All-time high 📈 Čítaj Digitálne novinky #38
Po zimnej prestávke je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Prvé dojmy z Apple Vision Pro. 🥽
Začiatok februára so sebou priniesol dlhoočakávanú novinku Apple Vision Pro. Okuliare na virtuálnu/rozšírenú/zmiešanú realitu podľa prepokladu vyvolali obrovský záujem a v predpredaji sa rozchytalo 200 000 kusov. Síce sa veľká časť vrátila naspäť v rámci dvojtýždňovej lehoty, ale misia bola splnená a mediálny výtlak doručený. Recenzií bolo všade veľa, ak ste však žiadnu nevideli, pozrite si napríklad túto skvelú od FrontPageTech alebo túto od Marquesa Brownleeho.
K headsetu od Apple sa vyjadril aj Mark Zuckerberg, ktorého firma má v portfóliu lídra celého segmentu, Meta Quest, aktuálne s najnovším modelom Quest 3. Asi vás neprekvapí, že nebol extra unesený. Samozrejme, Quest stojí 7x menej, je dostupnejší pre masy, technologicky je už teraz na skvelej úrovni, ale vyzerá to tak, že revolúciu urobí Apple. Meta z nej však bude výrazne ťažiť tiež. Čím viac Vision Pro (alebo ďalšie modely) spopularizuje tému VR/AR/MR, tým väčší záujem bude o dostupné produkty v kategórii. Nehovoriac o spolupráci Meta a Ray-Ban, ktorá ukazuje ďalší smer, akým sa toto odvetvie bude vyvíjať. Odporúčam vám pri tejto príležitosti rozhovor s Zuckerbergom v Morning Brew Daily, kde dáva nahliadnuť do vízie a smerovania celej Mety.
Nakoniec, ak by ste chceli priame porovnanie týchto dvoch headsetov, pozrite si toto video od CNET. Po tom, čo som videl na internete za posledné týždne, sa už neviem dočkať na verziu Vision Pro za tretinovú cenu, ktorú môže mať doma v podstate každý. Dovtedy však určite obrovský progres uvidíme aj na strane Questu.
Top slovenské osobnosti na LinkedIne. 🎶
Data on steroids opäť po čase prišli s novým rebríčkom osobností, ktoré sa oplatí sledovať na slovenskom LinkedIne. Po CEOs, marketéroch, HRistoch prišiel všeobecný rebríček všetkých ľudí aktívne tvoriacich obsah na LinkedIne.
Na LinkedIne je približne 200 000 aktívnych slovenských účtov. Celosvetovo iba 1-2 % aktívne tvorí obsah, predpokladám, že u nás sme na tom veľmi podobne. Dostať sa teda do TOP 100 znamená byť medzi 0,05 % “najlepších”. Vznikol z toho veľmi zaujímavý mix megaúspešných CEOs, marketérov, ľudí z HR, ale aj “LinkedIn celebrít”.
LinkedIn za minulý rok nabral na popularite, mnoho ľudí pochopilo, aký skvelý nástroj pre personal branding to je, a aj keď som sám v roku 2023 uverejnil 94 postov, úprimne ma prekvapilo (samozrejme milo) moje 61. miesto. Špeciálne tým, že prišlo skoro presne rok po tom, ako som v tom čisto marketingovom skončil v TOP 6.
Celý zoznam ľudí z prvej stovky, ktorých sa evidentne oplatí sledovať, nájdete na obrázku nižšie alebo v tomto článku, kde sa tiež dozviete o metodike tvorby celého rebríčka.
Zimnú prestávku som okrem dovolenky venoval aj plánom na tento rok. Vznikli z toho dve hlavné veci, ktoré by som chcel, aby formovali môj rok 2024. O jednej vám poviem neskôr, keď bude mať reálnejšie kontúry (určite vám to poviem ako prvým).
Tá druhá je však dostupná už teraz pre každého, i keď s obmedzenou kapacitou. Dal som dokopy tri programy mentoringových konzultácií zameraných na sociálne siete pre jednotlivcov a ich osobné značky, pre malé a stredné firmy, ktoré sa o svoje siete starajú sami, a pre študentov, ktorí majú vlastný projekt, na ktorom by sa chceli učiť a zlepšovať vo využívaní sociálnych sietí.
Celú ideu týchto mentoringov som postavil na dostupnosti, adresnom prístupe a veľmi blízkej spolupráci. Pozrite sa na môj web, kde nájdete všetky info a budem rád, ak si napíšeme a dohodneme sa, ako viem pomôcť vám osobne alebo vašej firme.
