Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sú tu dvanáste Digitálne novinky a hlavnými témami sú gifká, peniaze a hovoriaca toaleta.
Zaujímavá kombinácia, však?
Ak vás baví tento newsletter, odporučte ho svojim známym.
Používate gifká? Ste out. 🙅🏻
Generačný stret medzi "Zetkármi" a Mileniálmi priniesol zaujímavý poznatok. Odpovedať na komentáre alebo správy gifkami je niečo, čo sa považuje za opak toho, čo je cool. Samozrejme, zovšeobecňovať celú generáciu nedáva zmysel, ale o to teraz nejde. Povedzme, že mladí ľudia na sociálnych sieťach považujú gifká za nekreatívne a nadužívané v dobe, kedy si cenia individualitu, ktorú im prináša tvorba memečiek alebo reakčných TikTok videí. Viac o tom píše magazín Vice. Prosím, pošlite mi ako odpoveď nejaké super gifko, nech sa aj 30-nik ako ja môže cítiť trošku cool :)
V kúpeľni budúcnosti s vami bude komunikovať záchod. 🚽
Predstavte si, že vaša domáca toaleta vie zanalyzovať, čo do nej "vkladáte", a podľa toho vám odporučiť zmenu stravy. Je to pre vás skôr strašideľné alebo zdraviu prospešné? Začiatkom januára sa v Las Vegal konal veľtrh CES, ktorý sa venuje spotrebnej elektronike a technológiám pre koncových zákazníkov. Wall Street Journal sa v tomto článku ($) pozrel na inovácie, ktoré by už čoskoro mohli byť súčasťou našich kúpeľní. Nájdete medzi nimi chladničku na kozmetiku, vaňu, ktorú si napustíte presne podľa vášho profilu cez Alexu, zrkadlo so zabudovaným displejom, cez ktoré môžete mať videocally dokonale nasvietené, alebo aj "obyčajné" veci ako chromoterapeuticke sprchy, v ktorých si môžete nastaviť svetlo podľa aktuálnej nálady a boostnuť tak relaxačný zážitok, ktorý vám sprcha prináša.
Podvody na sociálnych sieťach sú stále lepší biznis. 😴
Sedemstosedemdesiat miliónov dolárov. Toľko stratili používatelia internetu minulý rok na rôznych online podvodných aktivitách. Až trojnásobok oproti roku 2020. Takmer polovicu z toho tvorili falošné eshopy, ktoré inzerovali na sociálnych sieťach, nalákali ľudí na nákup a nikdy nedoručili produkt. Viac ako 280 miliónov tvorili investičné a krypto návnady. Zaujímavé je, že mladí ľudia vo veku 18-39 sú až dvojnásobne náchylnejší naletieť na podvod, než starší, digitálne menej zruční, používatelia. Jednoduché pravidlo, ako neurobiť hlúpe rozhodnutie, je vždy si najskôr dať do Googlu názov značky so slovíčkom scam, experience, review a podobne. Píše o tom AdAge podľa reportu FTC, čo je americká obdoba našej obchodnej inšpekcie.
TikTok terčom kritiky najväčších tvorcov. 💸
Úspech sociálnej siete je dnes veľmi založený na tom, ako dokáže udržať na platforme najlepších tvorcov obsahu, ktorí potom pritiahnu pozornosť ľudí. Rieši sa to väčšinou veľmi jednoducho - peniazmi. Minule som spomínal, že TikTok už má viacero spôsobov, ako chce tvorcom pomôcť monetizovať svoj obsah. Patrí sem aj tzv. Creators Fund, do ktorého dali 200 miliónov dolárov, a nárok podieľať sa na tomto balíku peňazí majú tvorcovia s viac ako 100 tisíc zhliadnutiami mesačne. Lenže v posledných dňoch a týždňoch vychádza na svetlo sveta, že pri tomto modeli odmeňovania sú vyplácané sumy veľakrát smiešne nízke. Rieši sa to na Twittri aj samotnom TikToku. Tému rozoberá aj Social Media Today a v článku zistíte aj to, koľko na TikToku zarobil najväčší svetový YouTuber MrBeast, alebo v čom je tento scenár podobný už neexistujúcej sociálnej sieti Vine.
PODCAST: Brocast špeciál o investíciach s Petrom Márom a Radovanom Vávrom. 🎙️
Český podcast Brocast patrí medzi najpopulárnejšie tamojšie podcasty a aj som ho už nedávno spomínal v tomto newslettri. Keďže ja mám podcastovú pauzu, dávam vám dnes tip na posledný rozhovor minulého roka, kde sa stretli Petr Mára a Radovan Vávra a bavili sa o investíciach. Petr zastupoval nový svet krypta a NFT, Radovan naopak overenú klasiku v podobe ETF. Zaujímavý stret a vyšla z toho veľmi dobrá debatka.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.