Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sorry, dnes to bude dlhšie. Rozhodol som sa trošku obzrieť za minulým rokom.
Konkrétne za najlepším obsahom roka 2021.
Na začiatok som vybral najpočúvanejšie podcasty z tých, ktoré som vydal ja sám.
Aby to však nebolo iba o mne, pridal som odporúčania na najlepšie podcasty, knihy a seriály, ktoré ma minulý rok najintenzívnejšie zasiahli.
Budem rád, ak mi po prečítaní pošlete svoje odporúčanie na váš najobľúbenejší obsah.
Podcast Doba digitálna. 🎙️
Vo februári som sa rozhodol začať od nuly a budovať nový podcast viac so zameraním na marketing a témy, ktorými profesne žijem. Vznikla tak Doba digitálna a aj vďaka vám bola v podstate konštantne medzi najobľúbenejšími marketingovými a biznisovými podcastami na Slovensku. Spravil som dve série, sólo epizódy, ale hlavne rozhovory s ľuďmi z firiem ako Slido, Bloomreach, Wolt, Crowdberry, BBG či Shoptet. Tieto epizódy bavili poslucháčov najviac:
1. Budúcnosť sociálnych sietí (DigiTalky Digitálnej univerzity).
2. Ako začať s kryptomenami a nepopáliť sa (Dušky Matuška)
3. Čo vám prinesie pravidelná tvorba obsahu? (Filip Kuna, Strossle)
Tony Dúbravec Podcast. 🎙️
Aj v roku 2021 som mal obrovské šťastie rozprávať sa so skvelými ľuďmi, ktorých prácu si vážim a rád sledujem. Vznikli z toho dlhé hodiny rozhovorov v Tony Dúbravec Podcaste. Splnil som si aj nejaké podcasterské sny, ako napríklad vyspovedať Adelu alebo Yakshu. Z 19 epizód, ktoré vyšli, najviac zaujali tieto:
1. S Martinom a Peťom z Travelistanu o cestovaní v ťažko dostupných krajinách
2. S Adelou Vinczeovou o moderátorskom remesle, o úspechu, peniazoch aj kontroverzii
3. S Otom Kóňom o zasiahnutom gastro biznise a budovaní úspešných prevádzok
Najlepšie podcasty, ktoré som počúval. 🎧
Ako poslucháč podcastov som sa v tomto roku veľmi zmenil. V posledných 2-3 mesiacoch som podcasty v podstate ani nepočúval (vysvetlím nižšie). Výber mojich obľúbených, ktorý som robil niekedy v 2020, by už dnes úplne neobstál. Zostalo zopár, ktoré ma bavia stále, no našťastie pribudli aj také, ktoré som v 2021 iba objavil. Vyberám preto rebríček piatich podcastov, ktoré mi najviac hrali v minulom roku:
1. Finax - Inteligentné investovanie - Podcasty Finaxu sú pre mňa absolútne objavom roka, vďaka odporúčaniu Dominika Harmana (dííík). Keď sme na jar začínali riešiť kúpu bytu, začal som sa aj viac zaujímať o to, čo urobiť so svojimi úsporami a ako sa k osobným financiám správať čo možno najzodpovednejšie. Všetky časti série "Finax radí" mi úplne zmenili život. Finax celkovo robí skvelý content marketing, čo sa u nás bežne nevidí.
2. Podnicast s Peťom Chodelkom - Peťo je môj kamarát a človek, ktorý robí nezávislý podcast veľmi blízko tomu, ako by som ho raz chcel robiť ja. Veľa som sa od neho naučil a veľa sme toho spolu prekonzultovali, máme aj pár spoločných rozhovorov. Jeho podcast mi, aj vďaka frekvencii 2 časti týždenne, vždy doručil, čo som potreboval.
3. U Kulatého stolu - Druhý najobľúbenejší nezávislý podcast v CZ podľa ankety Podcast roku 2021. Dlhé rozhovory so všemožnými hosťami na veľmi pestré témy. Kto má rád dlhé rozprávania, toto je veľmi dobrá voľba.
