Prvý mesiac TikTok reklám 📲 Čítaj Digitálne novinky #44
Je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Ako vyzerajú slovenské TikTok reklamy? 👀
September je druhým mesiacom, kedy môžeme pri scrollovaní TikTokom natrafiť na reklamy, lepšie aj horšie. Reklamný účet si zatiaľ stále nemôžete založiť sami, musíte osloviť partnerskú agentúru, akou je v našich končinách napríklad Aleph. Medzi prvých inzerentov, ktorých reklamy som stihol vidieť, sa zaradili napríklad poisťovňa Dôvera, About You, Puella, Bory Mall, Slovak Lines a niekoľko ďalších najmä z oblasti gamingu a aplikácií. Minimálny spend by mal byť na úrovni 30 € denne, čo osobne považujem popri komplikovanom prístupe k založeniu účtu za ďalšiu pomerne veľkú bariéru pre väčšinu firiem na Slovensku.
Ak však plánujete skúsiť TikTok Ads, možno vám pomôže nabrať istú dávku inšpirácie. TikTok, rovnako ako ostatné systémy, má svoju Knižnicu reklám, kde si viete prezerať reklamy iných profilov, ktoré cielia na slovenské publikum. Môžete si vyhľadať aj reklamy konkrétnej značky, o ktorej viete, že TikTok Ads využíva. Bonusom pri TikToku je Top Ads Dashboard, ktorý vám ponúkne informácie o najlepších reklamách na každom dostupnom trhu, vrátane Slovenska. Určite si urobte poriadny rešerš, ako sa reklama na TikToku robí, aby ste zo svojho budgetu dostali čo najviac.
Máte už skúsenosť s reklamami na TikToku? Ako hodnotíte výsledky? Napíšte mi, zaujíma ma to :)
Partnerom tohto newslettra je Kontentino, môj obľúbený social media management nástroj, ktorý používam od roku 2017. Kontentino sme využívali v niekoľkých agentúrach a som rád, že sme spolu aj pri našich projektoch vo Wild Cards. Pre mňa osobne je najväčšou výhodou skvelo spracovaný proces plánovania, zadávania a schvaľovania obsahu v rámci tímu, ale aj s klientmi. Ak hľadáte nástroj na správu vašich sociálnych sietí, ja dávam za Kontentino ruku do ohňa.
Apple predstavil novinky 🍏
Nové AirPods 4, Apple Watch 10, “nové” AirPods Max či iPhone 16 boli v pondelok predstavené na každoročnom Apple Evente a ak mi účtovník neodporučí inak, zrejme si nekúpim nič z toho. Väčšina noviniek mi totiž príde ešte kozmetickejších ako ostatné roky. V slúchadlách za 500 € nevylepšili ani čip, ktorý už majú o polovicu lacnejšie modely, iba priniesli nové farby a USB-C (konečne). Hodinky sú o kúsok tenšie, v nových farbách. Apple Watch Ultra 2 a AirPods Pro 2 dostanú iba firmware update. Klasické AirPods 4 budú mať konečne active noise cancelling, čo je brutálna funkcia, ktorá sa doteraz spájala hlavne so štupľovými a over-ear slúchadlami.
Ak by ste chceli rýchly sumár, môžete si ho pozrieť tu do 90 sekúnd, ak chcete dlhý, nižšie si môžete pozrieť celý záznam eventu a ak sa chcete iba zabaviť na účet Apple, pozrite si videjko od Morning Brew.
Svetový bestseller bez námahy 📚
Väčšine z vás možno nič nepovie meno Radim Pařík, ale ak používate LinkedIn, možno ste už naňho narazili, nakoľko má cez 20 tisíc followerov a je pomerne výraznou postavičkou českej scény na tejto sieti. Radim sa prezentuje ako úspešný vyjednávač (stále ma nikto nepresvedčil, že to mimo polície nie je vymyslená profesia) a najnovšie aj spoluautor knižných bestsellerov. Jedným z nich je Empathetic Leadership, ktorý mal vydať v spoluautorstve s Chrisom Vossom, bývalým vyjednávačom FBI.
Portál Expres.cz však vypátral, že to je celé trochu inak a Radim sa nebojí si za svoj fame zaplatiť. “Jeho” kniha totiž vyšla vďaka službe agentúry Celebrity Branding Agency a jej vydavateľstva Celebrity Press, ktorá ponúka takéto vydanie bestselleru na mieru v spoluautorstve s celebritným autorom. Vďaka špecifickým taktikám si zabezpečia, aby sa kniha po vydaní stala bestsellerom v najviac niche kategórii na Amazone a následne si dokonca organizujú odovzdávanie cien za vydanie bestselleru. To všetko za pár tisíc dolárov.
