Viac umelá ako inteligencia 😵💫 Čítaj Digitálne novinky #41
Je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Ktoré celebrity zarábajú na Instagrame najviac? 💰
Kevin Hart, najnovší držiteľ Ceny Marka Twaina (niečo ako sieň slávy amerických komikov), suverénne kraľuje rebríčku najlepšie zarábajúcich celebrít na Instagrame. Od apríla 2023 do marca 2024 mu 26 sponzorovaných príspevkov prinieslo cez 28 miliónov dolárov. Nedávna analýza portálu Boredpanda sa pozrela na 850 amerických celebrít a ich instagramové profily. Spočítali sponzorované posty, odpočítali reklamu pre vlastné firmy, opreli sa o dáta o cenách za post od Hopper a odhadli ich celoročné zárobky.
V článku nájdete okrem tohto základného rebríčka tiež rozdelenie podľa jednotlivých amerických štátov alebo podľa kategórií ako šport, televízia, film či hudba.
Ak by vás zaujímalo viac o samotnom Kevinovi Hartovi a jeho obrovsky rozvetvenom biznise, môžete si prečítať tento skvelý článok na Wall Street Journal alebo pozrieť jeho dokument na Netflixe.
Koľko stojí SEO? 📈
Všetci by ho chceli, ale nie všetci ho môžu mať. Organický traffic na webe. Ako ho zvýšiť, ak nie ste známa značka, kam ľudia chodia sami od seba? Napríklad cez SEO. Ak predpokladáme, že technicky je váš web spravený dobre, prvú, tú jednoduchšiu, časť SEO máte vybavenú. Potom prichádza na rad druhá - tvorba obsahu. Väčšinou cez nejaké produktové podstránky alebo články na blogu.
Práve druhá časť je najmä pre menších, marketingovo nepodkutých, majiteľov firiem nepríjemným prekvapením, keďže si myslia, že SEO stačí spraviť raz a vybavené. Zistenie, že ide o dlhodobú a veľmi nákladnú aktivitu s neskorou návratnosťou, spôsobí, že im to takpovediac “odíde od chuti”. S podobným scenárom sa stretáva aj SEO špecialista Milan Fraňo, ktorý pripravil krátke video nižšie.
Na príklade cestovateľského blogu Milana Bez Mapy vysvetľuje, koľko môže stáť investícia do tvorby obsahu, ktorý prináša tisíce organických návštev mesačne. Milan má na webe cez 700 článkov, robí to vyše 10 rokov a suma, ktorú by ste podľa tohto jednoduchého prepočtu museli zaplatiť, aby ste ho dobehli v organickej návštevnosti, vás zrejme prekvapí.
Ďakujem za záujem o môj social media mentoring. Aktuálne sú všetky miesta obsadené a znova pribudnú od septembra, pravdepodobne s o niečo vyššou cenou. Ak vy osobne alebo vaša firma hľadáte dlhodobý support niekoho s vyše 10-ročnými skúsenosťami v social media komunikácii, je ideálne si svoje miesto zarezervovať už teraz za aktuálnu cenu a po lete sa môžeme pustiť do toho. Všetky info sú na mojom webe, ale v prípade otázok si pokojne môžeme zavolať alebo napísať.
Viac umelá ako inteligencia 😵💫
V polovici mája predstavil Google na svojej konferencii I/O okrem iného jednu z nových funkcií vo vyhľadávaní - AI Overview. Funguje tak, že pri vyhľadávacích dopytoch vám najskôr ponúkne nejaký sumár k téme spolu s odkazmi na ďalšie zdroje. Lenže ako to často býva, má to stále svoje muchy, aj keď launch v USA už prebehol. AI totiž nevie odčítať sarkazmus, opiera sa o komentáre na Reddite, vychádza z teoretických úvah v iných článkoch na webe. Prichádza tak k rôznym absurdným situáciám, ako keď vám AI povie, že druhý! americký prezident John Adams má 24 titulov z University of Wisconsin, prvý z nich vyše 100 rokov po svojej smrti. Informácia vzišla z článku o menovcoch amerických prezidentov z radov absolventov. Alebo že ak vám z domácej pizze padá syr, skúste zmiešať omáčku s lepidlom. Lebo tak to pred 10 rokmi niekto ironicky napísal na Reddite. Samozrejme, internet sa baví.
