Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sú tu Digitálne novinky číslo 22. Mám pre vás dve dobré správy. Teda jedna pre vás, že už nemusíte na tento mail viac čakať. Pre tú druhú, ktorá je dobrá pre mňa aj pre vás, sa rovno pustite do čítania 👇
Rok práce má výsledok. 🧑🏻🏫
Niekedy počas minulého leta som si povedal, že idem nejak využiť svojich 10 rokov skúseností práce so sociálnymi sieťami a chcem urobiť niečo, čo mňa bude baviť a napĺňať a zároveň to bude užitočné a hodnotné pre ostatných. Teším sa, že tak vzniklo školenie "Ako rozumieť sociálnym sieťam" a ešte väčšiu radosť mi robí, že sa celý prvý termín vypredal v úzkom kruhu ľudí zo skupiny Doba Digitálna. Na školení vám chcem pomôcť pochopiť sociálne siete ako ekosystém, v ktorom žijú marketéri, influenceri, médiá, tvorcovia aj bežní konzumenti spoločne.
Postupne budú pribúdať ďalšie offline aj online termíny. Kapacita je obmedzená na 15 ľudí na jeden termín. Všetky podstatné informácie mám u seba na webe, ak máte akékoľvek otázky, stačí odpovedať na e-mail. Zároveň, ak má niekto z vás záujem o školenie, takisto stačí odpovedať a dostane 20 % zľavu pre subscriberov tohto newslettra. Ďakujem za podporu.
Canva sa mení (k lepšiemu). 🎨
Všetci grafici, ktorí odoberajú tento newsletter, odpusťte mi nasledujúcu vetu. Canva je jeden z mojich obľúbených toolov a myslím si, že spôsobil fakt revolúciu v tvorbe obsahu. Z grafického nástroja, vyzývateľa Adobe, sa v poslednej dobe vyvíja ku komplexnejšiemu riešeniu pre všetku prácu, kde je dôležitá vizuálna stránka. Pred pár týždňami boli predstavené nové nástroje Canva Docs, Canva Websites, Canva Whiteboards a Data Visualization. Zaujímavá štatistika je, že údajne až 85 % firiem z Fortune 500 už dnes používa Canvu a aj preto sa Canva chce stále viac venovať aj práci v tímoch. Prečítajte si viac na TechCrunch. Keď už som spomenul Adobe, aj tam sú zaujímavé novinky, konkrétne akvizícia dôležitého konkurenta.
TikTok vs. BeReal. 🥊
Existuje taká všeobecná zhoda, že Meta je tá firma, ktorá vykráda nápady úspešných konkurentov. Ja však tvrdím, že kradnú a inšpirujú sa všetci navzájom, aj keď nie vždy úspešne. Tentokrát je tým "inšpirovaným" TikTok, ktorému sa zapáčila francúzska aplikácia BeReal, obľúbená medzi rovnakom mladým publikom. Kto nepozná BeReal, tak po prvé, robí chybu, a po druhé, ide o appku, ktorá vám raz za deň pošle upozornenie a máte 2 minúty na to, aby ste pridali fotku prítomného okamihu. TikTok Now, ako sa volá tento klon, vám ale dáva až štedré 3 minúty. Ako bonus môžete urobiť aj video. Viac o tom píše samotný TikTok na svojom blogu. Netreba ale zúfať, stále môže byť aj instagramové BeReal. Takže úprimne si myslím, že tomu "pravému" BeReal nepomôže ani to, že začínajú riešiť monetizáciu.
Minúta na internete v roku 2022. ⏱️
Každý rok čakám(e) na túto jednu infografiku. Prehľad aktivity na celom internete za jednu minútu. Domo, firma, ktorá sa venuje práci s dátami, vydáva svoju infografiku "Data Never Sleeps" už desiaty rok. Mňa osobne na nej baví, že pekne ilustruje význam internetu aj sociálnych sietí v našich životoch a v celej spoločnosti. V 10. vydaní nám pribudla napríklad informácia o objednávkach cez Doordash, ale bohužiaľ chýba nejaké zaujímavé číslo z TikToku. V kompletnej infografike si môžete pozrieť aj porovnanie niektorých údajov v prvom a desiatom vydaní, ale dozviete sa aj to, že internetová populácia tento rok prekročila 5 miliárd ľudí.
Zopár noviniek z Instagramu. 📱
Sám som prekvapený, že Instagram stále prichádza s niečim novým, a tak tu môžem túto sekciu nechať už v druhom newslettri po sebe. Prvou, pomerne bezvýznamnou, zmenou sú až 60-sekundové videá v stories, ktoré už nie sú automaticky rozdelené na 15-sekundové časti. Čo si o tejto novinke myslíte, mi môžete napísať pod príspevok v skupine Doba digitálna. Ďalší test sa aktuálne venuje možnosti pridať button s linkom do vášho organického príspevku, čo je niečo, čo už sa dá robiť na LinkedIne a môže to byť celkom zaujímavá vec, ako dostať ľudí na web, kde ich chcete mať a "sledovať". Testuje sa aj možnosť posilnenia distribúcie nových príspevkov cez novú záložku Public DMs, čo by teoreticky mohlo pomôcť vášmu dosahu. Poslednou novinkou, ktorá k nám snáď ešte len dorazí, sú Instagram Notes, niečo ako statusy, odkazy, ktoré môžete posielať ľuďom, s ktorými sa navzájom sledujete alebo svojim Close Friends. Mali by mať do 60 znakov a miznúť po 24 hodinách.
PODCAST: O značkách, ich budovaní a stratégii. 🎙️
Palo Minár patrí medzi kapacity slovenského marketingu a venuje sa značkám. Ich štúdiu, budovaniu a tvorbe stratégií pre značky. Ak ste niekedy mali šťastie zažiť jeho prednášku, určite mi dáte za pravdu, že patrí medzi najzaujímavejších spíkrov u nás. Som rád, že prijal moje pozvanie a mohli sme spolu nahrať super podcast o značkách, ale napr. aj o marketingovom vzdelávaní. Počúvajte tu.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.