Ahoj v digitálnom svete! 😉
Sú tu Digitálne novinky číslo 23. Elon Musk predsa len musel kúpiť Twitter a okamžite ovládol svetový mediálny priestor. Meta (ne)musela prepustiť 11 tisíc zamestnancov. FTX, jedna z najväčších kryptobúrz na svete, vyhlásila bankrot a okradla ľudí o miliardy dolárov. Nenudíme sa.
Dobrá správa, 2.12. sa môžeme vidieť na školení "Ako rozumieť sociálnym sieťam" v Bratislave. Všetky dôležité info nájdete na mojom webe.
Zemetrasenie v Twittri. 🐦
Elon Musk nikdy nechcel kúpiť Twitter. Žiaľ, hrozba žaloby ho postavila pred nepríjemnú dilemu a svoj 44-miliardový sľub musel splniť. Aby problémov tejto siete nebolo málo, 26. októbra napochodoval do centrály v San Franciscu a začalo sa to, o čom odvtedy čítame denne. Začiatkom novembra prepustil polovicu z cca 7 500 zamestnancov, vrátane CEO a iných líderských pozícií (niektorých rýchlo volal naspäť). Rozhodol sa spoplatniť overenie profilov, čo prinieslo obrovskú vlnu falošných profilov (kopa ukážok tu) rôznych firiem a osobností. Niektoré firmy to okamžite stálo miliardy dolárov v trhovej hodnote (viď obrázok). Táto 8-dolárová služba bola teda veľmi rýchlo zrušená. Musk je taký Matovič technologického sveta, takže opisovať všetko, čo sa každý deň na Twittri udeje, by bolo na dlho a hlavne to skvelo urobili v tomto článku v New York Times ($).
RIP, FTX. 📉
Netajím sa tým, že som kryptoskeptik, takže ma vôbec neprekvapili udalosti posledných dní, kedy jedna z najväčších kryptobúrz, FTX, vyhlásila bankrot. Stalo sa tak po tom, ako CEO inej burzy, Binance, vyhlásil, že plánujú odpredať svoj podiel v FTX. To spôsobilo masívne pokusy ľudí vyberať svoje vklady v FTX. Lenže tie neboli ničím kryté a zákazníci prišli o miliardy dolárov, keďže všetky peniaze išli pravdepodobne na získavanie ďalších úverov, riskantné investície a hromadenie osobného bohatstva zakladateľa, Sama Bankman Frieda a ľudí okolo neho. Investormi v FTX bol aj známy fond Sequoia Capital či SoftBank. Z celého prípadu sa vykľul veľmi zaujímavý príbeh, ktorý dal celému krypto svetu masívnu ranu. Bitcoin je na úrovni ako pred 4 rokmi, Ethereum sa vrátilo do januára 2021. Na celú "kauzu" sa podrobnejšie pozreli Forbes aj Wall Street Journal ($).
Ani Meta to nemá ľahké. 👋🏻
Prvou nepríjemnosťou je, že je nútená po 2 rokoch predať firmu Giphy. Navyše, Mark Zuckerberg musel svojim viac ako 85 000 zamestnancom oznámiť, že 11 000 tisíc z nich končí. Narozdiel od Muska to urobil veľmi férovo, transparentne, všetci dostali odstupné, pol roka zdravotného poistenia, pomoc s hľadaním práce alebo s udržaním platných víz. Priznal svoju chybu, povedal, že firma sa pod vplyvom prajných okolností z pandémie prepočítala a musí spomaliť. LinkedIn a Twitter v prvých dňoch zaplavili rozlúčkové príspevky zamestnancov, ktorí veľakrát po 5+ rokoch zo dňa na deň prišli o prácu a mne to pripomenulo to, čo si myslím, že by sme si mali pripomínať všetci. Pre firmu kde pracujeme, sme takmer vždy iba číslo, nenechajme prácu pohltiť celú našu osobnosť.
Spolupráca Meta + Microsoft. 🤝🏻
Pozitívnejšie, naopak, vyznieva príchod služieb Microsoftu do ekosystému Meta Quest VR. Headset Quest je zatiaľ jednoznačne najpokročilejším VR gadgetom na trhu a kto si ho vyskúšal, zrejme mi dá za pravdu, že ten zážitok je fakt unikátny. Toto partnerstvo prenesie do virtuálnej reality meetingy cez Teams, prácu v balíku Office alebo hry cez Xbox Cloud Gaming. Viac o tomto spojení píše portál The Verge.
Zopár noviniek z Instagramu. 📱
Instagram si opäť vyslúžil takúto spojenú sekciu, keďže noviniek je viacero. Tá prvá zaujme starších používateľov sociálnych sietí, ktorí si pamätajú MySpace, sieť, kde ste sa prezentovali cez svoj hudobný vkus. Vo svojom profile ste si mohli vybrať váš "soundtrack" a niečo podobné práve testuje aj Instagram s možnosťou pridať si obľúbený song priamo do profilu. Zatiaľ si môžete pesničku pridať k statickým foto-príspevkom (neplatí pre carousel), čo je podľa mňa celkom príjemné spestrenie a rovno som to skúsil tu. Do tretice je tu možnosť pre tvorcov v rámci Creator Marketplace, o ktorom som písal naposledy, vytvoriť si a zdieľať vlastné portfólio spoluprác na Instagrame. Písal som o tom aj na mojom LinkedIne.
PODCAST: O budovaní českého Triadu, leadershipe a talentoch v reklame. 🎙️
Peťa Jankovičová patrí medzi najväčšie osobnosti marketingu v Česku. Je spolumajiteľkou pražskej pobočky Triadu, aktuálne pôsobí na pozícii CMO v Madmonq. Teším sa, že sa nám ešte v lete podarilo stretnúť pri mikrofóne a prebrať jej bohatú kariéru, skúsenosti s výchovou kreatívnych talentov, ale aj pozíciu žien v kreatívnej brandži, sociálne siete a dezinformácie či influencerov. Počúvajte tu.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.