4. The CMO Podcast - Výborný tip, ak hľadáte marketingový podcast. Jim Stengel je bývalý globálny šéf marketingu v Procter&Gamble a v podcaste sa rozpráva so šéfmi marketingových oddelení najväčších svetových firiem. Veľa dobrých insightov a príbehov úspešných marketérov.
5. Brocast - Ďalší objav roku a ďalší príklad toho, aký podcast by som raz chcel robiť. Pri poháriku sa tri hodiny rozprávať so zaujímavými ľuďmi. Tentokrát trojka v Podcast roku. Podcast moderujú Tomáš a Adam Dunovskí.
Najlepšie (audio)knihy, ktoré som čítal. 📚
Prvýkrát v živote som naplnil svoju Reading challenge na Goodreads. Cieľ bol 15, výsledok 24. Môžu za to tri faktory - mal som šťastie na dobré knihy, boli sme 4x na dovolenke, začal som počúvať audioknihy. Práve vďaka nim sa mi podarilo extrémne nakopnúť konzumáciu kníh. Za cca dva mesiace som "prečítal" 10 kníh od "sebarozvojových" až po klasiku ako Zvieracia farma. Vybral som teda 5 najlepších fyzických aj audio kúskov roka 2021:
1. Jak na sítě (Michelle Losekoot, Eliška Vyhnánková) - Ospevovaná kniha od uznávaných českých marketériek a lektoriek. Určená skôr pre ľudí, ktorí sú na začiatku spoznávania social media marketingu. Pre mňa bola skvelým potvrdením toho, že sa na veci okolo sociálnych sietí pozerám správne.
2. Svedectvá o živote v KĽDR (Nina Špitálníková) - Ak vám chýba pocit vďačnosti za život, ktorý žijete, prečítajte si tieto rozhovory s utečencami zo Severnej Kórey. Fascinujúce čítať o živote v krajine, ktorá je pre nás veľkou záhadou. Predstavivosť mi pri čítaní šrotovala, ako keď som ako dieťa čítal Harryho Pottera. Suverénnych 5 hviezdičiek.
3. Vražda potrebuje reklamu (Dorothy L. Sayers) - Prvý experiment s beletriou vo forme audioknihy dopadol výborne. Vražda potrebuje reklamu je román, ktorý má sto rokov a jeho príbeh sa odohráva v londýnskej reklamnej agentúre, kde sa detektív zamestná ako copywriter. Sama autorka pracovala ako copywriterka, čo knihe dodávalo veľa autentickosti. Knihu som u nás nikde nenašiel vo fyzickej podobe, takže aj pre vás to môže byť výborná audio skúsenosť.
4. Budget Cut (Martin Woska, Jaro Zacko) - Knihu, ktorú vydali v agentúre Triad sem dávam z 2 dôvodov. Za prvé, som rád, že konečne na Slovensku vyšla marketingová kniha, pretože naša brandža takýmto počinom moc nepraje. Za druhé, kniha ide k veci, je zaujímavo spracovaná, ľahko sa číta a zbytočne nenafukuje počet strán. Inak je to ale viac selfpromo kniha, než ašpirant na "marketingovú bibliu". Za prečítanie však určite stojí.
5. Proces (Seth Godin) - Povzbudenie a nakopnutie pre všetkých kreatívcov. Seth Godin vo svojej 20. knihe ponúka iný pohľad na kreatívnu činnosť, búra niektoré mýty a dáva návod, ako tvoriť udržateľne a neustále sa zlepšovať. Pre mňa, ako človeka, čo tvorí obsah, to bola silná inšpirácia. Čítal som v angličtine, ale medzičasom vyšla aj česká verzia vo vydavateľstve Audiolibrix.
Špeciálne Audiolibrixu by som chcel venovať kúsok priestoru v tomto newslettri. Audiolibrix je e-shop s audioknihami, ale aj vydavateľstvo klasických kníh zameraných na osobný rozvoj, podnikanie a marketing. Pri oboch môžete využiť zľavu 20% s kódom TONY20.
