Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sú tu šieste Digitálne novinky. Teším sa, že vás tu za posledný týždeň pár desiatok pribudlo. Ak máte akýkoľvek feedback k newslettru, odpíšte mi na mail, budem rád.
Ak sa vám newsletter páči, odporučte ho známym. Ďakujem 🙏🏻
Tentokrát začneme aplikáciou, ktorá je vnímaná ako "tá pre deti" a skončíme webom, ktorý je oficiálne iba pre dospelých.
Obsah, ktorý vládol TikToku v 2021. 📱
V uplynulom roku sa TikTok zaradil na zoznam aplikácií, ktoré presiahli 3 miliardy stiahnutí. Okrem neho to dokázali iba aplikácie Meta - Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger. Som veľký fanúšik TikToku, aj keď si myslím, že budúcnosť je skôr v nejakej "superaplikácií". Rád si pozerám videá, niekedy sa tam fakt viem zascrollovať veľmi hlboko. Veľa ľudí a aj niektorí klienti sa na TikTok pýtajú a moja prvá rada je: "Stiahnite si to, prescrollujte sa balastom, nechajte algoritmus naučiť sa, čo máte radi a postupne rýchlo pochopíte, ako to celé funguje". No a ak chcete vedieť, čo naozaj na TikToku za rok 2021 fungovalo, najjednoduchšie je pozrieť sa na ich komplexný report najobľúbenejšieho obsahu v USA aj zvyšku sveta. Najobľúbenejšie skladby, tvorcovia, food videá, ale aj produkty.
Môžeme čakať konečne funkčné smart okuliare? 👓
V posledných týždňoch sa nedá uniknút diskusiám o metaverse, čo prirodzene oživilo aj rozprávanie o virtuálnej a rozšírenej realite (VR a AR). Wall Street Journal v tomto článku ($) píše o možných plánoch Applu súvisiacich s uvedením nových smart okuliarov s využívaním AR na trh koncom roka 2022. Keďže článok je za paywallom (ale určite by som zvážil predplatné WSJ), tak len zhrniem, že podľa autora je práve Apple firma, ktorá dokáže takéto okuliare urobiť tak, aby dokázali uspieť na trhu a sú prirodzeným vývojom ich produktového portfólia. Idea metaverse (a s tým sa stotožňujem) je skôr realizovateľná s AR. Problém, ktorý sa s doterajšími smart okuliarmi spája, je hlavne teplota pôsobiaca na hlavu spôsobená procesorom a technikou v okuliaroch. To by podľa článku mal Apple riešiť tým, že všetok výkon bude prebiehať v iPhone, ktorý bude k okuliarom prepojený cez WiFi 6e. Dôležité je povedať, že stále ide o úvahy, aj keď túto tému riešia aj iné média, ale v podstate sa všetky odvolávajú na niekoľko Applom zaregistrovaných patentov.
Vtáky neexistujú. Sú to drony, ktoré nás špehujú. 🦅
Hovoríte si pri niektorých konšpiračných teóriach, že sú tak absurdné, že nie je možné, aby im niekto reálne veril? Ja denne :) V USA (kde inde) v posledných rokoch rezonovala konšpiračná teória, ktorá hlásala, že vtáky na oblohe v skutočnosti nie sú reálne, ale sú to špeciálne drony, ktoré majú sledovať bežných občanov. Príde vám to už príliš? To je dobre. Ide totiž o hnutie, ktoré túto konšpiráciu šíri zámerne ako výsmech "tradičným" teóriam. Vo svojich začiatkoch dokonca produkovali falošné dokumenty, správy a videá, ktoré šírili na sociálnych sieťach a legitimizovali tak svoje tvrdenia. Majú dokonca vlastný web, so všetkými "dôkazmi". Čo si myslíte o takomto spôsobe boja proti dezinformáciam? Viac o tomto príbehu píše New York Times ($).
Len pre dospelých. 🔞
Keď sa o Spotify hovorí, že je skvelé v práci s dátami, tak Pornhub je ešte o level vyššie. Každý rok robia taký precízny report, že pri jeho čítaní aj zabudnete, na akom webe sa nachádzate. Vedeli ste napríklad, že Filipíny sú jediná krajina, kde je väčší traffic žien než mužov? Že Harry Potter je tretia najvyhľadávanejšia filmová postava, s ktorou majú ľudia fantázie? Medzi postavami z videohier je to zasa (nie až tak prekvapivo) Lara Croft z Tomb Raider, ale vysoko je aj Super Mario. Na obrázku vidíte, že počas októbrového výpadku Facebooku narástol traffic až o 10%. Naopak počas SuperBowlu na Floride najskôr klesol o 39% a po zápase, v ktorom vyhral floridský tím, zasa o 13% stúpol. Veľa ďalších zaujímavých štatistík nájdete tu.
PODCAST: Pripravte si stratégiu pre firemný blog 🎙️
Firemné blogy sú taká špecifická téma. Vždy sa robili, aj sa robiť budú, no iba veľmi výnimočne sa robia poriadne. Slido je výnimočná slovenská firma nie len svojimi globálnymi úspechmi, ale aj tým, ako pristupujú k tvorbe obsahu, vrátane ich blogu. Oslovil som preto ich Head of Content, Katy Mrvovú, aby mi v podcaste Doba digitálna porozprávala o tom, ako si postaviť kvalitnú stratégiu, z ktorej potom môže vychádzať dobrý a užitočný obsah využíteľný vo všetkých fázach zákazníckej cesty.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.