Ahoj v digitálnom svete! 😉
Konečne je to tu. Minulý týždeň som po mojej prednáške na Creative Academy dostal dve výčitky, že sa študentky prihlásili do newslettra a ešte žiadny nedostali. Pozdravujem a ospravedlňujem sa :)
Digitálne novinky 18 sú však tu a verím, že sa oplatilo vydržať.
Okrem zaujímavých aktualít tu nájdete aj jednoduchú súťaž o veľmi dobrú a užitočnú marketingovú knihu.
Ak sa vám tento newsletter páči, určite ho pošlite kolegom, kamošom alebo známym.
Značky, ktoré si získali generáciu alfa. 👶🏻
Ak ste ešte nepočuli o generácii alfa, nebojte sa, nič ste nezmeškali. Ide o ľudí narodených po roku 2010, ktorá má vystriedať aktuálnu generáciu Z. Keďže nejde o ekonomicky aktívnu skupinu, neprežíval by som zatiaľ ich vplyv, no je dobré mať prehľad a myslieť dostatočne dopredu (v roku 2025 by mali byť 2 miliardy zástupcov alfy). Prieskumná agentúra Beano Brain spovedala 30 000 mladých a pýtala sa ich na značky, ktoré medzi nimi rezonujú. Víťaz ma jemne prekvapil, je to YouTube, nasledovaný Netflixom a McDonald's. Viac o výsledkoch prieskumu píše Adweek.
Koniec vyretušovaným influencerkám. 💄
Nikoho neprekvapí konštatovanie, že vo väčšine krajín nie je legislatíva prispôsobená dobe, v ktorej ako komunikačný nástroj vládnu sociálne siete. Preto napríklad nemôžeme dávať pokuty influencerom, ktorí neoznačujú reklamy alebo dávajú vyhlásenia, ktoré môžu poškodiť zdravie svojich followerov (kto si ešte pamätá Miša Saba a jeho tip na mesačný detox s ryžou a zelerovou šťavou?). Pozitívna správa nedávno prišla z Londýna, keď sa agentúra Ogilvy rozhodla, že v kampaniach nebude viac spolupracovať s influencermi, ktorí si nadmerne upravujú fotky (nie sú tým myslené technické úpravy ako svetlo, kontrast a podobne). Skresľovanie reality je celkovo veľký problém sociálnych sietí a prípady rôznych filtrov na úpravu tváre alebo zmenšovanie či zväčšovanie všetkých partií rozhodne prispievajú k negatívnemu vplyvu na mentálne zdravie používateľov. Miestny parlament dokonca rokuje o zákone, ktorý má influencerom ukladať povinnosť označiť takto upravené fotky. Sú to iba prvé lastovičky, ktoré ale môžu naštartovať veľmi potrebnú zmenu v social media svete. Som veľmi rád, že Ogilvy ako jeden z trhových lídrov konečne prebral zodpovednosť a uvedomuje si, že z pozície agentúry môže veľa zmeniť.
Novinky v Instagram DMs. 📩
Instagram, rovnako ako celá Meta skupina, venuje veľa pozornosti a energie smerom k chatovacím funkciám. Je to aj nepochybne veľká konkurenčná výhoda oproti iným hráčom na trhu. Nedávno pribudli nové funkcie do Instagramového inboxu. Nájdete ich všetky v článku od Social Media Today. Najviac ma zaujala funkcia @silent, ktorou môžete niekomu poslať správu tak, že mu nepríde notifikácia, teda ho nevyrušíte pri dôležitej práci alebo zo spánku, keď po pár drinkoch cítite potrebu prejaviť svoje city k adresátovi. Zaujímavý je tiež zoznam používateľov, ktorí sú práve online, ako poznáme z Messengeru. Čo ale čert nechcel, práve tieto dve funkcie nie sú dostupné v Európe pre miestnu legislatívu. Neviem teda, aké regulácie to presne porušuje, ale pravdepodobne niečo s ochranou súkromia, podobne, ako keď sme stratili možnosť vidieť, koľko ľudí zdieľalo naše príspevky alebo nám odpovedalo na storky.
Twitter je v nebezpečí. 🐦
Rozhodol sa ho totiž kúpiť Elon Musk. Teda úprimne si myslím, že ho ani kúpiť nechce, ale je to ďalší z jeho narcisticko-sociopatických výstrelkov. Elon je jedným z najsledovanejších ľudí na Twittri (82M) a túto svoju pozíciu aj často využíva. Už sme boli svedkami, ako cez tweety manipuloval cenou akcií Tesly, hodnotou Bitcoinu či iných malých kryptomien. Najnovšie sa po pár nespokojných tweetoch rozhodol kúpiť si časť celej firmy a s 9% sa stal jej najväčším akcionárom. Po tom, ako mu bolo ponúknuté miesto v správnej rade, ktoré odmietol (pretože by mohol vlastniť maximálne 15% a musel by vystupovať v záujme firmy), vyhlásil, že je ochotný ponúknuť 43 miliárd za celý Twitter. Dokonca svoju ponuku postavil tak, že ak mu akcionári firmu nepredajú, zváži predaj aj tých 9%. Neprekvapilo by ma, keby to bol jeho pôvodný plán, keďže akcie od jeho vstupu do firmy vzrástli o 25%, takže by neodišiel smutný. Čo je ale zaujímavé a smutné (okrem toho, že jeden blázon má toľko peňazí, že dokáže manipulovať ekonomikou cez Twitter), je to, že Musk hovorí o cenzúre na Twittri a jeho kúpou by začala panovať absolútna sloboda slova. Odhliadnuc od faktu, že slobodou slova sa oháňajú najväčší cenzori (Trump alebo náš Blaha), tak spoločnosť potrebuje presný opak. Väčší dohľad nad obsahom na sociálnych sieťach, viac regulácií a väčšie vynucovanie dodržiavania zákonov. K téme Elona a Twittru je zaujímavé toto vlákno tweetov alebo tento článok na Washington Post.
SÚŤAŽ: How not to plan. 📚
Ako som sľúbil na Instagrame, máme tu súťaž o najlepšiu knihu, akú som kedy čítal. Volá sa How (not) to plan a venuje sa efektivite v reklame. Autori Les Binet a Sarah Carter vyvracajú veľa marketingových mýtov a určite ju ocení každý, kto sa aspoň okrajovo venuje marketingu. Moju recenziu si môžete prečítať na Goodreads. Spôsob, akým sa zapojiť do súťaže je veľmi jednoduchý. Stačí, keď mi odpoviete na tento mail a napíšete mi, aké výzvy riešite v súvislosti so sociálnymi sieťami, s čím si neviete rady, čo vám nefunguje, čomu nerozumiete, čo sa vám nepáči, čo by ste chceli na svojej komunikácii na sociálnych sieťach zlepšiť/zmeniť. Pre mňa to budú užitočné insighty k mojej práci a vy sa môžete spokojne vyžalovať niekomu, kto úplne rozumie vašim strastiam. Budem sa tešiť na všetky odpovede a počas najbližšej nedele (24.4.) vyberiem jeden mail, ktorého autor/ka získa túto výbornú knihu.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.