Kreativita nie je všetko 😳 Čítaj Digitálne novinky #42
Je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Koľko Slovákov je na sociálnych sieťach? 👥
Vždy v prvej polovici roka vychádza masívny prieskum Digital 2024 od DataReportal. V rámci neho máme možnosť dozvedieť sa fakt veľa informácií o tom, ako ľudia po celom svete aj v jednotlivých krajinách využívajú digitálne technológie vrátane sociálnych sietí.
Tohtoročný report nám napríklad prezradil, že:
83 až 91 % celej populácie používa internet*,
51,5 % trafficu je z mobilných zariadení,
68 % používateľov používa Google Chrome,
Aktuality sú najnavštevovanejším mediálnym webom*,
Facebook je tretím najvyhľadávanejším výrazom v Google,
Na sociálnych sieťach majú Slováci 4,16 miliónov účtov,
82 % návštevnosti webov zo sociálnych sietí je z Facebooku.
Prezentácia so slovenskými dátami má cez 100 slajdov, takže by som mohol menovať ešte dlho, ale určite sa na to radšej pozrite sami. Kvantum ďalších informácií nájdete zasa v globálnom reporte.
*rôzne zdroje prezentujú mierne odlišné výsledky
Marketingová lekcia od Stanley 👨🏻🏫
Produkt, distribúcia, komunikácia - minimálne v týchto troch zo “4P” môže byť nasledujúca case study o značke Stanley užitočná pre všetkých. Pre digitálnych ľudí navyše aj v oblasti affiliate marketingu, influencer marketingu, UGC a social listeningu.
Stanley má síce vyše 110 rokov, no pred pár rokmi vďaka sociálnym sieťam objavila úplne nečakaný nový trh a vtrhla naň so všetkou vervou. Ak používate TikTok, určite už ste veľké termosky, ktoré sa stali zároveň módnym doplnkom, zachytili. Možno ste videli aj video, v ktorom termoska údajne prežila požiar auta. Alebo následnú reakciu priamo od CEO Stanley. Obe mali desiatky miliónov zhliadnutí a obe sa, samozrejme, spomínajú aj vo videu nižšie.
Video má skromných 8 minút, ale celý “moderný príbeh” značky Stanley je taký zaujímavý, že odporúčam sa do tejto témy ponoriť viac. Niečo podobné sa nedeje tak často.
TikTok Ads konečne na Slovensku 📱
Prvý august je ten deň, kedy TikTok začne na Slovensku dávať zmysel oveľa viac firmám než doposiaľ. Mali by sa totiž oficiálne sprístupniť reklamy. Organicky sa väčšinou konzistentne darí iba známym značkám a influencerom, takže spustenie reklamného systému by mohlo byť príležitosťou pre všetkých ostatných.
Informácií je zatiaľ málo, uvidíme, čo príde 1. 8., zatiaľ si môžete všetko, čo vieme, prečítať v článku od Media and Digital Services.
Koľko míňa Temu na online reklamu? 💸
Veľa! To asi ani netreba hovoriť a všetci to vidíme denne v našich smartfónoch. Čínske (nielen) e-commerce firmy berú už nejaký čas Európu útokom. Od Aliexpressu cez Wish až po Shein či práve Temu. Nekonečné zdroje v kombinácii s nízkymi cenami z dôvodu slabej kvality a lacnej pracovnej sily im dávajú veľký priestor na posilňovanie svojej globálnej pozície. Temu patrilo v roku 2023 medzi absolútnu špičku inzerentov na Googli a vnútorné zdroje z Meta hovoria, že v ich systéme minul e-shop skoro 2 miliardy dolárov za rok. Celkovo čínski inzerenti v minulom roku zdvojnásobili svoje výdavky do Meta reklám na 13,7 miliardy eur.
