Ešte nemáš darčeky? 🎄 Čítaj Digitálne novinky #36
Ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Najlepšie vianočné tech darčeky. 🎄
Pre všetkých, ktorí majú doma alebo v okolí niekoho, kto miluje veci, ktoré sa zapájajú do elektriky, fungujú na wifi alebo majú svoju aplikáciu, tento tip by vám mohol necelý mesiac pred Vianocami padnúť vhod. Redakcia Wall Street Journal opäť po roku spravila výber najlepších tech darčekov roku 2023. Nájdete tam inšpiráciu v rôznych cenových kategóriách od pár dolárov až po štvorciferné sumy. Sú tam klasiky ako iPhone alebo AirPody, ale aj netradičné veci ako smart zámok na dvere, kŕmidlo pre vtáky, ktoré ocenia ornitologickí nadšenci, alebo alarm na bicykel. Medzi mojich favoritov, okrem AirPodov, patrí Chipolo Card (kartová obdoba AirTagu), AirFly Adapter (na prepojenie Bluetooth slúchadiel s jack vstupom napr. v lietadle) alebo univerzálny cestovateľský adaptér Momax. Okrem toho môžem aj osobne odporučiť štuple do uší Loop, ktoré ste už možno videli v masívnych reklamách na Instagrame. Mám ich už pár mesiacov a neviem si vynachváliť (za predpokladu, že mi v noci nevypadnú). Teším sa, ako ich otestujem v lietadle, keďže dokážu stlmiť až 27 decibelov.
Ako na sociálne siete v roku 2024? 💻
Jedna z vecí, ktoré nemám rád, sú články o trendoch na sociálnych sieťach, ktoré sa v tomto období vynorujú po celom internete. Väčšinou sú to tie isté nič nehovoriace predpovede, ktoré sa opakujú niekoľko rokov - influencer marketing, komunity, autentickosť, user-generated content a TikTok alebo Instagram Reels (čo je iba ďalší level niekoľkoročného omieľania videa) a po novom, samozrejme, AI. Myslím si, že treba byť náročnejší konzument a očakávať viac, než iba rekapituláciu buzzwordov.
O to radšej som, že vzniklo niečo naozaj zmysluplné, ako je tento report od Hootsuite. Jeho prvá výhoda je, že vychádza z prieskumu s tisícmi social media marketérov aj bežných konzumentov. Druhá, dôležitejšia, je tá, že hovorí viac o strategických pohľadoch, než o konkrétnych taktikách. Celý report má 40 strán (ak máte čas, stojí to za to) a je rozdelený podľa troch najdôležitejších tém:
AI a jej riziká
Fokus na tie sociálne siete, ktoré dávajú zmysel
Nesúlad medzi tým, čo očakáva publikum a čo im na sociálnych sieťach ponúkajú firmy
Dozviete sa, ktoré siete prinášajú marketérom z ich pohľadu najlepšiu návratnosť, ako rôzne generácie vnímajú hrozbu neautentického obsahu generovaného umelou inteligenciou alebo aký obsah najviac prekáža konzumentom sociálnych sietí, ktorí sledujú firemné profily. Prečítajte si to, urobíte správnu vec a narazíte na veľa insightov, ktoré vám reálne pomôžu niečo zmeniť k lepšiemu.
Bin Ládinov virálny list na TikToku. ✉️
V čase, kedy ľudia čoraz viac používajú sociálne siete ako zdroj správ a informácií o dianí vo svete, čakajú jednotlivé platformy, ale aj celú spoločnosť, nové výzvy. Pred dvomi týždňami nám to pripomenula situácia, kedy sa na TikToku začal šíriť “List Amerike”, ktorý v roku 2002 napísal Usáma Bin Ládin a vysvetľuje v ňom dôvody útokov z 11. septembra. No a v politicky polarizovaných Spojených štátoch nepotrebujete veľa na rozdúchanie vášní. Veľmi rýchlo sa začali objavovať videá Američanov, ktorí vyzývali ostatných, aby si list prečítali (uverejnil ho - a čoskoro aj vymazal - The Guardian), a uznávali, že možno mal vo veľa veciach pravdu. Myslím, že najlepšie to vystihuje komentár z nalinkovaného Instagram postu: “Počkajte, keď zistia, že Hitler napísal knihu”.
Napätej situácii nepridáva ani izraelsko-palestínska vojna, kde sa ešte aj zväčša konzistentní liberáli nevedia zhodnúť na skutočnom rozdelení úloh vinníka a obete. Na TikToku majú videá s hashtagom #freepalestine asi 50x viac zhliadnutí ako #standwithisreal, takže TikTok bol hneď obvinený, že algoritmus popdporuje pro-palestínsky obsah, na čo sociálna sieť reagovala veľmi fakticky, že to nie je chyba algoritmu, ale ľudia jednoducho viac stoja na strane Palestíny.
