Blíži sa koniec smartfónov? 🪦 Čítaj Digitálne novinky #35
Ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Veľký prieskum o kariére v social media marketingu. 💸
O tom, čo vlastne obnáša práca social media manažérov, vedia presne iba samotní social media manažéri. Je to profesia, ktorá u nás, ale aj vo svete, existuje možno 10-15 rokov a neustále sa mení a vyvíja. Zároveň často zahŕňa viacero samostatných pozícií a existuje niekoľko zameraní social media manažérov. Ak by ste chceli ich prácu pochopiť viac, alebo ste sami “socialisti” a chcete zistiť, či prežívate rovnaké radosti a strasti ako vaši americkí kolegovia, odporúčam vám tento 2023 Social Media Career Report od Hootsuite.
Vznikol na základe prieskumu s viac ako 3 800 respondentmi z 13 odvetví na rôznych kariérnych úrovniach. Celý report má 80 strán a vyhodnocuje všemožné faktory kariéry v social media od toho, čo robí ľudí v práci štastnými, aké majú benefity, koľko zarábajú, v akom veľkom tíme pracujú, aká je ich náplň práce, ako vidia kariérny rast z pohľadu financií aj pozície až po vplyv práce na mentálne zdravie. Nájdete v ňom veľmi veľa pohľadov, súvislostí a postrehov. Vyberám niekoľko z tých, ktoré zaujali mňa:
Social media manažéri sú až o štvrtinu spokojnejší vo svojej práci, než iné marketingové pozície.
Zároveň však až 2x častejšie plánujú v budúcnosti zmeniť svoje zameranie. Jedným z dôvodov je aj to, že social media pozície sa nemajú príliš kam posúvať.
Aj vo svete je bežné, že sociálne siete sú len parciálnou súčasťou náplne práce.
Medzi tých najspokojnejších, respektíve najmenej zahltených, patria social media manažéri, pre ktorých je to hlavná náplň práce.
56 % respondentov si myslí, že vedenie ich firmy nerozumie ich práci
Social media manažéri, ktorí nie sú v tíme sami, sú spokojnejší, cítia sa spravodlivejšie ohodnotení a majú tiež pocit, že vedenie firmy lepšie rozumie ich práci.
Čo robí social media manažér celý mesiac? 📋
Pokračujeme v téme práce social media ľudí a aj tento článok od Mitry Mehvar z Bufferu vám pomôže pochopiť, čo vlastne robí niekto, kto sa stará o sociálne siete. Denný, týždenný a mesačný checklist potrebných úloh bude určite užitočný aj pre začínajúcich manažérov, ktorí si ešte hľadajú ten svoj pracovný režim. Ako je pri článkoch od Bufferu zvykom, nejde len o tieto tri obrázky nižšie, ale každá úloha je v článku ešte podrobne vysvetlená. Osobne si článok ukladám pre prípad, že zasa stretnem klienta, ktorý zverí sociálne siete niekomu ako sprievodnú úlohu popri úplne inej práci (a že ich bohužiaľ nie je málo).
Skutočný počet Slovákov na sociálnych sieťach. 📊
LinkedIn má iba tretinu aktívnych používateľov v porovnaní s tým, čo sme všetci tvrdili a verili tomu. Kým ešte donedávna existoval akýsi “konsenzus”, že na slovenskom LinkedIne je 600-800 tisíc ľudí, podľa najnovších dát priamo zo sociálnej siete je mesačne aktívnych používateľov omnoho menej. Zaujímavé je, že mesačne je na LinkedIne až 800 tisíc návštev od slovenských neprihlásených používateľov.
Podobne prekvapivý bol (aspoň pre mňa) aj počet Slovákov na TikToku, o ktorom už pred vyše rokom mnohí hovorili, že atakuje hranicu milión používateľov, čo bolo zrejme v tom čase veľmi nafúknuté tvrdenie.
Na základe nariadenia Európskej únie známeho ako Digital Security Act majú najväčšie sociálne siete a online platformy (označované ako VLOP - Very Large Online Platforms) povinnosť uverejňovať report, ktorý, okrem reálneho počtu používateľov, obsahuje aj informácie o tom, ako moderujú obsah, ako často ich kontaktujú autority z jednotlivých štátov za účelom poskytnutia dát a podobne.
