Ahoj v digitálnom svete! 😉
Od posledného vydania som stihol založiť zrejme prvý Instagram Channel na Slovensku a zažiť aj skvelý event SEŠN Marketérov v Žiline, kde som mal prednášku o osobnej značke. Online svet však nezaháľal a sú tu Digitálne novinky číslo 29.
Páči sa vám takýto sumár aktualít? Zdieľajte tento newsletter. Iba vďaka tomu sa môže dostávať stále k novým ľuďom. Ďakujem!
Veľký súboj headsetov. 👓
V jednom týždni dvaja technologickí giganti, Meta a Apple, predstavili svoje nové headsety. Na prvé počutie by síce mohlo ísť o konkurenčné produkty, nie je to úplne tak. Kým Meta so svojím Quest 3 cieli už na existujúci trh a nadväzuje na svoje doterajšie najpredávanajejšie headsety na trhu, Apple nám s Apple Vision Pro ukazuje, ako by mohla vyzerať budúcnosť. Meta Quest 3 sa fokusuje najmä na gaming vo virtuálnej/rozšírenej realite, Apple Vision Pro má slúžiť skôr ako pracovný nástroj, ktorý vám ponúkne tzv. zmiešanú realitu. Meta s cenovkou 500 dolárov oslovuje masový trh, Apple so 7x vyššou cenou zatiaľ iba horné 1% technologických geekov. Ani jeden z headsetov však zatiaľ nedokázal zlomiť zásadné bariéry pre masový úspech podobných zariadení - to, že sú obrovské, vyzeráte v nich ako zo Star Treku a je to len zábavka na pár hodín, nie prístroj na kažodenné pohodlné používanie.
Toto sú najdôveryhodnejšie značky. 🐦
Agentúra Morning Consult robila štvrtý rok po sebe prieskum dôveryhodnosti značiek v Spojených štátoch a ďalších 9 najsilnejších globálnych ekonomikách. V každej krajine dotazovala počas marca 2023 viac ako 8 000 účastníkov. V USA sa zamerali aj na prieskum naprieč jednotlivými kategóriami ako cestovný ruch, retail, potraviny, oblečenie a mnohé ďalšie. Zaujímavým zistením je to, že globálne až 8 z 10 značiek sa na prvom mieste objavilo opakovane, čo svedčí o tom, že dôveru je síce náročné si získať, no pravdepodobne o ňu tak rýchlo neprídete. Report takisto porovnáva úroveň dôvery z pohľadu Gen Z a ostatných generácií. Určite si pozrite celý vyše 50-slidový report, kde nájdete viacero zaujímavých insightov od rôznych organizácií.
Investície do reklám v podcastoch spomalili. 🎙️
Podcastom sa počas pandémie globálne darilo nielen z pohľadu počúvanosti, ale aj investícií do reklám v podcastoch. Podľa údajov IAB (Internet Advertising Bureau) v USA narástol reklamný spend medzi 2020 a 2021 o 72 %. Minulý rok sa očakávalo prekonanie hranice 2 miliárd dolárov, no výsledok bol "iba" 1,8, čo znamená nárast vo výške 26 %. Stále je to však výrazný rast oproti celému digitálnemu trhu, kde sa investovalo o 11 % viac než v roku 2021. Zaujímavým zistením z článku na Marketing Brew je, že žurnalistické podcasty stratili svoj titul najobľúbenejšej kategórie inzerentov, prekonali ich športové, spoločenské aj komediálne podcasty.
Instagram algoritmus v roku 2023. 🎛️
Adam Mosseri, šéf Instagramu, zverejnil video, kde vysvetľuje, ako fungujú rôzne algoritmy v rámci aplikácie. Totiž, Instagram nemá iba jeden algoritmus, ale každý "placement" sa riadi vlastnými pravidlami. Inú logiku má zobrazovanie obsahu vo feede, v Stories, v Reels alebo v Explore záložke. Celé textové zhrnutie nájdete v tomto blogu. Špeciálne som rád, že opäť prišla reč aj na konšpiračnú teóriu zvanú "shadow ban". Vďaka sekcii Account Status v nastaveniach si viete pozrieť, či ste uverejnili content, za ktorý vás Instagram "potrestal". Väčšina ľudí, ktorí v shadow ban veria, tam zrejme nič nenájde.
WPP spája sily s Nvidia v oblasti AI. 🎤
Jedna z firiem Veľkej štvorky marketingových agentúr, WPP, nadviazala spoluprácu s technologickým lídrom Nvidia. Vyvíjajú AI "content engine", ktorý pomôže agentúram v rámci skupiny produkovať obsah do kampaní ich klientov. Na Slovensku patria do skupiny WPP agentúry Istropolitana Ogilvy, Mindshare alebo Wavemaker. Aj ostatní veľkí hráči ako Publicis či Omnicom už naskočili na trend vlastných AI nástrojov. Prečítajte si viac v článku na Marketing Brew.
PODCAST: Budovanie Patreonu s Rasťom Kiavčinom. 🎙️
Mnohí to skúsili, väčšine sa to nepodarilo. Zmonetizovať svoje publikum a preklopiť ho do komunity, ktorá je ochotná si za obsah tvorcov zaplatiť, je veľmi náročná úloha. Preto ma zaujímalo, ako sa to podarilo Rasťovi Kiavčinovi, ktorého môžete poznať z jeho projektu Digitálna Stratégia. Počúvajte tu.
Ak máte chuť čítať viac:
TikTok sa bude deliť s publishermi o príjmy z reklám (Wall Street Journal)
Metro v New Yorku ponúka programatický nákup reklamy (AdWeek)
Baví vás tento newsletter? Dajte o ňom vedieť vašim známym a pošlite im tento link.
Ak mi chcete zanechať feedback, aby ďalšie pokračovania boli ešte lepšie, odpovedzte na tento mail.