Svet bol na chvíľu ružový 🎀 Čítaj Digitálne novinky #31
Ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Twitter je definitívne preč. ⚰️
Raz som Elona Muska nadnesene prirovnal k Igorovi Matovičovi biznis sveta. Bol to samozrejme vtip, ale nie až tak úplne. Elon už pred časom svoju firmu, ktorá vlastnila Twitter, premenoval na X Corp. Vychádza to ešte z 90. rokov, kedy svoju vtedajšiu firmu chcel pomenovať X, ale kúpil ju PayPal a jeho plán sa nepodarilo presadiť. Už vtedy chcel mať z X superaplikáciu, podobnú čínskemu WeChatu.
Takže presne ako Igor, ani Elon nezabúda, nakoniec si presadil svoje a rovno premenoval celú aplikáciu Twitter na X. Brand, ktorý sa budoval 15 rokov, bol šmahom ruky preč. Čo je vlastne pekná symbolika toho, čo sa so značkou dialo už od minulej jesene, keď dostala nového majiteľa. Hovoriť dnes o X ako o budúcej superaplikácii vyznieva naozaj absurdne. V mysliach ľudí to bude ešte veľmi dlho Twitter, mikroblogovacia appka, kde sa komentuje aktuálne dianie.
V Social Media Today sa pozreli na niekoľko otázok, ktoré s celou touto “kauzou” prirodzene vyvstávajú.
Ako sa všetky sociálne siete vzájomne kopírujú? 🖨️
Od roku 2016, keď Instagram “ukradol” funkciu Stories zo Snapchatu, si ľudia zvykli ukazovať práve na Facebook/Metu ako na toho zloducha spomedzi sociálnych sietí. Dokonca aj pomerne nedávno, keď Instagram začal klásť dôraz na Reels, ozývali sa hlasy, že by mal zostať verný svojej predchádzajúcej funkcionalite a každá sociálna sieť by mala mať “to svoje”. Tak to ale nefunguje a tento článok od Axios vám to veľmi prehľadne vysvetlí. Live videá začali na YouTube, dnes sú dostupné všade. Clubhouse prinesiol live audio, do pár mesiacov bolo na Twitteri, Facebooku, LinkedIne aj v Spotify. Keď BeReal nabralo na popularite, veľmi rýchlo vznikol (a už aj zanikol) TikTok Now.
Keď hráte na trhu, kde je do 10 veľkých a naozaj relevantných hráčov, nemôžete si dovoliť držať sa svojho malého piesočku. Musíte reflektovať na to, aký obsah ľudia radi konzumujú a aký ich udrží dlhšie práve vo vašej appke. A ak ste v top trojke, platí to niekoľkonásobne viac. Akékoľvek zaváhanie váš môže stáť zbytočne veľa. Ako hovorí Austin Kleon: Kradni ako umelec!
Stanú sa firmy rukojemníkmi TikToku? 🔫
Chipotle, reštauračný reťazec s mexickým jedlom, je jedným z mnohých prípadov, kedy ich zákazníci robia nákupné rozhodnutia na základe toho, čo vidia na TikToku. To by bolo v poriadku, keby išlo o klasickú reklamu na produkt, ktorý je v ponuke. Lenže, keď TikTok influencer natočí video o tom, ako si “vylepšiť” klasickú quesadillu, ktorú reštaurácie ponúkajú, a zákazníci si ju začnú žiadať, nezaujíma ich, že prevádzka má nejaké procesy a normy, vďaka ktorým funguje.
Keďže takéto objednávky na mieru vo fastfoodovom reťazci veľmi rýchlo spôsobia chaos, niektoré prevádzky ich odmietli robiť. To ale spôsobilo záplavu negatívnych recenzií a tlak na Chipotle zo strany nespokojných zákazníkov.
Hádajte, ako to dopadlo. Keithadila (podľa mena autora virálneho videa) je dnes v stálej ponuke. Ako píšem vyššie. Chipotle nie je zďaleka jedinou značkou, ktorá svoju ponuku musí prispôsobovať tomu, čo práve hýbe internetovou kultúrou na TikToku. Platí to rovnako pre kozmetické a odevné značky či mnohé iné. Viac takýchto prípadov opisuje v článku Wall Street Journal.
Najpoužívanejšie emojis roka. 🥇
Počas júla sa konal World Emoji Day a s ním aj World Emoji Awards. Pri tejto príležitosti sa objavujú aj rebríčky s najpoužívanejšími emojis, ktoré sa vyskytujú v medziľudskej komunikácii. Aplikácia Facemoji pripravila prehľadnú prezentáciu, kde sumarizuje všeobecne najobľúbenejšie, ale pozrela sa aj na rozdiely medzi sledovanými krajinami či aplikáciami.
Emojipedia zároveň predstavila nové emojis, ktoré nás čakajú v tomto a ďalšom roku.
Marketing v ružovom. 🎀
Ak ste neboli v poslednom polroku zatvorení v darčekovej krabici, téma prichádzajúceho filmu Barbie sa vám určite nevyhla. Dnes už od premiéry uplynulo niekoľko týždňov a film prekonal tržby v hodnote 1 miliardy dolárov. Čo je ale dôvodom, prečo som nemohol Barbie vynechať z tohto newslettra, sú všetky tie komunikačné aktivity, ktoré filmu predchádzali. Odhaduje sa, že rozpočet na marketing bol až 150 miliónov dolárov, čo je o niečo viac, než bol rozpočet na výrobu filmu. Warner Bros a Mattel urobili dlhodobú obdivuhodnú prácu. Vzniklo viac ako 100 rôznych spoluprác s inými značkami. Niektoré z nich si môžete pozrieť tu. Do ružovej sa obliekli nielen influencerky a influenceri, ale aj Google, či reálna vila v Malibu.
Predtým, než skĺzneme k zjednodušenému tvrdeniu, že v obrovským budgetom sa dá všetko ľahšie (aj keď to čiastočne pravda je), treba si pripomenúť, že Barbie má 60-ročnú históriu, vlastní ju 90% amerických dievčat, globálne sa predalo výrazne cez miliardu bábik, nikomu netreba vysvetľovať, čo je značka Barbie. Takéto silné základy sú veľmi dôležitý booster úspechu celej dlhej kampane, ktorá predchádzala filmu.
PODCAST: Pohľad do sveta audiokníh. 🎙️
Audioknihy mali neskutočne blahodárny vplyv na moju konzumáciu kníh. Od začiatku som pri počúvaní aj nákupe audiokníh verný Audiolibrixu, preto som rád, že jeho spoluzakladateľ, Michal Kočí, bol mojim hosťom v podcaste Doba digitálna.
Rozprávali sme sa o tom, ako sa darí audioknižnému trhu, zbúrali zopár mýtov, prebrali audioknižné predplatné a pozreli sa aj na najobľúbenejšie audioknižné žánre. Vypočuť si nás môžete tu.
Ak máš chuť čítať viac:
17 odporúčaní na kurzy o social media marketingu (Search Engine Journal)
Prvá smart pištoľ, ktorá sleduje odtlačok prsta na spúšti (Wall Street Journal)
Na Slovensko a do Čiech prichádza magazín Wired (Marketing a Media)