Prirodzeným vedľajším efektom, ktorí sa nemusí páčiť menším e-shopom, je to, že takýto veľkí inzerenti svojimi obrovskými investíciami zvyšujú celkovú cenu reklamy aj pre zvyšok trhu. Zaujímavosťou je tiež to, že podľa analytikov zrejme Temu napriek takýmto sumám prerába na každej objednávke, takže hrajú evidentne long game.
Wall Street Journal o tom napísal veľmi dobrú reportáž, kde sú aj vyjadrenia zástupcov iných sociálnych sietí či prepravných spoločností, na ktorých kampane Temu dopadajú.
Knižná inšpirácia pre marketérov 📚
Nedá sa spočítať, koľkokrát som už dostal prosbu o knižné odporúčania. Najčastejšie od študentov a klientov, ktorých mentorujem. Vtedy sa obzriem do knižnice a prechádzam poličku po poličke a niečo z toho vypadne. Vždy však pritom myslím na to, že je aj veľa múdrejších a skúsenejších ľudí, ktorých tipmi sa aj ja nechám kedykoľvek inšpirovať. Práve v posledných týždňoch som natrafil na dva také príklady, a preto s vami rád pozdieľam ich tipy, keďže obsahujú aj niektoré z tých, ktoré odporúčam tiež. Zároveň tak ďalším záujemcom môžem rovno posielať link na tento newsletter, takže win-win.
Prvá séria tipov je od Richarda Marečka, reklamného stratéga s viac ako 25-ročnými skúsenosťami, ktorý okrem dlhej kariéry v reklame pôsobil aj ako Head of Brand v Dedoles v čase, kedy vznikol komunikačný koncept so slávnymi škrečkami. Na svojom LinkedIne zdieľal fotku, ktorú vidíte nižšie, takže slušná nálož. Ja mám z toho doma asi 6 kusov, takže tiež mám čo dobiehať.
Druhým zdrojom dobrej inšpirácie je Marek Šulík, ktorý si tiež už v marketingu odkrútil 15+ rokov a jeho newslettre Marš! a Marketing Anything určite mnohí z vás poznáte a čítate. Práve v druhom menovanom sa nedávno podelil o 7 tipov na časom overené marketingové knihy. Niektoré sa s tými Rišovými prelínajú, ale sú tam aj niektoré iné. Marek je veľkým fanúšikom evidence-based marketingu, takže žiadne nezmysly tam určite nenájdete.
WEBINÁR: “Creativity is not enough” s Markom Ritsonom 🖥️
Pred pár dňami sa skončil najväčší svetový event pre ľudí z reklamy, Cannes Lions. Týždňový festival je súčasne konferenciou, súťažou a obrovskou párty. Lístky stoja cez 4 000 €. Line-up spíkrov je vždy extrémne nabitý a vybrať si program, ktorý chcete stihnúť, je výzva. Tento rok sa v Cannes prvýkrát objavil aj Mark Ritson, marketingový konzultant a profesor, a hneď na seba stiahol pozornosť, ako to on veľmi dobre vie. Bulvárny názov jeho prednášky Creativity is not enough mnohých kreatívcov zdvihol zo stoličiek.
Prednáška sa však prihovárala skôr marketérom-zadávateľom a apelovala na to, že všetky tie pekné vizuály a spoty sú len veľmi malou časťou ich práce a veľakrát na seba strhávajú priveľa pozornosti. Pred pár dňami sprístupnili prednášku aj vo forme webináru a keďže s Markom som za posledné týždne v rámci jeho programu “MiniMBA in Brand Management” strávil veľmi veľa času, som presvedčený, že to bude veľmi hodnotne strávená hodinka a pol.
Ak máte chuť čítať viac:
Reels dlhšie ako 90 sekúnd majú oficiálne nižší dosah (Social Media Today)
Prvý reklamný spot vytvorený cez nástroj Sora od OpenAI (Marketing Dive)
Keď lekári odporúčajú pacientom kúpu Apple Watch (Wall Street Journal)
TikTok spustil ďalšiu foto aplikáciu - Whee (Social Media Today)