Recenzia: Mark Ritson a jeho MiniMBA in Brand Management 🎓
Oplatí sa investovať viac ako 2 000 € do online kurzu?
Už je to mesiac, odkedy som dostal svoj certifikát absolvovania 12-týždňového kurzu Mini MBA in Brand Management s marketingovým profesorom a brand konzultantom, Markom Ritsonom, ktorého asi marketingovej komunite predstavovať netreba. Keby predsa len áno, tak čítajte tu.
Keďže sa už 17. septembra začína ďalší ročník, je najvyšší čas spísať moje dojmy pre tých, ktorí bažia po nových marketingových vedomostiach alebo potrebujú minúť budget na vzdelávanie vo svojom korporáte. Ak sa náhodou v článku nedozviete nejakú špecifickú informáciu, pokojne mi napíšte.
Marketing Week Mini MBA
Na začiatok iba stručne vysvetlím, o čom sa ideme baviť. Keďže Mark Ritson dlhé roky učí marketing a brand management na MBA programoch rôznych svetových univerzít a takisto roky píše pre svetoznámy magazín Marketing Week, rozhodli sa spojiť sily a vytvoriť tri MBA-level kurzy pre ľudí z marketingu na témy Marketing, Brand Management a Management. Všetky tieto kurzy sa otvárajú dvakrát ročne, v septembri a apríli, každy z nich stojí aktuálne 2 213 € + daň.
Podľa čoho som si vyberal kurz?
Na Mini MBA som sa chystal asi dva roky. Čítal som recenzie ľudí zo Slovenska, ktorí absolvovali niektorý z kurzov, snažil sa vyhodnotiť, ktorý bude pre mňa vhodnejší, keďže nejde o zanedbateľnú investíciu. Považujem sa za človeka z agentúrneho prostredia, môj background je v sociálnych sieťach. Je mi však jasné, že sociálne siete sú iba nástroj niečoho, čo by malo vznikať oveľa skôr na úrovni značiek - stratégie. Tým smerom sa už nejaký čas uberá moja profesná pozornosť.
Ešte donedávna som bol úplný samouk, ktorý nikdy neinvestoval do žiadneho formálnejšieho vzdelávania. Byť špecialista na sociálne siete už dnes z dlhodobého hľadiska nestačí. Klienti (takí, pre ktorých človek chce robiť) očakávajú komplexnejší pohľad na marketing. Tušil som, že s Mini MBA neurobím krok vedľa, otázkou bolo iba to, ktorý kurz bude ten pravý.
Brand Management som si nakoniec vybral z niekoľkých dôvodov:
zaujímajú ma značky
baví ma Ritsonov framework Diagnosis-Strategy-Tactics, na ktorom je postavený celý tento kurz
vyhodnotil som, že ak by som si nakoniec spravil iba jedno Mini MBA, toto bude mať pre mňa väčšiu dlhodobú praktickú hodnotu než Marketing (Management som nezvažoval vôbec)
viem, že v našich končinách väčšina brand manažérov rieši iba komunikáciu a chcel som sa viac priblížiť k tomu, “ako by to malo byť”
Kurz som si objednal a zaplatil v posledný decembrový deň a čakal. Do začiatku kurzu, 16. apríla, som dostal asi iba tri maily. Myslím, že v tejto časti by by sa dalo zapracovať viac a viac vystupňovať očakávania, ale nie je to žiadny deal-breaker.
Ako kurz prebieha
Celý kurz od prvého modulu po udelenie certifikátu trvá tri a pol mesiaca, tzv. Conclusion Workshop bol 26. 7. Samotná vaša aktivita sa deje počas 12 týždňov a dá sa rozdeliť na 4 časti:
Videoprednášky a počúvanie
Odporúčané dodatočné čítanie a počúvanie
Brand plan
Brand Simulator
Prednášky
Na absolvovanie kurzu vám stačí úplné minimum. Pozrieť si video a vypočuť si niečo ako podcast ku každému modulu. Modulov je spolu 10, vychádzajú postupne každý týždeň. Po piatom je tzv. “reading week”, teda týždeň, kedy nevychádza nový modul, a tak môžete dobehnúť zameškané.
Každý modul pozostáva z videoprednášky, ktorá má cca 90 minút, a “podcastu”, kde Mark rekapituluje tému a prerozpráva to, čo by ste sa v detaile dočítali v odporúčanom čítaní a počúvaní. To znamená, že za 2,5 hodiny týždenne ste schopní absolvovať celé štúdium, ale bola by to škoda :)
Po každých dvoch moduloch vychádza jedna Q&A session, ktorá však nie je live: otázky môžete poslať dopredu a Mark celú session prednahrá. Môžete si ju pozrieť ako video alebo vypočuť v podcastovej verzii.
Ak Ritsona poznáte, viete si predstaviť formu, akou sú všetky témy spracované - odborne, ale odľahčene, občas sarkasticky a miestami s nejakou jemnou nadávkou.
