Nezabudli ste si pisoár? 🚽 Čítajte Digitálne novinky #49
Je tu 49. vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Svet bez sociálnych sietí podľa Heinekenu 🍺
Dnes začneme zľahka. Značka Heineken sa vo svojich kampaniach dlhodobo zameriava na spájanie ľudí vo fyzickom svete. V poslednom roku sa niekoľkými kampaňami vyhranila aj voči sociálnym sieťam. Najnovšie čerstvou kampaňou Social off Socials, ktorej hlavný spot nižšie nás prenesie do sveta, kde prestali fungovať sociálne siete. Tvorcovia stratili online pozornosť a interakcie, pretože ich publikum sa socializuje osobne. Za mňa pekná exekúcia jednoduchého nápadu.
Už sú to takmer 4 roky, odkedy som sa presťahoval do Trnavy. V duchu môjho obľúbeného motta “keď ti niečo chýba, urob si to sám”, sa pokúšame naštartovať a spojiť podnikateľskú komunitu z Trnavy a okolia a pripravili sme prvý event zo série Trnavský Business Brunch, ktorý sa udeje už v piatok, 30. mája v Kreatívnom centre Trnava.
Hosťami budú, ako inak, Trnavčania - kreatívec Jano Baláž z CUBE Studio a influencer Peter Lackovič.
Ak ste tu niekto z Trnavy alebo okolia, rád vás tam stretnem. Lístky sú v predaji na tomto linku.
Má hodnotová komunikácia zmysel?
Značky po celom svete, najmä veľké korporácie sa často snažia cez svoju komunikáciu riešiť spoločenské a hodnotové témy. Veľakrát ani nie tak konkrétnymi CSR aktivitami, ale skôr komunikačnými posolstvami a témami kampaní. Udržateľnosť, inklúzia, ekológia, sebaláska a mnohé ďalšie vznešené témy. To, že to nemá príliš vplyv na rast značky, pochopili pred pár rokmi aj firmy ako Unilever či Procter & Gamble.
Dáva to však zmysel zákazníkom? Slovenský prieskum, ktorého sumár môžete vidieť na obrázku, zistil, že iba 6 % zákazníkov reálne aktívne podporuje firmy na základe ich hodnôt. Avšak až 72 % sa pri nákupe rozhoduje pragmaticky podľa ceny alebo kvality.
Znamená to, že by značky nemali prezentovať svoje hodnoty? Nie tak úplne. Niektoré značky fakt nepotrebujú mať poslanie. Zároveň platí, že na prvom mieste by mal byť vždy produkt a budovanie mentálnej a fyzickej dostupnosti. Vďaka tomu môžu značky rásť a prípadne investovať do prezentácie svojich hodnôt - cez konkrétne činy.
Tento prieskum je z výborného newslettra Insight ku káve od výskumnej agentúry NMS. Určite sa prihláste na odber.
Nezabudli ste si pisoár? 🚽
Pretože nejakému zákazníkovi Uberu sa to už podarilo. Uber každoročne vydáva milý a kreatívny report Uber Lost & Found Index, v ktorom dokumentuje najčastejšie aj najbizarnejšie veci, ktoré si ľudia zabudli v taxíku. Okrem pisoáru medzi tie najzábavnejšie patrili napríklad rozvodové papiere, varené vajíčka a sviečka (spolu), materské mlieko, Ozempic či 20-litrové balenie fazuliek. Najčastejšie Američania zabúdali mobily (1,7 milióna prípadov), kľúče a peňaženky. Najzábudlivejší deň bol 26. október (asi halloweenske párty).
Pekná ukážka, ako sa dajú často prehliadané dáta zo zákazníckeho centra premeniť na zaujímavý a zábavný obsah.
OpenAI spúšťa vlastnú akadémiu 🎓
V dobe, keď firmy ako Duolingo bullshitujú s témou AI (a dostávajú za to zaslúžený hate), keď je LinkedIn zaplavený priemernými nepoužiteľnými obrázkami, keď si Sam Altman každú chvíľu vymyslí nejaké dovtedy neexistujúce číslo peňazí, ktoré bude potrebovať, aby ufinancoval svoju víziu, je extra dôležité vyberať si také novinky o AI, ktoré naozaj dávajú zmysel.
No a OpenAI Academy by rozhodne takéto kritérium mohla spĺňať. Portál s live webinármi, videolekciami a blogovými článkami má za cieľ edukovať ohľadom AI a zjednodušovať prácu s nástrojmi ChatGPT, Sora a ďalšími.
Appka Edits už dostupná aj u nás 🎬
Instagram konečne zverejnil svoju konkurenciu obľúbeného CapCutu s jednoduchým názvom - Edits. Obe sociálne siete sa virtuálne bijú o tvorcov, Instagram už nejaký čas platí konkrétnym TikTokerom, aby zdieľali videá primárne v Reels. Nová appka na edit videí je ďalším krokom na ich získanie a udržanie, najmä v čase, kedy je budúcnosť TikToku v USA stále neistá.
Všetko o dostupných funkciách a výhodách Edits sa dočítate v článku na blogu Later. Stiahnuť si ju môžete v App Store a Google Play.

Social Listening podľa veľkých značiek 🦻🏻
Social Listening je niečo, čo sa u nás príliš nerieši. Nemáme tak veľa veľkých značiek, také dynamické marketingové tímy a veľakrát ani rozpočty, za ktoré sa dá robiť viac ako je štandard. Tiež sa u nás príliš nediskutuje online o tom, čo robia značky. Napriek tomu však nikdy nie je na škodu inšpirovať sa tým, ako sa majú veci robiť poriadne. V tomto reporte sa dočítate o tom, ako so social listeningom pracovali Netflix, Domino’s, Crocs či Wendy’s a vďaka tomu mohli robiť lepší obsah, lepšie kampane a lepšie produkty.
PODCAST: Môj príbeh pre popradskú biznis komunitu 🎙️
Koncom februára som bol hosťom milej komunity Biznis raňajky Poprad, kde sme sa bavili o sociálnych sieťach pre malé firmy. No a zhodou okolností práve začínali tvoriť vlastný podcast s príbehmi podnikateľov, tak sme si večer pred diskusiou sadli a prebrali moju cestu od roku 2012 do dnešného dňa, takže tam rozoberáme všetko - dobrovoľníctvo, blogovanie, začiatky v reklame, podcastovanie, podnikanie na voľnej nohe.
Ak by vás teda zaujímalo, prečo som taký, aký som, a prečo robím to, čo robím, tak tu možno nájdete aspoň čiastočnú odpoveď :)
Ak máte chuť čítať viac:
Nový trend amerických celebrít: Infúzia na dlhovekosť (Business Insider, €)
Najnavštevovanejšie webstránky na svete (Social Media Today)
AI nástroje od Google či LinkedIn, ktoré pomáhajú posunúť sa v kariére (Wall Street Journal)
LinkedIn experimentuje s odmeňovaním tvorcov (Social Media Today)