Ďalšia Muskova epizóda 🤡 Čítaj Digitálne novinky #43
Je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Elon Musk a zvláštna žaloba 🧑🏻⚖️
Najznámejší predstaviteľ persóny excentrického boháča si zasa rozohral novú absurdnú hru a stiahol so sebou aj ešte donedávna rešpektovanú mediálnu manažérku, ktorú pred rokom zamestnal. Sociálna sieť X sa rozhodla proti rapídnemu poklesu tržieb z reklamy bojovať svojským spôsobom - podať žalobu na WFA (World Federation of Advertisers) a jej neziskovú organizáciu GARM (Global Alliance for Responsible Media). Celé pozadie prípadu opisuje portál Axios.
Dôvodom má byť organizovaný bojkot najväčších inzerentov, čo je podľa Elona Muska a Lindy Yaccarino, fanúšikov voľného trhu, ilegálne. Informáciu priniesla priamo CEO prostredníctvom článku na ich platforme a následne veľmi zvláštnym videom. Musk to zasa svojsky okomentoval slovami “dva roky sme sa snažili o mier, teraz je to vojna”. Internet im našťastie okamžite nastavil zrkadlo a pripomenul, že okrem toho, že Elon osobne minulý rok poslal všetkých inzerentov verejne do riti, tak X je jednoducho miestom, kde žiadna príčetná firma nechce inzerovať kvôli rasistickému, násilnému a podvodnému obsahu, ktorý výdatne pomáha šíriť aj sám majiteľ.
Pôvodcom žaloby má byť, okrem 80 % poklesu tržieb z reklamy, report jednej z republikánskych komisií. Komisia zložená z konzervatívcov tvrdí, že GARM v spolupráci s agentúrou GroupM odhovárali svojich klientov od inzercie na “konzervatívnych platformách” ako X, The Daily Wire, Breitbart či Rumble.
Zaujímavosťou je, že ešte na začiatku júla, mesiac pred oznámením žaloby, sa X stalo opätovne členom GARM. Organizácia už v rámci reakcie stihla oznámiť, že nateraz končí svoju činnosť, keďže dlhý súdny proces proti firme s neobmedzenými finančnými prostriedkami by mohol byť pre ňu aj tak fatálny. Podľa mnohých mohol byť aj tak toto jediný Muskov cieľ, zastrašiť opononentov svojou silou, keďže samotná žaloba by aj tak neustála právne bremeno.
Čo si myslíte vy o tejto kauze a celkovo o budúcnosti X? Podľa mňa to má sociálna sieť spočítané, minimálne kým si ju Elon ponechá ako svoju (veľmi drahú) hračku.
Partnerom tohto newslettra je Kontentino, môj obľúbený social media management nástroj, ktorý používam od roku 2017. Kontentino sme využívali v niekoľkých agentúrach a som rád, že sme spolu aj pri našich projektoch vo Wild Cards. Pre mňa osobne je najväčšou výhodou skvelo spracovaný proces plánovania, zadávania a schvaľovania obsahu v rámci tímu, ale aj s klientmi. Ak hľadáte nástroj na správu vašich sociálnych sietí, ja dávam za Kontentino ruku do ohňa.
Temná stránka internetovej slávy ⭐
IShowSpeed, jeden z najpopulárnejších YouTuberov a streamerov súčasnosti, má iba 19 rokov a na každej svojej sociálnej sieti desiatky miliónov followerov. IRL (in real life) streamy sú v poslednej dobe jeho hlavným typom obsahu. Počas futbalového turnaja EURO 2024 cestoval po Európe a počas toho streamoval. Jedna z návštev sa však “mierne” vymkla spod kontroly. V nórskom Osle ho už po pár sekundách streamu vystopovali prví fanúšikovia. Speed si odskočil do obchodu so suvenírmi, počas čoho sa pred obchodom zišiel obrovský a vášnivý dav ľudí, ktorí ho nehodlali pustiť von len tak jednoducho.
Celý stream má dve hodiny, nižšie vám dávam polhodinový sumár. Bol z toho nakoniec traumatizujúci zážitok, ktorý nám naplno ukázal, ako to môže dopadnúť, keď si influenceri budujú parasociálne vzťahy so svojimi online fanúšikmi. Na internete využívajú blízkosť na udržiavanie pozornosti a budovanie publika, uchyľujú sa k extrémnym emočným reakciám, pretože z nich môžu vyťažiť viac, a neuvedomujú si, že nie každý dokáže nakresliť hranicu medzi tým, čo je internetová zábava a čo realita.
Práve tomuto pohľadu sa venovala aj reportáž na tvnoviny.sk, kde som spolu s psychológom a ďalším social media špecialistom odpovedal na otázky ohľadom toho, čo sa z tohto celého môžu naučiť ďalší influenceri.
Čo s vašou digitálnou stopou po smrti? 🪦
Jedného dňa pred pár rokmi mi z ničoho nič prišiel e-mail, ktorý vám sem pripájam.
