Čo sa asi tak stane, keď dáte dvom obrovským egomaniakom riadiť najmocnejšiu krajinu sveta? Skôr či neskôr musí prísť ku konfliktu, a tak po Bianke a Jovinečkovi máme na svete ďalší dramatický internetový rozchod, tentokrát Elona Muska s Donaldom Trumpom. Tesne po tom, ako Musk odišiel zo svojej dočasnej pozície šéfa vládneho úradu DOGE (Department of Government Efficiency) sa spustila ďalšia z jeho tweetovacích epizód. Na počiatku bol nový návrh rozpočtu, ktorý predložila americká vláda. Ten má podľa Muska rapídne zvýšiť výdavky a dlh krajiny, čo je v rozpore s tým, o čo sa podľa vlastných slov snažil vo svojej politickej funkcii.
Začalo to decentne kritikou zákona, ale veľmi rýchlo to prešlo k obvineniu Trumpa, že bol na tzv. Epsteinových zoznamoch, čo je dôvodom, prečo ich nechce zverejniť. Trump reagoval, okrem iného, tým, že zruší všetky vládne kontrakty s Muskovými firmami. Prestrelka z X na Truth Social trvala niekoľko dní, medzi republikánmi vyvolala paniku, medzi demokratmi zasa pobavenie. Americký Forbes pozbieral niektoré z najvtipnejších reakcií do tohto článku a milú reakciu demokratickej kongresmanky Alexandrie Ocasio-Cortez pripájam takto vizuálne.
Vyzerá to teda tak, že Elon je ďalším na zozname ľudí, ktorých Trump využil vo svoj prospech a hneď, ako to bolo možné, hodil cez palubu. Lekcia za viac ako 250 miliónov dolárov.
Tento rok obieham marketingové eventy viac než kedykoľvek v minulosti. V posledný aprílový deň sa v Brne konal skvelý Marketing Festival, kde vystúpil (okrem Marka Ritsona či Miša Pastiera) aj Michael Corcoran, bývalý Head of Social Ryanairu, ktorý je zodpovedný za aktuálnu stratégiu, ktorú všetci tak obdivujeme.
Pred dvoma týždňami som si zaletel do Bukurešti na strategický workshop Marka Pollarda. K obidvom skúsenostiam sa určite ešte vrátim v ďalších článkoch počas leta.
Zajtra letím do Francúzska na Cannes Lions, najväčší a najprestížnejší reklamný festival na svete, a chcel by som odtiaľ porobiť čo najviac obsahu do newslettra aj na sociálne siete. Určite to sledujte, je to unikátna udalosť a ak je niečo, čo by vás špeciálne zaujímalo, napíšte mi a pokúsim sa to spracovať.
Novinky z Apple konferencie 🍏
WWDC je každoročná developerská konferencia Apple, kde sa predstavujú softvérové novinky, nové operačné systémy a podobne. Ročník 2025 sa konal tento pondelok, 9. júna. Portál Engadget spracoval live report celej konferencie aj so samostatnými článkami k jednotlivým témam. Za mňa z pondelkového eventu vzišli tri hlavné novinky:
Nový naming operačných systémov iOS, iPadOS, WatchOS, ktoré sa budú označovať číslom podľa roku, pre ktorý sú vyvíjané. Najnovšie nás teda čaká aktualizácia na iOS 26.
Nový dizajnový jazyk Liquid Glass pochádza z prostredia Apple Vision Pro a bude dostupný aj pre všetky ostatné Apple zariadenia.
Priblíženie iPadov tradičným Mac počítačom cez lepšiu prácu s oknami (ľubovoľné zmeny veľkosti, posúvanie, ovládacie lišty) a súbormi (podobný file manažment ako na Macu).
Trh na prezentáciu zareagoval skôr negatívne, keďže nebol predstavený žiadny zásadný faktor, ako upgrade Siri alebo významnejšia implementácia Apple Intelligence, ktorý by mohol na jeseň podporiť upgrade nových zariadení pri predstaveni iPhone 17.
Je niečo, čo zaujalo vás?
