Koľko stoja sociálne siete? 💸 Čítaj Digitálne novinky #32
Ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Revolučné plány Amazonu. ✋🏻
Zabudnite na platobné, vernostné či vstupové karty. Aj na Apple Pay zabudnite. Amazon so svojou službou Amazon One verí, že vám raz na všetko bude stačiť iba vaša dlaň. Nie, nemusíte si nechať implantovať žiaden čip k tomu, ktorý už máte z očkovania (srandujem). Systém, ktorý už dnes v Spojených štátoch používajú niektoré pobočky Starbucksu, sieť reštaurácií Panera alebo obchody s potravinami Amazon Fresh, totiž identifikuje človeka presvietením jeho dlane infračerveným svetlom. Každá dlaň má totiž unikátne usporiadanie ciev ako aj povrch dlane. Technológia bola použitá už viac ako 3 000 000 x bez toho, aby zamenila osoby.
V budúcnosti by sme tak dlaňou mohli nielen platiť, ale aj vstupovať do kancelárie, fitka či na koncerty, preukazovať členstvo vo vernostnom programe či dokázať svoj vek v bare alebo obchode. Samozrejme, ešte to nejaký čas potrvá, ale musím povedať, že po dlhej dobe je to technológia, ktorá mi pripadá, že by mohla fakt priniesť revolúciu. Určite si prečítajte viac v článku na Wall Street Journal.
Instagram novinky “na entú”.* 📲
Aj keď nová sociálna sieť Threads určite mnohým ľuďom z Instagramu v posledných mesiacoch zavarila mozog, našťastie sa nezabudli venovať aj novým fičúrkám na ich hlavnom projekte.
Napríklad Broadcast Channels sa rozšírili medzi všetkých a čoskoro by mali pribudnúť aj Social Channels, ktoré sa líšia v tom, že do nich môžu prispievať všetci, nie iba autor. Veľmi cool novinkou, o ktorej informuje aj Social Media Today, je rozšírenie možnosti označiť spoluautora príspevku až na troch ľudi, čo dokáže výrazne boostnuť organický dosah a podporiť oslovenie nového publika. Testuje sa aj možnosť robiť príspevky, do ktorých môžu prispievať iní používatelia. Využitie si viem predstaviť, keď napríklad organizujete nejaký event a chcete, aby návštevníci prispeli svojimi fotkami alebo videami. Pribúda aj hudba do carousel postov alebo audio notes.
*Tento výber instagramových noviniek vznikol v spolupráci s ľuďmi z Digitálnej Univerzity, ktorá čoskoro začína už svoj 7. ročník polročného štúdia pre všetkých, ktorí chcú začať alebo posunúť svoju kariéru v digitálnom marketingu. V rámci štúdia dostanete nálož prednášok od top lektorov, certifikát, ktorý má váhu, a niekoľko hodín s mentorom z oblasti, ktorá vám je najbližšia. Na Digitálnej Univerzite mentorujem už niekoľko rokov, takže ak by ste si chceli máknuť na sociálnych sieťach alebo content marketingu, môžeme spolu stráviť nejaký čas.
Zároveň sa prvýkrát spúšťa štúdium Expert pre seniornejších ľudí, ktorí už majú v digitálnom marketingu niečo za sebou, alebo už absolvovali základné štúdium a sú stále hladní po vedomostiach.
NPC streameri ako nová senzácia. 🤖
Non-playable character je označenie pre postavy vo videohrách, ktoré neovláda samotný hráč. Ak použijem príklad zo série GTA, sú to všetci tí nevinní chodci, ktorých sme zrážali autami, policajti, ktorých sme likvidovali raketometom, alebo prostitútky, ktoré sme si nechávali nastúpiť do áut ešte vo veku, keď sme nerozumeli tomu, čo tam s nami robia.
Na TikToku sa nedávno niektorí streameri začali hrať na takéto postavy. Zvláštne pohyby a výrazy, k tomu nezmyselné frázy, ktoré vymieňajú za darčeky od divákov. Jedna z najúspešnejších tvárí tohto trendu, Pinkydoll, si dokáže zarobiť aj 10 tisíc dolárov za deň. Čo tam po nejakej dôstojnosti. Viac o tomto trende písali v poslednej dobe všetky svetové médiá, ja vám odporúčam napríklad tento článok od Washington Post.
Trošku z iného pohľadu sa na tému pozrela redaktorka Lucia Tužáková z portálu TV Noviny. Okrem mňa oslovila do článku aj psychológa Roberta Krauseho či Michaelu Jankovičovú z iniciatívy Sexistický Kix, ktorí sa pozreli na stránku vplyvu na psychiku aj na možné vnímanie žien v spoločnosti. Ak vás zaujíma, čo si o téme myslíme, prečítajte si tu. V prípade, že chcete inšpiráciu pre NPC content, ktorý nevznikol iba v rámci vlny popularity, pozrite sa na profil Loczniki.
Príprava je polovica úspechu. ✍🏻
V content marketingu to platí tiež. V tomto článku nájdete skvelý návod, ako si pripraviť kvalitnú osnovu článkov pre váš osobný alebo firemný blog. Vďaka tomu dokážete lepšie “predať” svoje nápady v rámci tímu, ale takisto si výrazne zjednodušíte samotnú tvorbu článkov.
Tipy ako tento sa snažím pravidelne pridávať do môjho Instagramového kanálu Digitálne novinky, kam by ste sa mali určite pridať.
Sociálne siete a peniaze. 💰
V akejkoľvek diskusii o sociálnych sieťach na nejakom evente alebo s klientmi musí padnúť jedna otázka. Koľko peňazí by sme mali do toho dať? Samozrejme, každý, kto to s vami myslí dobre, vám povie, že na to neexistuje žiadna univerzálna odpoveď. Firmy sú rôzne, majú rôzne ciele, rôzne možnosti, rôzne nápady. Nedávno som však konečne našiel článok, ktorý sa na túto tému pozerá veľmi racionálne a môže slúžiť ako skvelé vodítko. Na Hoostuite blogu sa pozreli na dáta z prieskumu, v ktorom sa vyjadrilo viac ako 270 šéfov marketingových oddelení a zistili, že priemerný celkový marketingový rozpočet je na úrovni 8,7% ročných tržieb. Následne sa v článku dočítate, koľko z toho tvorí rozpočet na sociálne siete, čo všetko takýto rozpočet obnáša a akú váhu približne prideliť jednotlivým položkám.
KNIHA: Žltá kniha budovania značiek. 📚
Keď niečo odporúčam, je to vždy preto, že som čítal/videl/počúval. Tentokrát si s čistým svedomím dovolím výnimku. Mišo Pastier, jeden z najoceňovanejších slovenských kreatívcov, fantastický spíker a veľká inšpirácia, vydáva dlho očakávanú knihu o budovaní značiek. Nebol by to on, keby do názvu aj obálky nedostal všetky brand kódy, ktoré sú spojené s jeho agentúrou či ním samotným. Žltá kniha budovania značky vychádza 18. októbra a dá sa očakávať, že sa vypredá veľmi rýchlo. Ja mám svoju objednanú a vám odporúčam nečakať, stopercentne to bude stáť za to. Predobjednať si ju môžete tu.
Ak máš chuť čítať viac:
Americká Georgia obmedzuje prístup detí na sociálne siete (NBC News)
134 štatistík zo sveta sociálnych sietí (Search Engine Journal)