Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sú tu Digitálne novinky číslo 21. Verím, že si užívate zvyšky tropického leta v rámci možností naplno. Zdá sa vám, že je teplo? Tak nezabudnite, že oproti zvyšku života je vlastne ešte chladno 🫠
Ak hľadáte príjemné letné čítanie, skúste knihu Pravda v reklame.
Ak sa vám tento newsletter páči a chcete ho dostávať častejšie, určite ho pošlite kolegom, kamošom alebo známym.
Budúcnosť je tu. 🖼️
O umelej inteligencii, ktorá v priebehu pár sekúnd tvorí obrázky na základe kľúčových slov, som sa prvýkrát dozvedel od Mareka Šulíka, keď vo svojom newslettri použil obrázok z DALL-E. Marekov newsletter Marš! vám určite odporúčam odoberať. Pred pár dňami som potom narazil na ďalšiu službu, Midjourney, a povedal som si, že ak je toto len začiatok toho, čo dokáže umelá inteligencia, čaká nás zrejme úžasná budúcnosť (alebo úplný opak, ale zatiaľ som optimista). Kým DALL-E má zatiaľ otvorený waitlist, Midjourney si už môžete vyskúšať v rámci trial verzie, prípadne potom za mesačné predplatné od 10 dolárov. Platforma funguje na Discorde, kde napíšete príkaz v spojení s kľúčovými slovami alebo popisom obrázku. Do minúty vám bot vygeneruje štyri obrázky, ktoré viete buď variovať, alebo vylepšovať. Určite si to vyskúšajte, je to super zábava. Agentúra dotcom už napríklad využila umelú inteligenciu na tvorbu vizuálov do kampane.
Nižšie vidíte, ako vyzerá napríklad "/imagine young man writing newsletter on his macbook in coffee shop at night in london very realistic". Áno, priznávam, že slovami very realistic som chcel dostať niečo reálne, nie obrázok v štýle realizmu :)
Nepál dáva stopku TikTokerom. 🛑
Kto nikdy na dovolenke nešiel na nejaké miesto len preto, lebo vedel, že urobí content, ktorý získa veľa lajkov, nech hodí kameňom. V takom Nepále v poslednej dobe pri známych turistických pamiatkach začínajú pribúdať značky, ktoré zakazujú TikTokerom natáčať videá. Ide jednak o duchovné dôvody, keďže často sa tvorcovia rozhodnú točiť v chrámoch, ale aj o dopravné zápchy, či nedovolené vstupy na polia miestnych farmárov. Prečítajte si viac v článku na Rest of World.
Ako sa Coca-Cola pripravuje na krízu? 🥤
Jednoducho. Zvyšuje investície do marketingu a brandových kampaní. Dokáže tak posilniť mentálnu aj fyzickú dostupnosť, budovať vzťah ľudí k značke, osloviť stále viac zákazníkov, spájať sa s relevantnými témami, ktoré spotrebiteľov zaujímajú a tiež si obhájiť nárast cien. Všetci múdri ľudia z marketingového sveta vám potvrdia, že počas krízy patrí škrtanie rozpočtov na komunikáciu medzi vážne chyby, ktorých efekt sa síce dostaví s časovým odstupom, ale predsa dostaví. Zároveň práve v ťažkých časoch, kedy spotrebitelia pri nákupoch robia ťažké rozhodnutia, je extra dôležité byť v ich mysliach na vysokých priečkach. Viac o aktuálnych globálnych kampaniach celej skupiny Coca-Cola píše Marketing Dive.
Zopár noviniek z Instagramu. 📱
Na Instagrame sa v poslednej dobe stále niečo deje. Preto som tentokrát spojil niekoľko veci dokopy. Prvou novinkou sú nové interaktívne mapy na Instagrame, v ktorých viete priamo vyhľadávať, zobrazuje sa vám viac miest a viete tak objavovať často tagované lokality a podniky. Je to reakcia na to, čo som písal minule, teda že ľudia na Instagrame ho stále viac používajú na vyhľadávanie na úkor Google Maps. Ďalšia novinka poteší social media manažérov a tvorcov, ktorí si radi plánujú príspevky vopred. Kým doteraz to bolo možné cez externé appky alebo cez Creator Studio, čoskoro sa plánovanie zrejme objaví aj natívne priamo v aplikácii. Až tri novinky sa týkajú, neprekvapivo, Reels. Bude ich možné boostovať (ak nepoužívate licencovanú hudbu), prichádzajú šablóny Reels, čo je skvelá pomoc pre ľudí, ktorí s týmto formátom bojujú. No a nakoniec tri maličkosti predstavil priamo CEO, Adam Mosseri.
PODCAST: Jeden z mojich najobľúbenejších rozhovorov. 🎙️
Zrejme už ste počuli o slovenskom fintech startupe Vacuumlabs. Dnes je súčasťou pomerne veľkej skupiny rôznych firiem. Práve so CEO Vacuum Group, Majom Porvažníkom, som pred časom robil rozhovor, ktorý sa okamžite zaradil medzi moje najlepšie podcastové zážitky. Čakal som, že sa budeme baviť o podnikaní, startupoch a tak. No zašli sme do tém, ako je úloha technológií pre rozvoj Slovenska, prepojenie neziskového sveta s biznisom, pracovný trh budúcnosti, sociálne nerovnosti. Majo je rozhľadený a sčítaný človek a myslím, že aj keď tento rozhovor nie je o marketingu, tú hodinu pri jeho počúvaní určite neoľutujete. Počúvajte tu.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.
