Ahoj v digitálnom svete! 😉
Zaujímavé, ako sa zo stredy, ako dňa, kedy mal odchádzať tento newsletter, prirodzene stal piatok.
Dobré veci potrebujú čas. Tak sa to hovorí, nie?
Desiate Digitálne novinky sú po čase opäť doplnené o zaujímavé knižné odporúčanie.
Užívajte v zdraví:
Pripravte sa na Web3. 🌐
Ja viem, ďalší nový výraz, poviete si. Metaverse, NFT, blockchain, teraz Web3. Je toho veľa, čo sa aktuálne deje, a v podstate to presne odráža dobu, v ktorej žijeme. Dobu, kde viac pozornosti získavajú nápady a vízie, než riešenia. Web3 je pojem, ktorý má definovať budúcnosť internetu. Web 1.0 boli počiatky, keď internet tvorili jednotlivé webstránky. Web 2.0 tvoria sociálne siete, prepájanie ľudí na rôznych platformách. A čo presne očakávať od Web3, to neviem ani sám, úprimne. Magazín Wired priniesol rozhovor s Gavinom Woodom, ktorý pred rokmi pomáhal vyvíjať Ethereum a v roku 2014 ako prvý predstavil výraz Web 3.0. Gavin sa snaží, podľa môjho názoru veľmi nepresvedčivo, vysvetliť, prečo je aktuálny internet zlý a v čom bude ten vo verzii 3 lepší. Nechám však na vás urobiť si vlastný názor. Na opačnú misku váh si potom môžete dať tento článok od Gallowaya, ktorý hovorí, že Web3 je zatiaľ v podstate iba Web 2.01 a ja s ním jednoznačne súhlasím. Na ktorej strane ste vy? Budem fakt vďačný za niekoho, kto mi vie fundovane vysvetliť, o čo tu ide.
Najlepšie zarábajúci YouTuber je Mr. Beast. 🥇
V roku 2021 podľa Forbes zarobil 54 miliónov dolárov, čo by ho dokonca dostalo medzi TOP40 najlepšie zarábajúcich celebrít sveta. V rebríčku vystriedal dvojnásobného víťaza, Ryana Kajiho, ktorý má 10! rokov a recenzuje hračky (na YouTube pôsobí od 4 rokov). Ten skončil na 7. mieste. V rebríčku ale nie je jediným dieťaťom. O jednu priečku nad ním je 7-ročná Ruska, Nastya, ktorá robí obsah o svojom každodennom živote, má vlastný merch a NFT. V zozname sú aj bratia Jake a Logan Paul (2. a 9. miesto), ktorý výrazne zarobili aj vďaka svojim boxerským zápasom. Pozrite si aj ostatné miesta rebríčka aj s konkrétnymi zárobkami.
TikTok aj Instagram prichádzajú so subscriptions. 💰
Síce Instagram predstavil novú funkciu monetizácie extrémne neskoro, aspoň to konečne urobil skôr ako TikTok. Možnosť predplatného prémiového obsahu od obľúbených tvorcov nie je, samozrejme, nič nové. Má to YouTube, Twitter, fungujú samostatné platformy ako Patreon alebo české Hero Hero. Napriek tomu, že niektorí z vás boli voči kroku Instagramu skeptickí, myslím si, že to nemusí byť úplne márna snaha. Na Instagrame sú dnes "všetci", pre kopu tvorcov je to hlavná platforma, kde je gro ich publika. Ak sa im podarí skonvertovať čo i len 5-10% z nich, vie to ich práci výrazne pomôcť. Pozrite si priamo vyjadrenie Adama Mosseriho, šéfa Instagramu (tieto jeho osobné vyjadrenie sú inak veľmi dobrá vec). Čo sa TikToku týka, ten už má možnosť priamych darov počas live streamov, ako poznáme z Twitchu či YouTube. Predplatné špeciálneho obsahu je tiež novinka, ktorá hlavne pri takom anagažovanom publiku môže tiež zamiešať karty. O prebiehajúcom teste píše TechCrunch.
Tipy, ako efektívne uchopiť social commerce. 💳
Sociálne siete sa dlhodobo postupne menia na virtuálne nákupné centrá. Značky vám chcú predávať svoje produkty, influenceri vám chcú predávať produkty v mene značiek. Bola by škoda v tomto nákupnom centre, kde sú milióny ľudí, nemať vlastnú predajňu. Social commerce je jeden z mála skutočne relevantných trendov na sociálnych sieťach. Ad Espresso, nástroj na správu online kampaní, pripravil užitočný prehľad toho, ako jednotlivé platformy pristupujú k social commerce a pripojil 4 tipy na to, ako ich čo najefektívnejšie využiť.
Knižný tip na koniec: Dvojitá výhra. ⚖️
Na knihy z kategórie "osobný rozvoj" som náročný. Môžete to vidieť aj na mojich recenziách na Goodreads alebo na Audiolibrix. Mnohé knihy, ktoré majú skvelé recenzie, mi prídu slabé, veľmi teoretické a hlavne obsahovo zbytočne nafúknuté. Dvojitá výhra od Michaela Hyatta je jednoznačne opačný prípad. Pekná idea hľadania rovnováhy v pracovnom a osobnom živote doplnená o praktické odporúčania. Na 200 stranách alebo v necelých piatich hodinách počúvania. Určite odporúčam, tu ju nájdete v tlačenej a tu v audio podobe. Pri oboch môžete mať zľavu 20% s kódom TONY20.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.