Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sedemnáste Digitálne novinky sú tu. Venujem sa v nich Instagramu, TikToku, Davidovi Beckhamovi, Netflixu a F1. To všetko v štyroch super aktualitách.
Užite si nové informácie a venujte extra pozornosť vzdelávaciemu tipu na konci.
Ak sa vám tento newsletter páči, určite ho pošlite kolegom, kamošom alebo známym.
Lekárka s viac ako 70 miliónmi followerov. 🇺🇦
Ako vyzerala práca na novorodeneckom oddelení nemocnice v Charkove na začiatku ruskej invázie na Ukrajine? To sa rozhodol priblížiť David Beckham v spolupráci s UNICEF, ktorého je od roku 2005 ambasádorom. Využil na to svoj Instagram účet, kde má skoro 72 miliónov followerov, a na jeden deň ho prenechal lekárke z tohto oddelenia, ktorá aspoň trošku priblížila, ako pracujú 24/7 pod neustálymi útokmi. Všetko to bolo spojené s jeho zbierkou v rámci fondu 7, ktorý založil v roku 2015 práve spolu s UNICEF. Stories lekárky Iryni nájdete v highlightoch v jeho profile.
Netflix zachránil Formulu 1. 🏎️
F1 je šport, ktorý bol ešte nie tak dávno záležitosťou najmä európskeho trhu, aj keď sa preteky jazdili po celom svete. Neskôr sa začali pridávať arabské štáty s nekonečnými zdrojmi ako Bahrajn, Saudská Arábia, Katar, Abu Dhabi a podobne. A síce v USA sa konala veľká cena už od roku 1959, nikdy si Formula v Štátoch nezískala takú popularitu, ako napríklad NASCAR či iné motoristické športy. Až kým celú F1 nekúpila spoločnosť Liberty Media v roku 2016 a zamerala sa na budovanie amerického publika. O pár rokov neskôr sa na Netflixe objavila prvá séria Drive to Survive, skvelého dokumentárneho seriálu, ktorý mapuje uplynulú sezónu. Nedávno vyšlá štvrtá séria a okamžite sa zaradila medzi najsledovanejší obsah. K celej tejto téme, ako sa F1 zmenila na mediálnu spoločnosť, zvýšila svoju hodnotu z 8 na 13 miliárd dolárov a oslovila najväčšie americké firmy, ktoré do nej lejú stovky miliónov, si môžete prečítať veľmi zaujímavé Twitter vlákno. Pikoška je, že Netflix dnes už platí Liberty Media za práva. Takže platí za to, aby F1 mala u nich tú najlukratívnejšiu reklamu.
Chronologický feed sa vracia na Instagram. 🕰️
Šesť rokov bolo počuť nariekanie ľudí na Instagrame o tom, že chcú vrátiť chronologické zobrazovanie obsahu, pretože vraj im algoritmus neukazuje všetok obsah, ktorý chcú vidieť. Tvorcovia zasa obviňovali algoritmus, že im obmedzil dosahy. Pravda je taká, že sociálne siete potrebujú algoritmus, ktorý vyhodnocuje a zoraďuje obsah. Totiž, príspevkov je extrémne veľa, každý z nás sleduje stovky a tisíce účtov a jednoducho nie je fyzicky možné vidieť všetko. Preto počítače múdrejšie ako my vyhodnocujú nespočetne faktorov, aby nám skúsili (nie vždy úspešne, uznávam) doručiť to, čo by nás mohlo zaujímať. Keďže tráva je vždy zelenšia u suseda a najlepší obsah je ten, ktorý nám unikol (počuli ste o FOMO, však?), nariekanie neustalo a Instagram po 6 rokoch zakročil. Predstavil rovno dva nové spôsoby zoradenia feedu - klasický chronologický s príspevkami všetkých, čo sledujete, a tiež chronologický feed maximálne 50 obľúbených účtov. Ani jeden z týchto spôsobov sa nedá nastaviť ako predvolený a skúsenosti z Facebooku (kde už takáto možnosť nejaký čas existuje) hovoria, že ľudia sú jednoducho príliš leniví, aby si niečo prepínali a radšej skonzumujú to, čo im je naservírované. Som si istý, že naše volanie po chronologickom obsahu je iba ukážkou toho, ako si pozitívne skresľujeme minulosť. Väčšina z nás nikdy nebude Instagramom scrollovať tak dlho, aby sme nikdy nič nezmeškali. Ak vás napriek tomu zaujíma viac, klikajte na Social Media Today.
TikTok žalujú na súde vlastní ľudia. 🧑🏻⚖️
Moderovať obsah na sociálnych sieťach je obrovská výzva. Umelá inteligencia robí, čo môže a má stále výrazné limity. Reálni ľudia zasa nedokážu skontrolovať všetko. Jednak pre nedostatok času a jednak pre to, čo sa v poslednej dobe ukazuje už niekoľkýkrát - nezvládajú to psychicky. Ľudia na sociálnych sieťach sú toxickí. Všade, nie len na Facebooku (odkážte Zuzane Hanzelovej). Živiť sa tým, že kontrolujete obsah, ktorý je plný násilia, pornografie, šikany a všetkého, čomu sa normálny človek výhýba, musí byť hrozné. Výsledkom toho je, že dvaja bývalí zamestnanci partnerskej firmy TikToku podávajú hromadnú žalobu na TikTok za spôsobenú psychickú ujmu a nedostatočnú iniciatívu smerom k ochrane ich mentálneho zdravia. Píše o tom TechCrunch a celá kauza nadväzuje na podobný prípad z roku 2018, kedy musel Facebook rozdeliť 52 miliónov dolárov 11 000 moderátorom obsahu.
Vzdelávací tip na koniec: Kurz content marketingu zadarmo. ✍🏻
Tento posledný odsek newslettra vždy venujem odporúčaniu na nejaký užitočný obsah (vlastne ako celý newsletter) - hlavne podcasty alebo knihy. Keďže podcasty aktuálne netvorím (čoskoro začnem, sľubujem) ani nepočúvam, knihy nestíham čítať tak rýchlo, ako by som chcel, rozhodol som sa venovať tento skromný pristor mojim obľúbeným tvorcom obsahu. Filip Kuna zasvätil svoju internetovú kariéru budovaniu povedomia o content marketingu. Jeho Facebook skupina má 6700 členov a k tomu vytvoril niekoľko kurzov, ktoré prebiehajú prostredníctvom e-mailov. Vybral som pre vás ten o content marketingu, na ktorý sa môžete prihlásiť tu. Sám som si ho prešiel ešte pred niekoľkými mesiacmi a sľubujem vám, že to bude príjemné a užitočné.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.