Sú to reporty plné zaujímavých čísel, takže ak sa niekto rád hrabe v takýchto dokumentoch, na tejto stránke nájdete odkazy na všetky zverejnené správy od konkrétnych platforiem. Krátky post spolu s grafom k téme priniesol aj Dávid Tvrdoň na svojom LinkedIne.
AI odznak, ktorý má nahradiť smartfón. 📌
S veľmi zaujímavým novým gadgetom prišla firma Humane, ktorú založili bývalí zamestnanci Apple. Ide o “odznak” alebo skôr brošňu s názvom AI Pin. Ide o zariadenie postavené na ChatGPT, ktoré má byť vašim plnohodnotným AI asistentom. Ponúka možnosť vyhľadávať informácie na internete, počúvať hudbu, posielať správy, telefonovať, prekladať reč, fotiť a veľa ďalších vecí. Jednoducho si ho pripnete na tričko, kabát, sako a jedným kliknutím ho aktivujete a zadáte mu hlasový pokyn.
Z prezentácie to vyzerá naozaj skvelo, špeciálne vstavaný projektor, ktorý urobí displej z dlane vašej ruky. Určite je to niečo, čo nám ukazuje, kam sa budeme technologicky vyvíjať a že smartfóny nám možno raz zostanú už len na sociálne siete a hry. Lenže tu jedna otázka, ktorej sa neviem zbaviť. Prečo by toto nemohli robiť Apple Watch alebo ďalšia generácia okuliarov Meta Ray-Ban, ktoré sú omnoho prirodzenejšou súčasťou každodenného a celodenného fungovania?
AI Pin sa začína predávať v USA od štvrtka s cenou od $699 a ak by ste sa o ňom chceli dozvedieť viac, odporúčam napríklad tento článok na The Verge, kde nájdete aj 10-minútové videopredstavenie priamo od zakladateľov.
Dostaňte zákazníkov do lievika. 🌪️
V minulom vydaní newslettra som vám posielal tip na článok od Semrush, ktorý sa venoval tomu, ako písať dobré a funkčné články na firemný blog. Dnes tu mám pokračovanie opäť od Semrush. Keď už ste v tvorbe firemného obsahu zabehnutí, je na čase začať premýšľať, ako s obsahom pracovať tak, aby vám prinášal pozornosť a záujem nových zákazníkov. Potrebujete si vytvoriť tzv. lievik alebo funnel. Ten má viacero úrovní podľa toho, v akej fáze zákazníckej cesty je človek, pre ktorého robíte obsah. Na vrchu sú ľudia, ktorí o vašej firme ešte nepočuli, v strede takí, u ktorých ste už vzbudili nejaký záujem a na konci sú zákazníci pripravení urobiť konverziu, teda väčšinou nákup.
Ako býva u Semrush zvykom, ide opäť o podrobný, ale zrozumiteľný článok, v ktorom je funnel rozdelený na tri časti a v každej dostanete inšpiráciu na obsah aj distribučné kanály, ktoré dokážu najlepšie naplniť ciele každej fázy.
Keď už sa ponoríte do témy content marketingu, mohla by vás zaujímať téma tvorby content marketingovej stratégie, na ktorú nájdete odkaz na konci tohto newslettra.
PODCAST: Kampane s microinfluencermi. 🤳🏻
O mikroinfluenceroch ako alternatíve k tým “veľkým” influencerom a celebritám sa hovorí už veľmi dlho. Ale úprimne, koľko etablovaných značiek, ktoré by uprednostnili malých tvorcov, hoci autentickejších, pred tými s “výtlakom”, ste reáne videli? Dany Čačala mi v najnovšej časti podcastu Doba digitálna porozprával o niekoľkých takýchto firmách, s ktorými spolupracovali v rámci ich novej služby Faces by Daybyme. Okrem toho sme rozprávali aj o rôznych špecifikách takýchto spoluprác, ako k nim pristupovať, ako ich vyhodnocovať, kedy môžu fungovať najlepšie. Vypočujte si nás a určite sa pre viac informácií pozrite na facesbydaybyme.com.
Ak máš chuť čítať viac:
34 predikcií pre sociálne siete v roku 2024. (Social Media Today)
Firmy testujú zamestnancov cez falošné e-maily s lístkami na Taylor Swift (Wall Street Journal)
WhatsApp umožní prepínať medzi viacerými účtami (Social Media Today)