Spomenul som si na to, keď som pred pár dňami čítal článok o “Digital Death-Cleaning”. V podstate ide o proces, ktorý má zabezpečiť, že všetky vaše účty, dokumenty, súbory nezomrú spolu s vami alebo sa aspoň vaši pozostalí nebudú musieť prehrabávať vašim počítačom či hard diskmi a dlhočízne pátrať po dôležitých veciach. Áno, môže to znieť smiešne, morbídne až zbytočne, no keď sa nad tým zamyslíte, dáva to veľký zmysel. V digitálnej forme máme dnes veľkú časť svojho života, ktorý nemusí len tak zmiznúť zo sveta. Odporúčam prečítať si celý nalinkovaný článok, no základné odporúčania v ňom sú:
Roztrieďte a označte si súbory - Čo sú spomienky (fotky detí, z vlastnej mladosti či zážitky z dovoleniek, niečo čo chcete, aby sa k tomu ľudia vracali aj po 20 rokoch), čo sú praktické veci, ktoré môžu pomôcť vašej rodine v bežnom živote (prihlasovacie údaje, faktúry, návody, kontakty…) a čo naopak chcete, aby bolo po vašej smrti vymazané (niečo relevantné iba pre vás, napríklad denník).
Spíšte návod na “použitie” - Čo treba doriešiť, keď tu už nebudete, aké účty treba zaplatiť, čo s vašimi profilmi na sociálnych sieťach, koho kontaktovať. Niečo ako závet, ale praktickejšie.
Zvážte AI alterego - Toto bude čoraz relevantnejší krok. Vytvoriť si svoju digitálnu persónu naplnenú spomienkami, vedomosťami a skúsenosťami, s ktorou bude možné komunikovať aj bez vás. Veľmi zaujímavý článok na túto tému ma tiež magazín The Atlantic.
Zdigitalizujte fyzické spomienky - Zaľúbené listy zo začiatku vzťahu, pohľadnice, vysvedčenia, diplomy. Čokoľvek, čo si odkladáte do krabíc a šuflíkov a môže to niekomu pomôcť v nostalgickej chvíli.
Celá idea vychádza zo švédskej knihy z roku 2017 s názvom The Gentle Art of Swedish Death Cleaning, podľa ktorej neskôr v USA vznikla aj reality show. Cieľom tohto trendu je nielen upratať si vo vlastnom živote, ale uľahčiť život aj pozostalým, ktorým môže obrovské množstvo vecí, s ktorými musia naložiť, skomplikovať život rovnako ako smrť samotná.
Instagram zjednocuje metriky 📊
Rôzny obsah na Instagrame má rôzne hlavné metriky, ktoré určujú jeho úspech. Reels majú prehratia, príspevky či stories majú dosah. V blízkej budúcnosti sa však všetko zjednotí a hlavnou metrikou budú “Views” teda videnia. Podľa toho, ako Adam Mosseri tento krok vysvetlil vo videu, ktoré nájdete v článku od The Verge, views by mali byť najbližšie aktuálnym impresiám. Nejde teda o žiadnu svetobornú zmenu, ale je dobré vedieť, prečo sa udejú niektoré zmeny v Insights.
TikTok ako nástroj na nábor extrémistov 📚
Milióny zhliadnutí po celom svete získava na TikToku obsah s neonacistickou a antisemitskou tematikou. Napriek tomu, že TikTok má viac ako 40 000 moderátorov, takýto obsah im konzistentne uniká a umožňuje fungovanie celej siete profilov z krajín od Ruska až po Mexiko. Report od ISD (Institute for Strategic Dialogue) hovorí o stovkách profilov šíriacich nenávistný obsah zameraný proti utečencom, na popieranie holokaustu, vyzdvihovanie nacistického Nemecka a nakoniec aj nábor nových šíriteľov propagandy. Tieto účty medzi sebou vzájomne interagujú a podporujú sa s cieľom zvyšovania dosahu. Obsah vzniká často s pomocou AI, čo pomáha rapídne zvyšovať objem toho, čo dokážu tieto profily vyprodukovať.
Koordinácia takýchto profilov prebieha na Telegrame, kde častokrát dostávajú hotový obsah, ktorých potom iba šíria cez svoje účty na TikToku. ISD dokonca testovalo, ako rýchlo dokáže takýto obsah ovládnuť jeho FYP (For You Page) po zhliadnutí pár videí. Veľmi rýchlo.
Na TikToku už roky trávim dosť veľa času na to, aby som o ňom nemal žiadne ilúzie. V čase, kedy verejnosť stále bojovala proti Facebooku, nám čínska sociálna sieť narástla do takých rozmerov, že predstavuje obrovské riziko. Určite si report pozrite, nie je príliš dlhý, ale zistenia v ňom sú fakt vážne.
KNIHY: Výber obľúbených kníh svetových osobností 📚
Úplnou náhodou som narazil na projekt Goodbook.io, ktorý zbiera knižné odporúčania od rôznych svetových osobností. Ak by vás teda zaujímalo, čo radi čítajú alebo čítali Seth Godin, Sam Altman, Reese Witherspoon, Joe Rogan, Steve Jobs, Bernie Sanders, Rainn Wilson, Sheryl Sandberg či Oprah, Goodbook je to miesto, kam zavítať. Prečo som o tom nevedel skôr?!
Ak máte chuť čítať viac:
Viac obrázkov či videí v carouseloch na Instagrame (Social Media Today)
Threads má cez 200 miliónov aktívnych používateľov (Threads)
Instagram umožní používateľom vytvoriť si vlastné AI charaktery (The Verge)
Google prehral veľký protimonopolný spor (The Wall Street Journal)