Ahoj v digitálnom svete! 😉
Máme za sebou ďalší Super Bowl, Elon Musk si stále ide svoju vlastnú hru, Meta zverejnila výsledky z konca minulého roka a našla nový zdroj príjmov. Sú tu Digitálne novinky číslo 26.
Tentokrát som na koniec mailu pridal novú "rubriku" s inšpiráciou na ďalšie čítanie, tak mi pokojne napíšte, čo si o tom myslíte.
Páči sa vám takýto sumár aktualít? Zdieľajte tento newsletter. Iba vďaka tomu sa môže dostávať stále k novým ľuďom. Ďakujem!
Oslava reklamy sa nekonala. 🏈
Pamätáte si ešte časy, keď bol Super Bowl nie len oslavou športu, americkej kultúry, ale aj reklamy? Dovolím si tvrdiť, že tento rok sa prerušila tradícia, v rámci ktorej najlepší kreatívci a marketéri prichádzali s najkreatívnejšími a najzábavnejšími reklamami roka. Až 51 spotov s cenovkou 7 miliónov za 30 sekúnd sa tento rok objavilo počas zápasu. Žiaľ, na tie, ktoré by som si pozrel znova, mi stačia prsty jednej ruky. Podľa USA Today Ad Meter bola najpáčivejšou reklamou tá od The Farmer's Dog. Spoty boli vo všeobecnosti nudné, obyčajné, až príliš sa spoliehali na účasť celebrít. Možno preto ma osobne najviac bavili spoty náboženskej organizácie He Gets Us - Be Childlike a Love Your Enemies, ktoré síce boli jednoduché, no mali jasnú ideu aj odkaz.
Ak vás Super Bowl a štatistiky okolo zaujímajú viac, pekný sumár pripravil Marketing Dive. Zároveň sa pozreli na to, ako veľké značky napojili na Super Bowl svoju social media komunikáciu.
Meta sa darí aj vďaka Reels a lepšiemu algoritmu. 👍
Meta Platforms začiatkom februára zverejnila svoje výsledky za Q4 2022 a mnohým kritikom sa tak podarilo zapchať ústa. Facebook samotný prekročil hranicu 2 miliárd denne aktívnych používateľov. Celú "Family of Apps" (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger) už používa viac ako 3,7 miliardy ľudí, čo je takmer polovica globálnej populácie. Čo sa týka zárobkov, 2022 bol o kúsok slabší rok než 2021, no s prihliadnutím na ekonomickú situáciu je to v podstate zanedbateľný rozdiel. Meta pod vplyvom konkurencie výrazne zlepšuje svoj odporúčací algoritmus, vďaka čomu sa darí získavať stále viac divákov Reels, ktoré dokázali, že bolo správne držať krok s trendom krátkeho videoobsahu.
Prichádza Meta Verified. ✅
Priznám sa, že som sa trošku smial, keď Elon Musk spoplatnil verify badge na Twitteri. Bolo to ale najmä preto, že to nemalo žiadnu priadnú hodnotu a spôsobilo to kopu chaosu. Pred pár dňami však so svojim plateným overením prišla aj Meta. Za 12$ mesačne vám Meta Verified, okrem "modrej fajočky", pomôže proaktívne sledovať, či niekto nevytvára falošné profily s vašim menom. Získate tiež prístup k živému človeku na supporte, čo pre mňa osobne môže byť najväčšia hodnota, ak to bude fungovať správne. Kontroverznou funkciou je posilnený reach v Explore feede, komentároch a vyhľadávaní. Tu sa, samozrejme, vzbúrili creatori pod videom Adama Mosseriho, ktorí zabudli, že Instagram im dal zadarmo platformu na spolupráce so značkami a veľakrát enormné zbohatnutie. Čo mi príde ešte zaujímavé, je to, že totožnosť bude overená cez oficiálne ID, čo napríklad Twitteru chýbalo. Meta Verified nie je dostupné pre firmy a zatiaľ sa testuje iba v Austrálii a na Novom Zélande. Celú oficiálnu správu si môžete prečítať na blogu Meta.
Nový spôsob práce s komunitou na Instagrame. 📢
Broadcast Channels je ďalšou čerstvo testovanou novinkou. Ide o kanál pre tvorcu, v ktorom môže jednosmerne komunikovať so svojím publikom. Followeri, ktorí sa rozhodnú byť súčasťou takéhoto komunitného chatu, síce nemôžu priamo písať správy, ale môžu napríklad reagovať na správy, hlasovať v anketách a pod. Zaujímavou výhodou je, že keď tvorca založí takýto kanál, všetkým jeho followerom príde notifikácia s výzvou na pripojenie. Tvorcovia, ktorí majú možnosť ponúkať subscription, môžu vytvoriť takýto kanál aj špeciálne pre subscriberov. Keďže už nejaký čas som súčasťou podobnej komunity na WhatsAppe, predpokladám, že tento instagramový test sa stane stabilnou funkciou. Plánuje sa aj rozšírenie na Messenger a Facebook. Viac info nájdete tu.
Reset pre vašu For You Page. 🔁
Všetci obdivujeme rýchle učenie TikTok algoritmu a jeho kvalitu odporúčaného obsahu. Občas je však až taký inteligentný, že sa zacyklíte v nejakej špecifickej téme videí a prestanú vás baviť. Alebo si robíte prieskum videí, napríklad pre klienta, a algoritmus sa vám "pokazí". Čoskoro by sme mali mať možnosť si ho tzv. reštartovať, čo znamená, že začnete od začiatku a máte možnosť objaviť zasa nový a nový obsah. Funkcia sa volá Refresh a zatiaľ sa testuje na malej vzorke používateľov. Ďalšie dve malé novinky, ktoré vám pomôžu optimalizovať si For You Page nájdete v článku od The Verge.
Čarovné tlačidlo na pozadí TikToku. 🔥
Keď už sme pri For You Page a algoritme. Nie všetky videá, ktoré sa nám pri nekonečnom scrollovaní zobrazujú, vidíme preto, že by existoval konkrétny predpoklad, že sa nám budú páčiť. Podľa Forbes majú totiž zamestnanci TikToku a ByteDance možnosť použiť tzv. "Heat" tlačidlo, ktorým posilnia distribúciu konkrétneho videa, ktoré je potrebné podporiť. Môže ísť napríklad o špecifického tvorcu či značku, ktorým chce platforma doručiť výkon a udržať si tak ich priazeň. Možno aj vďaka tomu garantuje TikTok inzerentom pri niektorých reklamných formátoch určité výsledky. Viac sa môžete dočítať tu.
PODCAST: Skillmea podcast o sociálnych sieťach. 🎙️
Pred nejakým časom som bol hosťom podcastu e-learningovej platformy Skillmea (bývalé Learn2Code). Rozprávali sme sa (neskromne) veľmi zaujímavo o aktuálnom svete sociálnych sietí, o influencer marketingu, videoobsahu na TikToku aj YouTube a trošku sme sa dotkli aj témy Web3. Počúvajte tu.
So Skillmea dávame čoskoro von náš prvý spoločný online kurz na tému Social Media Stratégia, na to sa veľmi teším.
Ak máte chuť čítať viac:
Electronic Arts plánuje s The Sims konkurovať metaverse velikánom
Adam Mosseri priznal, že Instagram to prehnal s podporou videí
Najrýchlejšie rastúce módne e-shopy na slovenskom Instagrame.
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.