Určite si prečítajte celú ich reportáž, pre mňa osobne to bola novinka, no rozhodne nie prekvapenie. Ľudia sú schopní sa potopiť do akéhokoľvek bullshitu za 15 minút slávy a môžeme očakávať, kedy sa podobné služby dostanú aj k nám.
Na Islande sa minuli uhorky 🥒
Logan Moffitt, kanadský TikToker, sa tak raz pred vyše 2 mesiacmi rozhodol, že začne robiť videá s receptmi na rôzne verzie uhorkových šalátov. No a keďže má milióny followerov a ľudia milujú skúšať netradičné recepty, reakcia na seba nenechala dlho čakať. Hashtag #cucumbersalad má na na TikToku viac ako milión videí a veľkú časť z nich môžeme priradiť práve vplyvu Loganových receptov. Na Islande, ktorý už bez tak nemá v lete úplne uhorkovú sezónu (pun intended), spôsobili jeho videá nedostatok uhoriek v supermarketoch spolu so zvýšenými predajmi ďalších surovín, ktoré v šalátoch často používa, ako sezamový olej či ryžový ocot.
Enable 3rd party cookies or use another browser
Okrem toho, že je to ďalšia ukážka toho, aký spoločenský vplyv dokáže mať TikTok, je to aj super príklad toho, že netreba vždy robiť na internete nezmysly, zbytočné kontroverzie alebo sa naháňať za trendami, ale občas stačí aj pomerne obyčajný nápad v kombinácii s originálnou formou, konzistentnosťou a vytrvalosťou.
Robte vizuály, ktoré fungujú 🖼️
System1, spoločnosť, ktorá sa venuje testovaniu efektivity v reklame, a JCDecaux, ktorá ponúka outdoorové reklamné plochy, zistili, že až 70 % OOH reklamy je neefektívnej z pohľadu dlhodobého budovania značky. Na testoch so 7 500 spotrebiteľmi zistili, že až v polovici prípadov si nezapamätali značku, ktorú promoval vizuál, a v 40 % prípadoch vizuál nevyvolal žiadnu pozitívnu asociáciu, ktorá by mohla byť pre značku prínosná. Vo Veľkej Británii je pritom outdoorovej reklame vystavených až 98 % obyvateľov. Takže ak je efektívna iba necelá tretina takejto reklamy, dosť peňazí za kreatívu aj médiá letí hore komínom.
K týmto zisteniam vydali detailný report s návodom, ako teda robiť efektívne OOH reklamy, ktorý si môžete zadarmo stiahnuť. Report je rozdelený na tipy, ako robiť výraznejšie, výkonnejšie a zapamätateľnejšie vizuály. Určite si to pozrite celé aj s ukážkami, ale dám vám krátky sumár ponaučení:
“Väčšie je lepšie” platí pre vaše logo, produkt aj call-to-action
Výrazné farby v kombináciami s brand kódmi vašej značky pomáhajú upútať pozornosť a priradiť si reklamu k značke
Hlavné copy má byť krátke a výstižné, maximálne do 10 slov
Majte svoj tagline, ktorým môžete prepájať komunikáciu naprieč kanálmi
Ak to ide, použite vo vizuále ľudí s výraznou emóciou
Ďalšie tipy aj s konkrétnymi príkladmi dal dokopy Andrew Tindall zo System1 v tomto článku na portáli The Drum.
KNIHA: No Filter - Sarah Frier 📚
Predpokladám, že mnohí z vás už v kníhkupectve narazili na knihu No Filter od Sarah Frier, ktorá sa venuje príbehu vzniku Instagramu. Ja som ju mal na zozname už dlho, v knižnici tiež už nejaký ten mesiac a konečne sa mi podarilo ju prečítať. Kniha vyšla v slovenčine už v roku 2021, ale keďže mapuje udalosti do roku 2018, nestratila nič na aktualite. Dozviete sa v nej o tom, že Instagram sa pôvodne volal Burbn a mal spájať fanúšikov bourbonu. Nazriete do zákulisia udalostí, ktoré sprevádzali akvizíciu Facebookom za vtedy historickú miliardu dolárov. Prečítate si o konkurenčných bojoch s Twitterom, Snapchatom, ale aj o konfliktoch vo vnútri firmy. Kniha má na Goodreads hodnotenie 4,11, čo je na tento typ literatúry fakt dosť, takže ak vás zaujíma moja recenzia alebo hodnotenie ďalších tisíc ľudí, nazrite aj tam.
Ak máte chuť čítať viac:
Ako sociálne siete reagovali na americkú prezidentskú debatu (The Guardian)
Instagram predstavil verejné komentáre k stories (Social Media Today)