Ahoj v digitálnom svete! 😉
Práve začínaš čítať dvadsiaty diel Digitálnych noviniek. Od posledného vydania síce ubehla kopa času (toto je jeden z dôvodov), ale v podstate sa odvtedy nič zásadné na internete neudialo.
Teda okrem toho, že Elon Musk nakoniec Twitter nekúpil a zrejme pôjde pred súd, Sheryl Sandberg odišla z pozície COO Facebooku (teda Meta), Khaby Lame sa stal najsledovanejším TikTokerom, zažili sme crash vo svete krypto, NFT, ale aj na akciových trhoch.
Ak sa vám tento newsletter páči a chcete ho dostávať častejšie, určite ho pošlite kolegom, kamošom alebo známym.
Prvý virtuálny obchod od Meta. 🛍️
Začneme zľahka. Určite sa zhodneme, že metavarse je síce veľká téma v médiách, no zároveň to vôbec nie je téma v reálnom svete. Všetko, čo sa o rôznych aktivitách v metaverse (v ktoromkoľvek) dočítame, je v podstate iba ochutnávkou toho, čo sa možno raz stane realitou. Jednou z takých vecí bola od začiatku možnosť kupovať oblečenie pre svojho virtuálneho avatara. Minulý rok sa Balenciaga spojila s Fortnite, v Robloxe má svoj obchod Gucci a najnovšie svoj prvý butik "otvorila" aj Meta. Nájdete v ňom takisto Balenciagu ale aj Pradu a môžete si obliecť avatara, ktorého používate na Facebooku, Instagrame, Messengeri a samozrejme aj v metaverse, keď raz na to príde.
Najsledovanejšie TikTok videá ever. 👀
Viete, kto je Zach King? Ja som dodnes netušil. Ukázalo sa však, že ide o tvorcu, ktorý má na sociálnych sieťach viac ako 100 miliónov followerov. Venuje sa hlavne rôznym kúzlam, ilúziám a zaujímavým trikom. Vďaka tomu je autorom až 4 z 10 najsledovanejších videí v histórií TikToku. To najsledovanejšie má dnes cez 2 miliardy zhliadnutí. Celý zoznam si môžete pozrieť tu. Tu môžete potom zavítať na jeho TikTok či YouTube.
Instagram trhovisko pre značky a tvorcov. 💱
O vzniku marketplace, kde sa môžu prepojiť značky spájať s tvorcami a dohadovať spolupráce, sa hovorilo už dávno. K nám to zatiaľ nikdy neprišlo, no tentokrát to vyzerá trošku nádejnejšie. Po minuloročnom teste totiž Instagram rozširuje túto možnosť medzi širší okruh v USA. Okrem toho, že si tu značky a tvorcovia môžu nájsť k sebe cestu, tak tu môžu komunikovať v špeciálnych partnerských konverzáciách a rovno aj vyplácať honoráre. Všetko dôležité o Instagram Creator Marketplace sa dočítate na blogu Later.
Amazon rozširuje svoje pôsobenie v health care. 🏥
Spojenie digitálneho sveta a zdravotnej starostlivosti je niečo, čoho budeme svedkami stále viac a viac. Apple Watch sa zmenili zo športových hodiniek na zariadenie, ktoré sleduje naše zdravie. Gadgety ako Oura Ring vám nonstop merajú tep, teplotu či okysličenie krvi. Vznikajú rôzne startupy, ktoré pomocou technológií zjednodušujú prístup k zdravotnej starostlivosti, zrýchľujú procesy, zlepšujú prevenciu. U nás sú to firmy ako Novuma, DNA ERA, Powerful Medical. V Spojených štátoch je jedným zo zaujímavých lídrov firma One Medical, ktorá nedávno vstúpila na burzu. Jej cieľom je základnú zdravotnú starostlivosť dostať do mobilu a za ročné predplatné vám dať nonstop prístup k lekárovi, možnosť objednať sa na vyšetrenie, komunikovať s poisťovňou, alebo si nechať vystaviť recept na lieky. Pred pár dňami Amazon oznámil, že firmu kupuje za necelé 4 miliardy dolárov. Bude teda zaujímavé sledovať, ako službu zapracuje do svojho masívneho ekosystému, ktorého súčasťou už je online lekáreň, doručovanie liekov na predpis či vlastná značka voľnopredajných liekov.
Stráca Google mladých ľudí? 🔍
Podľa informácií, ktoré vyšli priamo z interných dát Google, mladí ľudia dnes nevyhľadávajú informácie, ale hľadajú konkrétny obsah. Väčšinu času trávia na TikToku či Instagrame a je pre nich oveľa prirodzenejšie vyhľadávať produkty alebo zaujímavé miesta priamo tam. Je to teda pochopiteľné. Instagram už pred časom avizoval vylepšenia vyhľadávania na kontextové, teda nielen podľa hashtagov. TikTok má zasa na svojej strane obrovské zásoby stále pribúdajúceho obsahu a skvelý algoritmus, ktorý ten obsah zanalyzuje. Google tvrdí, že takýchto mladých ľudí, pre ktorých Google Search alebo Maps nie sú prvou voľbou pri vyhľadávaní, je až 40%. Píše o tom Business Insider aj TechCrunch.

PODCAST: So Števom Eiselem o F1 aj budovaní online VIP komunity. 🎙️
Fanúšikov F1 v posledných rokoch rapídne pribudlo po celom svete a cítim to aj vo svojom okolí. Je to z veľkej časti vďaka Netflixu a dokumentu Drive to survive. Rastúca popularita športu sa ukázala ako skvelá príležitosť pre komentátora Števa Eiseleho, ktorý vďaka kvalitnému obsahu nazbieral desiatky tisíc followerov a vybudoval komunitu ochotne platiacich fanúšikov v rámci projektu EisKing. Som preto veľmi rád, že sme formulu, sociálne siete, content marketing a budovanie komunity mohli spojiť v mojom podcaste.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.