Ďalšia epizóda seriálu Elon Musk. 📌
Ak ste posledne dní neboli na pobyte v tme v Zaježovej alebo na inom totálne izolovanom mieste, zrejme sa k vám na internete dostal aspoň časť rozhovoru Elona Muska s Andrew Ross Sorkinom na The New York Times’ DealBook Summite. Musk sa, ako tradične, opustil, keď od neho niekto vyžadoval aspoň náznak zodpovednosti vyplývajúcej z jeho vplyvu. Pri téme ohľadom nekonečných problémov s firmami, ktoré nechcú inzerovať na Twitteri kvôli obavám o brand safety, zrazu prišiel s odkazom “Go F*ck Yourself”.
Teraz trochu kontextu. Twitter má problémy s inzerentmi už viac ako rok, odkedy ho Musk (napriek svojej nevôli) kúpil. Veľké značky najskôr nechceli byť spájané s niekým, kto v priebehu pár dní vyhodil polovicu zamestnancov. Aj vďaka tomu sa rýchlo začali objavovať problémy s moderovaním obsahu, čo prinieslo na Twitter kopu hejtu, podvodov a iného odpadu. To odplašilo ďalších inzerentov, ale Elon Musk sa vďaka tomu stal predstaviteľom “slobody slova” (čo v jazyku jeho fanúšikov znamená, že môžem nenávistne písať a konšpirovať o hocikom na svete). Najnovšie sa Musk zasa v opare svojej domnelej geniality rozhodol podporiť konšpiračnú teóriu o tom, že Židia chcú zničiť bielu rasu a do USA organizovane privážajú imigrantov, ktorí majú postupne nahradiť západnú bielu civilizáciu. Táto konšpiračná teória sa volá Great Replacement. V rovnakom čase vyšiel report organizácie Media Matters, ktorý na konkrétnych príkladoch ukázal, ako sa reklamy veľkých firiem zobrazuju pri príspevkoch propagujúcich nacistické Nemecko.
Na základe týchto nekonečných problémov sa rozhodli zastaviť svoje kampane ďalšie veľké firmy ako Disney, Apple, Oracle, IBM a kopa iných. Čo by na to asi tak povedal niekto, kto si nikdy neprizná chybu? Presne tak, že ho vydierajú (viď video). A tak hrdinsky dodal, že pokojne nech neinzerujú, ale že zničia celú firmu a potom uvidia, čo na to povie celý svet. Čo je jednak úplne absurdné popieranie voľného trhu, jednak dezilúzia, že by akákoľvek sociálna sieť reálne chýbala svetu a jednak tak trochu vydieranie. O tom, že jeho reči práve neuľahčujú prácu aktuálnej CEO, ktorej úlohou je prilákať inzerentov späť, asi netreba hovoriť.
O Elonovi Muskovi, bohužiaľ, v tomto newslettri píšem celkom pravidelne od začiatku Digitálnych noviniek. Čo ma neteší je, že ten človek má stále taký obrovský vplyv, že o ňom písať treba.
Čo ma však teší, je fakt, že Digitálne novinky už majú 2 roky 🥳. Ďakujem, že ich odoberáte.
100 tipov na darčeky od Google. 🎁
Aby som toto vydanie zakončil pozitívne, dáme si ešte jednu predvianočnú inšpiráciu, tentokrát priamo od Google. Po roku sa opäť pozreli na trendy vo vyhľadávaní a pripravili zoznam Holiday 100, kde nájdete stovku konkrétnych tipov na vianočné darčeky pre blízkych aj pre seba. Od oblečenia cez doplnky a šperky (laboratórne vyrábané diamanty sú stále extrémne drahé, to ste vedeli?!) až po zariadenia do domácnosti, elektroniku a kozmetiku. Môj vnútorný shopaholic má pred sebou ďalšiu výzvu.
POZNÁMKOVÝ BLOG: Voľnonožec. 👨🏻💻
Je to už sedem mesiacov, odkedy som poslednýkrát odišiel z kancelárie a vydal sa na dráhu freelancera. Dráhu, s ktorou som už pár rokov koketoval, ale vždy som si našiel nejaký dôvod, prečo do toho neísť naplno. Pred dvoma týždňami som o mojom prvom polroku, kedy pracujem primárne z domácej pracovne, napísal článok na môj Poznámkový Blog, ktorý ste dostali mailom. Ak ste ho náhodou vtedy nečítali, dajte mu šancu teraz, je to úprimný text, ktorý odpovedá na mnohé otázky, ktoré som dostával. A veľmi ma bavilo ho písať.
Ak máš chuť čítať viac:
Odporúčania pre efektívny obsah na sociálne siete (Giraffe Social)
Meta zarobila v Q3 na reklamách medziročne o 23 % viac (Marketing Dive)
Aplikácia Threads by mohla byť v EÚ dostupná ešte v decembri (TechCrunch)
Facebook a Instagram rástli v Q3 rýchlejšie ako TikTok (Business Insider)