Odstaví Meta agentúry? 🔌
Mark Zuckerberg sa nechal nedávno počuť, že reklamný systém Meta by mal už v roku 2026 fungovať úplne automatizovane na základe minimálneho ľudského inputu. Malo by to fungovať tak, že do systému zadáte fotky produktu, cieľ, ktorý chce dosiahnuť, budget a o všetko ostatné, vrátane kreatív, textov, umiestnenia a cielenia sa postará AI. Viac si o tom môžete prečítať na Social Media Today.
Samozrejme, reakcie samozvaných akceleracionistov, ktorí sa predbiehali v predikciách, ako to znamená (ďalší) koniec pre agentúry, ktoré sa venujú Meta Ads. Dovolím si k tomu pár bodov:
Firmy si nenajímajú agentúry len preto, že nemajú inú možnosť a radi by si kampane riešili sami. Marketéri veľakrát nevedia, čo presne chcú, a úlohou agentúry je im pomôcť aj s tým, čo pre nich bude najlepšie. Zároveň majú agentúry často úlohu toho, na koho sa dá ukázať prstom a zbaviť sa viny za nedostatočné výsledky.
Predstava, že firmy vo veľkom prejdú na systém, v ktorom si sami budú promptovať Meta AI, kontrolovať kampane a riešiť výsledky, za ktoré budú aj priamo zodpovedať, je minimálne naivná. Ak sa naozaj podarí Zuckerbergova vízia naplniť, tak áno, bude to vyžadovať zmenu prístupu v agentúrách, pravdepodobne bude treba aj menej ľudí na rovnakú prácu, to je v poriadku. Ale predovšetkým očakávam, že takýto nový svet bude užitočný najmä pre e-shopy alebo malé firmy, ktoré si dnes agentúry nemôžu dovoliť, a preto nevyužívajú potenciál Meta Ads.
Nakoniec, netreba zabudnúť, že v skutočnosti aj tak nikto nechce dobrovoľne pracovať s Meta Ads, lebo je to hrozný zážitok, takže toto celé je vlastne dobrá správa.
Odvážny experiment značky Dove 🕊️
Dve vydania dozadu som v newslettri spomínal, že Unilever plánuje až 50 % svojho reklamného budgetu alokovať do influencer marketingu a sociálnych sietí. To som ani netušil, že už pracovali na prvej čisto influencerskej kampani #ShareTheFirst pre značku Dove. Je to prvá kampaň, kde samotná značka nevygenerovala žiadny kampaňový obsah - žiadny spot, žiadna fotoprodukcia, žiadne AI vizuály. Viac o kampani píše portál Marketing Dive.
Na viac ako 14 trhoch spolupracovali s vyše 100 influencerkami a v niektorých prípadoch dokázali za 48 hodín od briefu mať vonku výstupy.
Aké výsledky takáto zmena prístupu prinesie takej veľkej značke ešte nevieme, ale minimálne tá rýchlosť procesu, vynechanie bežných krokov pri tvorbe kampane a možno aj zníženie nákladov stojí za pozornosť.
Čo myslíte, budú akcionári Unileveru spokojní po tom, ako firmu kritizovali za prílišný fokus na “poslanie” na úkor biznisu?
Neodoberáte tento newsletter? Budem rád, ak sa pridáte k ďalším viac ako 1 000 subscriberom a každé nové vydanie vám príde do mailu.
Odkiaľ čerpajú AI chatboti? 🧠
Keď si od ChatGPT vypýtate zdroje k svojim odpovediam, takmer v polovici prípadov odkáže na Wikipediu. AI Overviews v Google vyhľadávaní a Perplexity sa zasa spoliehajú najmä na Reddit. Zistila to štúdia firmy Profound.
Analýza Profound sa zdá byť obsiahlejšia a mapuje takmer ročné obdobie, kým Ahref sa pozrel iba na dáta z tohto mesiaca, ktorý je stále iba v polovici.
PODCAST: Môj rozhovor v Cieľovke 🎙️
V podcaste Cieľovka, ktorý robí agentúra Jandl, som sa pred časom rozprával s ich Head of Social, Matejom, o tom, aké je to odísť robiť marketing na voľnej nohe, ako funguje naša firma Wild Cards, ale aj o budúcnosti sociálnych sietí či využívaní influencerov v politickom marketingu. Podľa mňa príjemný rozhovor, ale posúďte sami.
PS: Podeľte sa, prosím, o najlepší podcast, ktorý ste tento rok počuli