Internet už nebude ako predtým. 📅
Zasa AI. Aj vy už máte témy umelej inteligencie niekedy plné zuby? Ja som si vybudoval nejaký filter na všetky správy a články o AI a trpezlivo čakám, kedy sa toto odvetvie vydestiluje na 10 % užitočných vecí. Pri tejto novinke som však ani ja nezostal chladným. OpenAI totiž predstavilo (zatiaľ nie pre verejnosť) svoj text-to-video nástroj Sora a nič viac nebude ako predtým. Prvé ukážky toho, čo dokáže, sú dychberúce, špeciálne ak si uvedomíme, že toto všetko je iba začiatok. Pozrite sa sami v tomto článku od Wired, ak ste ešte nevideli. Samozrejme nový AI formát, navyše v takejto kvalite, predstavuje veľa už známych ale aj nových výziev týkajúcich sa dezinformácií či autorských práv. Aj kvôli tomu sa internet výrazne zmení s prvou vlnou adopcie podobných technológií. Rozoznať, čo je legitímny obsah, bude buď veľmi náročné alebo budeme neustále vystavení upozorneniam na obsah vytvorený AI a začneme si vážiť “the old-school way".
Napíšte mi, ako v bežnom pracovnom aj súkromnom živote využívate AI. Ja som totiž pre seba stále nenašiel nejaký udržateľný super use case.
All-time high. 📈
Bitcoinu sa opäť darí. Od začiatku roka narástol na hodnote o 60 % a pred pár dňami dosiahol historické maximum na úrovni vyše 69 000 dolárov. Stojí za tým primárne vznik bitcoinových ETF, o ktoré je rapídny záujem a do systému tak prichádza veľa peňazí.
Mňa stále nikto nepresvedčil o masovom scenári, kde by bol Bitcoin niečo iné ako špekulatívna investícia, preto tu ani často o krypte nepíšem. Myslím si totiž, že na konci dňa na Bitcoine zbohatnú iba tí, ktorí už sú extrémne bohatí. O aktívnom využívaní Bitcoinu v bežnom platobnom styku ani po 15 rokoch od jeho vzniku nie je ani chýru ani slychu a nevidím dôvod, prečo by sa to malo meniť.
Rovnako sa v týchto dňoch historicky darí aj zlatu a americkým akciám.
Social Media Masterclass od Ryanairu. 🛫
Keď sa ma niekto pýta na značky, ktoré robia sociálne siete dobre, väčšinou nemám pripravenú odpoveď. Keď sa nad tým však neskôr zamyslím, uvedomím si, že som mal povedať Ryanair. Konzistentne vtipná, trefná, aktuálna komunikácia, ktorá sa na nič nehrá a nebojí sa ísť na hranu. Objavil som pred pár dňami skvelý rozhovor s Michaelom Corcoranom, ktorý pôsobil v Ryanairi 2,5 roka ako Head of Social a stojí za celou stratégiou, z ktorej vychádza social komunikácia tejto aerolinky. Rozhovor je plný skvelých vhľadov do toho, ako fungujú sociálne siete, ako taká stratégia vzniká, aký tím pracuje na ich sociálnych sieťach. Naozaj masterclass komunikácie na sociálnych sieťach a zároveň reality check pre každého premotivovaného šéfa, ktorý by sa na Slovensku chcel priblížiť kvalite svetových firiem, ale má na to jedného človeka a pár stoviek eur rozpočtu.
PODCAST: O sociálnych sieťach, tvorbe a kariére u Rasťa Kiavčina. 🎙️
Rasťa Kiavčina a jeho projekt Digitálna stratégia určite poznáte, ak sa zaujímate o sociálne siete. Pred časom som s ním robil rozhovor v podcaste Doba digitálna o tom, ako si budovať komunitu platiacich členov na Patreone.
Teraz sa Rasťo rozhodol začať aj so svojím vlastným podcastom a poctil ma tým, že som bol jeho prvým hosťom. Vyspovedal ma o mojich začiatkoch práce v reklame, o tvorbe obsahu, o komunikácii na sociálnych sieťach, algoritmoch aj plánoch do budúcnosti. Veľmi milý a za mňa veľmi otvorený rozhovor, z ktorého mám fakt radosť.
Vypočuť si nás môžete napríklad na Spotify a bonusovú časť nájdete na jeho Herohero 👇🏻
Ak máš chuť čítať viac: