TikTok chce konkurovať Amazonu 🥊 Čítaj Digitálne novinky #34
Ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Prestanú byť sociálne siete zadarmo? 💸
Elon Musk naznačil, že opäť plánuje urobiť niečo, čo doteraz ešte nikto neurobil (čo však neznamená, že to ešte nikomu nenapadlo). Vraj je v hre scenár, že používanie jeho platformy X (ktorú stále všetci volajú Twitter) kompletne spoplatní. Od jeho prevzatia firmy im rapídne klesli príjmy z reklamy, úroveň obsahu sa znížila, platformu ovládli boti a krajnepravicoví konšpirátori. Tí síce ospevovali jeho prvý krok zaviesť platené overenie účtov v domnienke, že Elon Musk je predsa dokonalý podnikateľ a takto chce dostať financie firmy do formy. Samozrejme, spolu s tým, že vyhodí polovicu zamestnancov. Lenže Twitter Premium prilákalo iba 1% používateľov, takže žiadny geniálny biznis ťah sa nekonal.
Firmy stojace za sociálnymi sieťami veľmi dobre vedia, prečo sú zadarmo. Pretože nikto by za ne neplatil. Pridaná hodnota je jednoducho príliš malá. Nechať sa otravovať reklamou je maximum, čo je väčšina ľudí ochotná obetovať. Pochopiteľne, spoplatnenie by následne odlákalo tvorcov (ktorí si môžu nechať platiť priamo na Patreone a pod.) a takisto firmy, keďže obom by zmizlo publikum. Takže ak potrebuje Elon Musk ďalší reality check, super nápad. V opačnom prípade utópia. Alebo dystópia? Viac o tom píše The Drum.
Aby som bol objektívny, aj Meta zrejme pod tlakom regulácií zo strany EÚ ponúkne používateľom platený ad-free model. Nepredpokladám, že o to bude veľký záujem, ale aspoň sa ukáže, že personalizované reklamy skôr vadia úradníkom než reálnym ľuďom.
Pokračovanie spolupráce Meta a Ray-Ban. 👓
Meta mala pred dvoma týždňami svoju každoročnú konferenciu Connect, kde opäť predstavovala viaceré novinky. Nový headset Quest 3 vyzerá zaujímavo, Meta AI ponúkne viacerých “virtuálnych asistentov” priamo v Messengeri, WhatsAppe či Directe. Pre mňa najzaujímavejšou však bola druhá generácia smart okuliarov v spolupráci s Ray-Ban. Okuliare opäť prinášajú funkcie, ktoré mali aj “jednotky”, teda fotenie alebo točenie videa (do 60 sek.), ale s 12 megapixelovým objektívom (oproti 5 Mpx). K tomu pribudla možnosť priamo z okuliarov streamovať na Facebook či Instagram. Okrem toho sú v rámoch zabudované reproduktory pre počúvanie hudby a telefonovanie a nechýba integrácia s novou Meta AI. Okuliare sa začínajú predávať už v týchto dňoch za cenu od 299 dolárov. V USA sa dajú spraviť aj s dioptrickými sklami, bohužiaľ v Európe nie. Krátku recenziu od Engadet prináša toto video. Čo na ne hovoríte?
Sumár (10 min.) celej konkurencie si môžete pozrieť tu a celý záznam tu.
TikTok Shop prichádza do USA. 🛍️
Social Commerce. Niečo, o čom sme si už pred pár rokmi mysleli, že bude obrovským fenoménom sociálnych sietí. Nákupy priamo na sociálnych sieťach sú významné najmä v Číne, v západnom svete sa ich podiel na celkovom e-commerce obrate pohybuje na úrovni jednotiek percent. Meta nedávno zrušila svoju funkciu Shops, čo môže byť tiež reakciou na potenciál nakupovania cez sociálne siete. TikTok má však so svojou vlastnou verziou ambiciózne plány (zatiaľ v Spojených štátoch) napriek tomu, že už raz neuspel s live shoppingom.
