Ahoj v digitálnom svete! 😉
Máme tu devätnásty diel Digitálnych noviniek. V minulom dieli sme mali aj súťaž o skvelú knihu "How not to plan" a spomedzi tých, ktorí ste sa zapojili, som náhodne vybral Máriu R., ktorej gratulujem a samozrejme ešte napíšem mail ohľadom doručenia výhry.
Ďakujem všetkým, ktori ste mi písali, s čím bojujete na sociálnych sieťach, sú to zaujímavé insighty a sľubujem, že vám všetkým odpíšem :)
Ak sa vám tento newsletter páči, určite ho pošlite kolegom, kamošom alebo známym.
Ako (ne)presné je cielenie podľa záujmov na Facebooku? 🔍
Skúste si pozrieť, na základe akých záujmov vám Facebook zobrazuje reklamy. Budete prekvapení. Ja som len tak rýchlo nahliadol a videl som témy ako dojča, plavecký bazén, Bombay Saphire (gin nepijem, ale dobre, robil som s alkoholom, uznávam) či first class travel, čo je teda skôr sen než záujem 😂. Práve nepresnosti cielenia podľa záujmov sa venuje štúdia z Univerzity v Severnej Karolíne, ktorá prišla na to, že až 30% vašich záujmov je vám pridelených nesprávne alebo unáhlene. To je problém aj pre vás, pretože vidíte nerelevantné reklamy, ale samozrejme najmä pre inzerentov, ktorí míňajú rozpočty neefektívne. Ak sa nevyžívate v čítaní štúdií, dobrý sumár nájdete na Social Media Today.
Koľko stojí práca digitálnej agentúry? 💰
Úplne bežne sa stretávam s klientami, ktorí nemajú predstavu, koľko stojí marketing alebo reklama pre ich firmu. Tým nemyslím, koľko je CPM na Facebooku alebo koľko stojí billboard či TV spot na Markíze. Ale koľko stojí všetka tá práca, ktorá predchádza finálnemu výsledku. Preto som rád za iniciatívy, ako je zverejňovanie hodinových sadzieb agentúr v ADMA (Asociácia digitálnych marketingových agentúr). Jednak to prispieva k transparentnosti, ktorá celému trhu chýba, a tiež to pomáha klientom nastaviť si očakávania. Podobný cenník pred pár rokmi zverejnil aj Klub reklamných agentúr Slovenska. Inak k spolupráci s agentúrami chcem povedať jednu vec, pretože sa ma na to aj niekto nedávno pýtal, aj viem, že toto číta mnoho podnikateľov a ľudí z firiem. Mať agentúru nie je pre každého a ani najlepšia agentúra nedokáže uspokojiť každého klienta. V tej spolupráci je toľko premenných, že neexistuje záruka, vďaka ktorej sa určite nepopálite. Práve preto je dôležité mať správne očakávania.
Takto posilníte engagement na Instagrame. 💟
"Začnete robiť Reels", povedal by vám každý Insta Guru. Lenže buďme k sebe úprimní. Reels nie sú pre každého, nie je ľahké ich robiť kvalitne a už vôbec nie v dostatočnej frekvencii. Áno, je to skvelý formát a prinesie vám zaručene dobré výsledky, ak dodržíte kvalitu a pravidelnosť. Ale stále je tu aj veľa iného contentu, ktorým viete pri dobrej kreatíve a mediálnom budgete namútiť vody. Social media nástroj Later zanalyzoval viac ako 81 miliónov príspevkov, okrem Reels, a zisťoval, aký content vám prinesie najvyšší engagement rate. Ten síce rok čo rok klesá, ale víťazom je jednoznačne carousel. Nie je to prekvapivé, pri carouseloch máte možnosť odovzdať viac informácií, udržať si pozornosť používateľov dlhšie a tak zvýšiť šancu, že vám na príspevok zareagujú lajkom alebo komentárom. Viac o prieskume nájdete na ich blogu. Inak musím opraviť vysvetlivku v grafe. Engagement rate nie je pomer interakcií a počtu followerov, ale interakcií a dosahu príspevku. Nedáva totiž zmysel do pomeru započítavať ľudí, ktorí príspevok ani nevideli, a teda nemohli s ním interagovať. Toto je bohužiaľ častá chyba, dávajte na to pozor.
Audio social (zatiaľ) končí. 🎧
Keď som mal v polovici apríla svoju prednášku Budúcnosť sociálnych sietí na Creative Academy, z prezentácie som vyškrtol časť o Audio Social. A zrejme som to odhadol správne. Síce ešte minulý rok to vyzeralo, že Clubhouse spustil úplne nový trend, na ktorý naskočil Twitter, Spotify aj Facebook, ale dnes sa situácia mení a celé odvetvie audio sociálnych sietí môžeme dať na chvíľu bokom. Spotify totiž ukončilo prípravu svojho Creator Fundu pre Greenroom, aplikáciu na live audio, Facebook zrušil podporu podcastov a tiež odstránil funkciu Live Audio Rooms. Píše o tom portál Tubefilter. Twitter Spaces zatiaľ zostávajú nažive a z času na čas mi príde upozornenie na nejakú diskusiu, ale uvidíme dokedy.
PODCAST: Tim Ferriss s Markom Zuckerbergom. 🎙️
Už dlhšie hovorím, že som v podstate prestal počúvať podcasty a nahradil som ich audioknihami. Pred pár týždňami som sa ale nostalgicky vrátil späť a skontroloval, čo je nové na Spotify. Podcast Tima Ferrissa bežne nepočúvam, pretože je v ňom asi toľko reklamy ako rozhovorov, ale epizóda s Markom Zuckerbergom ma zaujala. Totiž, patrím medzi hŕstku ľudí, ktorí si nemyslia, že je to najhorší človek na planéte, ktorý je osobne zodpovedný za šírenie konšpirácií a zničené mentálne zdravie mladých dievčat. Rozhovor je o všetkom, čo by ste očakávali, ako VR, Metaverse, budúcnosť Facebooku a podobne. Podľa mňa príjemné počúvanie.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.