Vďaka našej spolupráci sa mi extrémne zlepšil čitateľský návyk (alebo poslucháčsky). Audioknihami som nahradil podcasty, zistil som, že kým na fyzické knihy som mal čas hlavne pred spaním, teraz ich môžem mať v aute, vo fitku, na prechádzke, pri upratovaní alebo varení. Na tejto stránke som pridal niekoľko odporúčaní na audioknihy a postupne budeme pridávať ďalšie.
Najlepšie seriály, ktoré som pozeral. 📺
Som kráľ prokrastinácie. Dokážem si pozrieť desiatky epizód seriálu za víkend, ak sa necítim na nič iné. Primárne pozerám Netflix, ale občas, keď sa niečo vyskytne na HBO GO, zavítam aj tam. Nečakajte nič extra inšpiratívne, pre mňa sú seriály hlavne zábava a relax. Predpokladám, že aj pre mnohých z vás.
1. The Office - Ľutujem každý jeden deň, kedy som nezačal pozerať americký The Office aj keď som vedel o jeho existencii a popularite. Postava Michaela Scotta v podaní Steva Carella sa okamžite zaradila na úroveň Homera Simpsona alebo Petera Griffina z Family Guy. Úžasné zábavný seriál z prostredia malej firmy v americkom zapadákove. Kopa nekorektného humoru, prepracované, veľakrát bizarné postavy, ktoré si zamilujete. Nečakajte ani deň, ak ste s Officom ešte nezačali.
2. Brooklyn 99 - Toto "bindžujem" aktuálne a tiež som mal začať dávno. Ak si pamätáte seriál Profesionáli, tak to je východoeurópska cringe verzia B99. Andy Samberg, ako hlavná postava, je detektív Jake Peralta na brooklynskom 99. okrsku NYPD a svoju prácu robí veľmi svojsky a infantilne. Keďže infantilný je jedna z mojich kľúčových vlastností, nemôže ma to nebaviť.
3. Trailer park boys - Do tretice na humornú nôtu som tento rok objavil Trailer Park Boys. Kanadský seriál, ktorý je, rovnako ako Office, žánrom "mockumentary", teda hraný dokument. Trojica hlavných postáv, Ricky, Bubbles a Julian, sa každý deň prebíja životom v prívese a robí všetko preto, aby sa čo najrýchlejšie dostala k veľkým peniazom. Pripravte sa na extrémne vulgárny prejav, drogy, alkohol, strelné zbrane a násilie. TPB je fenomén, ale určite si ho užije iba ten, kto má trošku prehľad o prostredí "redneckov" v Severnej Amerike.
4. Defiant ones - Toto nie je úplne seriál, ale 4-dielny dokument. Začína aj končí v momente, kedy Dr. Dre predá svoju značku slúchadiel Beats by Dr. Dre Applu a stane sa tak "prvým hiphopovým miliardárom". Dokument je z roku 2017 a mapuje americkú rapovú históriu od 80. rokov a čias N.W.A cez veľké osobnosti ako Ice Cube, Snoop Dogg, 2pac, Biggie, Diddy či Eminem. Okrem Dreho je hlavná postava Jimmy Iovine, hudobný producent, ktorý za svoju kariéru spolupracoval s najväčšími hudobníkmi sveta a práve s Drem založil Beats. Ak vás zaujíma hudobný a hlavne hip-hopový priemysel, toto musíte vidieť.
5. Boardwalk Empire - Obdobie americkej prohibície je jedno z mojich obľúbených, o ktorom rád čítam alebo niečo pozerám. Veď si spomeňte, koľko životov ovplyvnila Mafia 1, ktorá sa odohrávala počas prohibície. No a práve v tomto období, po prvej svetovej vojne, sa odohráva seriál Boardwalk Empire, kde hlavná postava, Nucky Thompson, ktorého hrá Steve Buscemi, ovláda nelegálny obchod s alkoholom v hlavnom meste americkej zábavy, Atlantic City. Čaká vás plno gangstrov, násilia, politických hier. Jeden z mojich obľúbených sierálov, aj keď zábavný, pochopiteľne, veľmi nie je.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.