Ahoj v digitálnom svete! 😉
Kopu noviniek od TikToku prekonala hrozba jeho zákazu v USA, čo by zrejme znamenalo obrovské zemetrasenie na poli sociálnych sietí. Okrem toho to dnes bude o Facebooku a malých firmách, o pápežovi a New Yorku. Sú tu Digitálne novinky číslo 27.
Páči sa vám takýto sumár aktualít? Zdieľajte tento newsletter. Iba vďaka tomu sa môže dostávať stále k novým ľuďom. Ďakujem!
TikToku opäť hrozí zákaz v USA. 📵
Nemusíte byť odborníkmi na americkú politickú scénu, aby ste vedeli, že republikáni a demokrati sú skutočné protipóly. Jednou z vecí, na ktorej sa ale zhodujú a sú dokonca ochotní spolupracovať, je to, že TikTok a jeho možné napojenie na čínsku vládu je hrozbou pre Spojené štáty. A ak sa nepodarí vyvrátiť ich podozrenia, budú trvať na jeho úplnom zákaze. Po dvoch rokoch je teda zasa horúco okolo pôsobenia TikToku na americkom trhu, kde má viac ako 150 miliónov používateľov. CEO TikToku, Shou Zi Chew, sa minulý týždeň posadil pred Kongres. Bola to celkom fraška, takže s TikTokom to nevyzerá ružovo. Začiatkom mesiaca totiž obe strany podali návrh zákona, ktorý umožní zákaz TikToku (a iných zahraničných firiem) v prípade rizika ohrozenia národnej bezpečnosti. Stále je však hre aj scenár, kedy sa čínska strana vzdá majetkového vplyvu vo firme a aplikácia tak ostane americkým majiteľom.
O možno zákaze TikToku som sa nedávno rozprával v televízii Hospodárskych novín s mojou obľúbenou novinárkou Harry Gavendovou.
Facebook je pre malé firmy stále najdôležitejší. 👍
To je jeden zo záverov prieskumu od Skynova, do ktorého sa zapojilo 1 000 majiteľov malých a stredných firiem v USA. Prieskum skúmal viaceré oblasti ich podnikania a sociálne siete boli jednou z nich. Za Facebookom tesne nasledoval Instagram a YouTube. TikTok či LinkedIn preferovalo približne o 20 % menej podnikateľov. Viac sa dočítate v sumáre na Social Media Today.
Influenceri nás motivujú žiť ekologickejšie. ♻️
Unilever sa cez svoje značky Dove a Hellmann's rozhodol urobiť experiment, v ktorom zisťoval, aké médiá majú najvýraznejší vplyv na naše rozhodnutia smerujúce k znižovaniu osobnej uhlíkovej stopy. Vytvorili simuláciu sociálnej siete, na ktorej sa objavil obsah od influencerov, médií, dokumenty či politické kampane. Takýto obsah ukazovali 6 000 účastníkom z USA, Kanady a Veľkej Británie. Až 78 % z nich po dvoch týždňoch potvrdilo, že práve obsah od influencerov mal najväčší vplyv na zmeny, ktoré v bežnom živote aplikovali. Z pohľadu spracovania obsahu sa ako mierne efektívnejší ukázal ten, ktorý ukázal na veľkosť problému, pracoval s dátami a vykresľoval negatívne dôsledky. O niečo menej akcie vyvolal obsah, ktorý ukazoval praktické tipy a predstavoval benefity nových návykov pre jednotlivca. Viac o štúdii nájdete v tlačovej správe od Unilever.
Pápež (ne)nosí Balenciaga. ✝️
Možno jedným z prvých virálnych výtvorov z MidJourney, ktoré využívajú známu osobnosť, bol pápež František vo výraznej bielej bunde, ktorá pripomína značku Balenciaga. Obrázky sa začali šíriť veľmi rýchlo v domnení, že pápež má naozaj takýto swag. Krátko na to sa však ukázalo, že ide o dielo umelej inteligencie, ktoré síce na prvý pohľad pôsobí veľmi reálne, no pri bližšom skúmaní vidno nedostatky. Táto "kauza" otvorila ďalšiu z diskusií o tom, aké hrozby pre šírenie falošných správ so sebou popularita umelej inteligencie prináša. V tomto článku vo Forbese nájdete porovnanie, prečo "Balenciaga Pope" bol uveriteľnejší, než údajné zatknutie Donalda Trumpa.
New York má nové logo. 💔
Ikonické logo "I❤️NY" vzniklo v roku 1977 na podporu turizmu v štáte New York. Od tej doby sa stalo ikonickým symbolom samotného New York City. Približne pred dvoma týždňami sa dočkalo novej verzie. Ale podobne ako pri väčšine zmien, ktoré nikto nepotrebuje a nevyžaduje, ani táto sa nestretla s pochopením obyvateľov NYC. Twitter okamžite zahorel obrovskou vlnou (podľa mňa oprávnenej) kritiky. Nové "We ❤️ NYC" logo nesie peknú myšlienku spájania ľudí, využíva font, ktorým sú označené stanice metra. Napriek tomu na ňom niečo nehrá. Pokus o 3D efekt? Absolútna nezmyselná veľkosť a umiestnenie srdca? Alebo len všetci tak nemajú radi zmeny? New York Times stručne zosumarizoval rôzne pohľady v tomto článku. Našiel sa aj umelec, ktorý mestu ponúkol svoju verziu (podľa mňa lepšiu) loga úplne zadarmo.
PODCAST: Rozhovory s TOP kreatívcami. 🎙️
Slovenský Art Directors Club, združenie najúspešnejších kreatívcov, spustil pred pár mesiacmi svoj podcast ADC Vývrtka a výsledok je fakt dobrý. Adam Marčan sa rozpráva s rôznymi členmi ADC o ich kariére v reklame, agentúrnom prostredí, ich najvýraznejších prácach. Sú to príbehy, ktoré by som rád počúval celé hodiny. Určite odporúčam. Počúvajte tu.
Ak máte chuť čítať viac:
Ako dlho trvá novému účtu na TikToku, kým sa dostane k mizogýnnemu obsahu? (Denník N)
TikTokeri si zámernými chybami zvyšujú engagement na videách (Slate)
Hybridná práca radikálne mení pohľad na úlohu kancelárií (Wall Street Journal)
Štát Utah prijal zákon, ktorý obmedzuje sociálne siete pre deti (Axios)
Monetizácia YouTube Short zatiaľ zaostáva za očakávaniami (Social Media Today)
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.