Ahoj v digitálnom svete! 😉
Pobyt v Amerike sa nám prekrýva so Super Bowlom LVI - najväčším televíznym reklamným sviatkom. Práve najdrahšími reklamami výrazne presahuje do digitálu, keďže na YouTube a sociálnych sieťach sa spoty zverejňujú už pár týždňov vopred. Preto by bola škoda nevenovať mu jednu časť newslettra.
Okrem zápasu, ktorý vyhralo Los Angeles Rams, a spomínaných reklám, ktoré ho rozkúskujú až na 4 hodiny, sme mohli vidieť unikátnu polčasovú show, na ktorú som sa špeciálne tešil. Plus sledovať to všetko za denného svetla a nie počas hlbokej noci je príjemne zvláštne.
Vybral som pre vás niekoľko zaujímavých štatistík, hlavne reklamných, ktoré môžete hneď dnes vytiahnuť pred kolegami a navodiť tak dojem, že rozumiete americkému futbalu a celému ošiaľu okolo Super Bowl.
Vedeli ste, že... 🏈
Okolie Los Angeles hostilo Super Bowl prvýkrát po 29 rokoch od 1993. Konal sa tu aj úplne prvý Super Bowl v roku 1967. Celkovo ide o ôsme finále v LA.
Štadión SoFi, kde sa hralo, bol postavený v roku 2020. Má kapacitu 70-100 tisíc (podľa potreby) a stál 5-6 miliárd dolárov. Pre porovnanie, štadión Bayernu Mníchov, Allianz Arena, má kapacitu 75 tisíc a stál 340 miliónov eur.
Sledovanosť zápasu je tesne pod hranicou 100 miliónov Američanov.
Prvýkrát sa proti sebe stretli tréneri mladší ako 40 rokov. Sean McVay z LA má 36, Zac Taylor zo Cincinnati má 38. Minulý rok sa stretli naopak najstarší tréneri, obaja mali 68.
Každý hráč z víťazného tímu dostane bonus 150 tisíc dolárov. Porazení dostanú polovicu.
Stanica NBC, ktorá Super Bowl vysielala už dvadsiatykrát, zarobila iba za nedeľu vyše 500 miliónov dolárov za reklamný priestor.
30-sekundový spot stál tento rok od 6,5 do 7,1 milióna dolárov.
Minulý rok bolo takýchto spotov počas zápasu až 85, tento rok by to malo byť o niečo viac (nepočítal som, sorry).
Interpreti vystupujúci v Halftime Show nedostávajú honorár. No ich počúvanosť na streamovacích službách môže narásť až o niekoľko stoviek percent (ako Shakire a JLo v roku 2020 o 230-350%).
Náklady na produkciu show sa pohybujú od 10 do 15 miliónov dolárov.
Spevák Weeknd minulý rok zaplatil 7 miliónov dolárov zo svojho, aby svoju show mohol urobiť presne podľa svojich predstáv.
Pepsi za 10-ročné práva na polčasovú show zaplatilo v roku 2012 až 2 miliardy dolárov. Tento zápas bol zatiaľ ich posledný, nový sponzor doteraz nie je známy.
Odhaduje sa, že Američania počas Super Bowl víkend minuli 14,6 miliárd dolárov na veci súvisiace so zápasom, ako sú jedlá a nápoje, fanúšikovské predmety, televízory a podobne.
Zdroje: Forbes, Statista, FoxNews, CNBC, Khou
No a čo tie reklamy? 👀
Pozrel som si zodpovedne všetky reklamy z tohto YouTube playlistu a vybral som tie, ktoré ma oslovili najviac. Určite však odporúčam si ich popozerať všetky pre pochopenie toho, ako firmy pristupujú k tak veľkej veci, ako je spot počas Super Bowlu. Čo si zrejme všimnete je, že reklamy sú často postavené na celebritách, podľa mňa nie vždy funkčne. A tiež veľa reklám od streamovacích služieb a filmových štúdií, ktoré prezentujú plánované novinky. Tu je moja TOP 6:
Uber Eats vtipne ukázal, že už nedoručuje iba jedlo a že síce stále je Eats, niektoré veci by sa jesť nemali.
Pringles zasa využilo "problém" s jeho balením, v ktorom sa zasekávajú ruky a ukázalo, že aj s tubou na ruke sa dá prežiť pekný život.
Google Pixel predstavil foťák nového Pixel 6 ako ten, ktorý konečne vykreslí všetky farby kože tak, ako naozaj vyzerajú.
Miller 64 si zavolal do reklamy matematika, aby potvrdil, že 64 je menej ako 80 a teda ich pivo má zaručene menej kalórií ako to konkurenčné.
Michelob Ultra vytvoril turnaj, Superior Bowl, kde hrajú športové legendy, keď práve nehrajú tú svoju hru. Bavila ma hlavne skvelá atmosféra spotu.
Disney+ má najlepšie filmy všetkých čias. Výborné využitie populárneho označenia GOAT (greatest of all time)
Čerešnička na torte. 🍒
Pepsi Halftime Show je jedným z vrcholov Super Bowlu, najmä pre tých, ktorí to nesledujú pre svoj obľúbený tím. Tento rok bol špeciálny, pretože sa prvýkrát cez polčas predstavili rapové hviezdy - Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige, Eminem, Kendrick Lamar a ako prekvapenie, 50 Cent. Pre mňa, ako fanúšika rapu, je to obrovský moment, ktorý oficiálne potvrdil dominantné postavenie celého tohto žánru, ktorá vychádza z viac ako 30-ročnej histórie. Zároveň výberom interpretom zmapoval najzásadnejšie obdobia tých rokov. Technicky určite nešlo o najlepšiu show doteraz, ale emócie u mňa zvíťazili. Pri Lose Yourself som mal zimomriavky.
PS: Možno neviete, ale práve Dr. Dre je jedna z najväčších osobností celej rapovej kultúry. Je tiež označovaný ako prvý rapový miliardár, ktorým sa stal predajom svojej značky Beats by Dr. Dre Applu v roku 2014. Veľmi veľa sa o ňom a celom vývoji amerického rapu môžete dozvedieť z výborného dokumentu Defiant Ones na Netflixe.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.