa častokrát menia. Netflix totiž pomerne extrémne testuje a vyhodnocuje, na aké obrázky sa najviac kliká, hľadá v správaní používateľov patterny, prispôsobuje obrázky vášmu správaniu v aplikácii. Narazil som na zaujímavé vlákno na Twitteri, ktoré celý tento proces skúma hlbšie. Na konci sú aj zaujímavé zdroje, oplatí sa začítať.
Facebook Shops už aj v skupinách. 🛒
Myslím si, že skupiny sú jedným z hlavných smerov, ktorými sa bude Facebook ako sociálna sieť uberať. Spájajú ľudí so záujmom o konkrétnu tému, čím zvyšujú relevanciu obsahu a skvalitňujú čas strávený na platforme (samozrejme nie vždy). Facebook Groups budú mať čoskoro vlastné obchody, teda možnosť predávať produkty v rámci komunity. Najjednoduchší príklad môže byť situácia, kedy by som ja pripravil sériu tričiek s digitálnymi motívmi a vy by ste si ich mohli kúpiť priamo v skupine Doba digtálna a podporiť tak moju tvorbu. Ďalšou z noviniek pre skupiny sú odporúčania na produkty, kedy napríklad na môj dopyt po zaujímavej knihe môžete rovno odpovedať tipom z Facebook Shopu Martinusu alebo iného kníhkupectva. Prečítajte si viac na oficiálnom Facebook blogu.
Upravte si spätne carousel na Instagrame. 🖼️
Toto sa môže javiť ako maličkosť, ale verte mi, nie je. Instagram prišiel s vylepšením svojich carousel postov (to sú tie, kde máte až do 10 fotiek alebo videí). Ak napríklad usúdite, že niektorú fotku ste tam vybrali zle, prestane sa vám páčiť, alebo vás niekto na jednej z 10 fotiek poprosí, že tam nechce byť, jednoducho si viete carousel upraviť a vymazať z neho iba konkrétnu fotku. O tejto a ešte jednej ďalšej novinke hovorí CMO Instagramu, Adam Mosseri, v poslednom zo svojich pravidelných videí.
SÚŤAŽ o knihu Proces od Setha Godina. 📚
Ak ma sledujete na |nstagrame alebo ste v skupine Doba digitálna, istotne ste zaznamenali, že som veľmi pochvalne písal o knihe The Practice od Setha Godina, jedného z mojich obľúbených marketérov. Je to jeho 20. kniha a je skvelá, najmä ak ste človek, ktorý niečo tvorí a chce to zdieľať so svetom. Dohodol som sa s dobrými ľuďmi z vydavateľstva Audiolibrix, ktoré nedávno vydalo českú verziu pod názvom Proces, že odmeníme práve členov skupiny Doba digitálna a spravíme pre nich súťaž o tri knihy. Odporúčam vám teda pridať sa do skupiny a v najbližších dňoch sa zapojiť.
PODCAST: Ako budovať a monetizovať nezávislý podcast? 🎙️
Nezávislým podcastom nazývam taký, ktorý nepatrí do žiadneho "podcastového vydavateľsva" ani mediálneho domu. Medzi ne sa radí aj Podnicast, ktorý už 2,5 roka robí môj kamarát Peťo Chodelka. Jeho rozhovory s podnikateľmi každým mesiacom naberajú na popularite a už nejaký čas mu dokážu aj generovať príjem z reklám. V jednej z posledných častí podcastu Doba digitálna sme sa pozreli na to, od akého momentu je možné podcast monetizovať, koľko sa z takej reklamy dá zarobiť, čo zaujíma inzerentov a samozrejme, ako budovať podcast, ktorý získava stále viac fanúšikov a pre inzerentov je atraktívnym reklamným priestorom.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.