Dôvera. To je to, čo na konci rozhodne o úspechu AI v spoločnosti. Či budeme môcť veriť informáciám, ktoré nám AI so zámienkou zjednodušenia života poskytne. No a čím viac AI obsahu na internete bude, tým viac sa AI začne učiť sama na sebe, a to podľa mňa neveští nič dobré.
Social media babies bojujú proti sharentingu 👶
Ak ste narazili na termín “sharenting” prvýkrát, buďte bez obáv, ja tiež. Ide o výraz, ktorý spája sharing a parenting, teda opisuje správanie rodičov, ktorý svoj život s deťmi veľmi aktívne zdieľajú so svetom na sociálnych sieťach. Týmto deťom sa hovorí social media babies a dnes už je medzi dospelákmi prvá generácia detí, ktorých rodičia ich pre svoj vlastný záujem a často aj profit zbavili súkromia.
Väčšinu z nás asi neprekvapí, že mnohým takýmto deťom sa nepáči, akú digitálnu stopu majú vybudovanú bez toho, aby sa o to sami zaslúžili. Preto dnes lobujú za prijatie zákonov, ktoré vyvodzujú zodpovednosť voči takýmto rodičom napríklad tak, že ak monetizujú obsah so svojimi deťmi, musia časť príjmov odkladať na sporenie pre deti do ich dospelosti. O podobnom zákone, ktorý prijal americký štát Illinois, som písal už minulý rok. Veľmi zaujímavú reportáž od CNN vám určite odporúčam prečítať. Influencerské mamičky sú veľmi aktívne a populárne aj u nás a je možné, že o pár rokov sa to môže obrátiť aj proti nim.
Priatelia, hľadám aspoň 3-5 ľudí, ktorí už nejaký čas odoberajú môj newsletter a boli by ochotní si so mnou cca o dva týždne na pár minút zavolať. Rád by som získal spätnú väzbu a podnety na ďalšie smerovanie nielen newslettra, ale komplet obsahu pod hlavičkou Doba digitálna. Mám nejaké nápady a určite ma zaujíma pohľad tých z vás, ktorí už so mnou nejaký čas zdieľate moju tvorcovskú cestu. Stačí mi odpísať na tento e-mail a dohodneme to. Ďakujem moc :)
Dosť bolo luxusu 💎
Čínska vláda sa rozhodla bojovať proti netradičnému nepriateľovi na internete - tvorcom, ktorí prezentujú svoje obrovské bohatstvo. Na sociálnej sieti Douyin (čínska verzia TikToku) zablokovala niekoľko účtov ľudí chváliacich sa svojimi luxusnými bytmi, autami či oblečením. Na jednej strane v čase stagnujúcej ekonomiky a obrovských ekonomických rozdielov dáva zmysel, že sledovať takýto obsah nikomu neprospieva. Na strane druhej by asi abolo lepšie, keby sa vláda sústredila viac na zmenšovanie týchto rozdielov, a nie len skrývanie ich dôsledkov. Samozrejme, nečakáme od autokratickej Číny nejaký záujem o občanov, len je to zaujímavé riešenie, ktoré podľa mňa z časti má racionálny základ. Viac o tom píše NBC News.
PODCAST: O social media “stratégii” pre Creative Academy 🎙️
Marek Gurega, zakladateľ Creative Academy, kde som niekoľko ročníkov prednášal o sociálnych sieťach a osobnej značke, ma pozval do svojho podcastu, kam si postupne pozýva všetkých “jeho” lektorov. Spolu sme toho prebrali fakt veľa, ale hlavne sme sa venovali môjmu predmetu Social Media Stratégia, ktorý sme si pomerne detailne rozobrali, takže sa z toho vlastne stal návod, ako si upratať vo svojej social media komunikácii. Určite si nás pozrite na YouTube alebo vypočujte kdekoľvek a napíšte mi nejaký feedback, budem sa tešiť.
Ak máte chuť čítať viac:
Meta rozšírila svoj program Meta Verified (Social Media Today)
TikTok údajne pripravuje samostatný algoritmus pre USA (Reuters)