V aplikácii pribudne samostatný feed pre produktový obsah. Okrem toho, že značky si budú môcť do profilu pridať vlastné produkty, vznikne aj affiliate program pre tvorcov. Tí si na marketplace vyberú produkty, ktoré následne odpromujú a označia vo svojich videách. Na TikToku je affiliate veľmi obľúbený zdroj príjmov pre tvorcov, ktorí využívajú programy od Amazonu a iných veľkých hráčov.
TikTok si zatiaľ neberie žiadnu províziu, nie je ani jasné, kedy začne a v akej bude výške. Takisto boostuje dosah videí, ktoré obsahujú produkty, aby prilákal čo najviac predajcov a tvorcov.
V súvislosti s TikTok Shop sa však objavujú obavy o kvalitu produktov, keďže mnoho predajcov je práve z Číny a iných ázijských krajín. V Indonézii prijali zákon, ktorý zakazuje spájanie sociálnych sietí a e-commerce, takže TikTok Shop tam musel skončiť.
Prečo influenceri s*rú ľudí aj firmy? 🤬
Na túto otázku má každý z nás asi vlastnú odpoveď, preto ju nechám iba v rovine rečníckej otázky. Influencer marketing je nespochybniteľne veľké odvetvie, ktoré častokrát dokáže priniesť firmám relevantné výsledky. Lenže najhoršie je, keď si toto samotní influenceri uvedomia, začnú to zneužívať a pre svoj vlastný fame a engagement prestanú rešpektovať okolie. Preto už dnes nie sú vôbec ojedinelé prípady, kedy reštaurácie, hotely, ale aj celé mestá obmedzujú návštevy influencerov a verejne odmietajú ich návrhy na “spoluprácu za content”. Na obrázku nižšie je screenshot storky jednej brooklynskej reštaurácie, ktorá zažívala návaly tvorcov, ktorí si nechceli iba odfotiť svoje jedlo či drink, ale v priestore si organizovali regulérne photoshootingy.
Ďalšou prehliadanou stránkou, najmä v zahraničí, môže byť neočakávaný prísun záujemcov na základe napr. videa na sociálnych sieťach, čo potom prevádzky nedokážu kapacitne zvládnuť a riskujú svoju reputáciu. Portál Mashable o tejto téme napísal zaujímavý článok, kde uvádzajú viacero príkladov, kedy sa influencerom zatvorili dvere.
Píšte lepšie firemné blogy. 📝
Tvoriť obsah v mene vašej firmy vie byť výzva. Nielen kapacitná, ale aj technická a kreatívna. Aj “obyčajné” písanie článkov na firemný blog musí spĺňať kvalitatívne kritériá, ktoré prelomia fakt, že ľudia majú radšej obsah od ľudí než od firiem. Na blogu Semrush nájdete inšpiráciu pre šablóny blogových článkov, ktoré vám pomôžu zjednodušiť formálne spracovanie vášho písaného obsahu pre rôzne kategórie článkov - Begginer Guide, Pillar, Definition, How-to, List. Je to veľmi rozsiahly článok, ale ak máte blízko ku content marketingu, odporúčam si k nemu sadnúť a určite si ho niekde uložiť, bude sa hodiť.
KNIHA: Neznáme príbehy úspešných značiek. 📚
Krstný otec content marketingu na Slovensku, Filip Kuna, konečne zhmotnil roky svojej práce do fyzickej podoby. Už čoskoro vychádza jeho kniha Neznáme príbehy úspešných značiek plná inšpiratívnych historických faktov zo sveta marketingu. Knihe práve finišuje kampaň na Startlabe, kde môžete podporiť jej vydanie, takže ak sa poponáhľate, možete byť ešte medzi prvými majiteľmi čerstvého výtlačku s podpisom.
Ak by ste chceli najskôr ochutnávku, pridajte sa do Filipovej skupiny na Facebooku, kde prispieva už roky KAŽDÝ JEDEN DEŇ. Na tému pravidelnosti a vytrvalosti máme aj spoločný podcast.
Ak máš chuť čítať viac:
Facebook vám umožní mať viacero súkromných profilov (Facebook)
8 krokov úspešnej kampane s influencermi (Social Media Today)
Rebríček najsledovanejších YouTube videí histórie (Social Media Today)