Odporúčané čítanie a počúvanie
Každý modul prichádza, okrem prednášky a podcastu, aj s dodatočnými odporúčaniami na zaujímavý obsah k danej téme. Väčšinou sú to odkazy na Ritsonove články na Marketing Weeku, epizódy podcastov ako On Strategy Showcase či Uncensored CMO, rôzne štúdie od Ehrenberg-Bass Institute alebo Harvard Business Review a pod. Samozrejme, nikto nemôže skontrolovať, či ste sa tomuto obsahu naozaj venovali, preto je iba odporúčaný. Rozhodne však stojí za to, sú to kvantá veľmi dobrých informácií.
Brand Plan
Teraz tá praktická časť. Na začiatku kurzu vám bude predstavená fiktívna značka fiktívneho produktu na fiktívnom trhu s fiktívnymi konkurentmi, pre ktorú budete ako brand manager počas nasledujúcich týždňov vypracovávať celoročný brand plan. Túto časť musím vyzdvihnúť, pretože celý scenár je fakt pekne detailne vymyslený. Zároveň je super, že tým pádom všetci študenti pracujú na rovnakom projekte s rovnakými podmienkami.
Brand plan bude vo finále cca 20-slajdová prezentácia, v ktorej každý týždeň dotvoríte nejakú časť. Alebo to urobíte, tak ako väčšina, pár dní pred deadlinom :)
S vypracovaním brand planu súvisí ďalšia zaujímavá časť - nákup služieb od prieskumných a reklamných agentúr, čo je tiež dosť zábava a zárveň zodpovedná úloha. Na to dostanete aj pridelený ročný rozpočet.
Dôležité je povedať, že brand plan nemusíte odovzdať pre absolvovanie kurzu, ale zasa, prečo by ste to neurobili.
Brand Simulator
Väčšina absolventov kurzu sa zrejme zhodne, že toto je highlight celých dvanástich týždňov. Simulátor, ktorý vám umožní vyskúšať váš brand plan v praxi. Počas piatich rokov pracujete s produktovými inováciámi, pricingom, rozpočtami a snažíte sa získať čo najväčší podiel na trhu a čo najviac zvýšiť hodnotu akcií vašej fiktívnej firmy. Každý študent začína s hodnotou akcií 100. Tí najlepší, ktorých sú jednotky, to vytiahnu na 250+, niektorým, bohužiaľ, hodnota akcií počas 5 rokov klesne.
Celý simulátor je taká zábavná hra, že veľmi jednoducho môžete zabudnúť, že to nie je iba hra, podobne ako ja. Dovolím si tvrdiť, že tu sa naučíte úplne najviac, keďže dostávate okamžitý feedback na vaše rozhodnutia. Nebudem vám tu, samozrejme, dávať lekcie, ktoré som sa naučil ja, to by som vás obral o to najkrajšie :)
Simulátor viete zvládnuť počas pár hodín, ale odporúčam úplne sa neponáhľať (máte na to týždeň), aby vám neunikli dôležité súvislosti. Mne sa to stalo, pretože som sa nechal uniesť tým, aké zaujímavé to celé bolo (keby to vyšlo ako mobilná hra, okamžite sťahujem). Nakoniec som skončil s výsledkom myslím 128, čo nepovažujem za úplný prúser, ale rozhodne viem, čo som mohol urobiť lepšie.
Po skončení piateho roku simulátora nastáva už iba čakanie. Pár týždňov do posledného workshopu, ktorý by vám mal dať odpovede, ako ste mali pristupovať k svojmu brand planu, ako ste mali postupovať v simulátore, a vyhodnotí tých najlepších študentov. V ten istý deň, ako je zverejnený workshop, sú vám v systéme dostupné aj certifikáty na stiahnutie. Musím sa priznať, že workshop som bohužiaľ nevidel, lebo som bol v tom čase na tom pracovne zle a medzičasom sa celý systém uzavrel.
Pár otázok na záver
Počas kurzu aj po ňom mi prišlo niekoľko otázok, ktoré by ešte mohlo byť užitočné zodpovedať.
Nie je potrebné najskôr absolvovať Marketing a až potom Brand Management?
Verím, že to je odporúčaný postup, ale záleží od vašej motivácie a skúseností. Moje rácio za výberom som špecifikoval vyššie.
Dostanem sa do priameho kontaktu s Markom?
Áno, aj nie. Ako som spomenul, všetok obsah priamo v systéme je prednahratý. K dispozícii je však LinkedIn skupina, kde na otázky reaguje priamo Mark. Bohužiaľ, ako je mu vlastné, nie vždy úplne zrozumiteľne a podľa mňa zbytočne sarkasticky. Videl som, že mnoho ľudí bolo zmätených z jeho reakcií.
Dokedy budem mať prístup k obsahu kurzu?
Systém, v ktorom prebieha celý kurz, sa uzatvára asi týždeň po poslednom workshope. Následne však dostanete link do Alumni Network, kde by ste mali mať doživotný prístup k obsahu kurzov, ktoré ste absolvovali, spolu s odporúčaniami na ďalší obsah. V tejto sieti je aktuálne cez 6 tisíc absolventov Mini MBA, čo je potenciálne brutálna networkingová príležitosť.
Komu by som odporučil kurz?
Aj s ohľadom na cenu rozhodne tým, ktorí to myslia so svojou marketingovou kariériou vážne. Ideálne brand manažérom a marketérom vo firmách, majiteľom firiem, ale aj konzultantom, ktorí nechcú byť iba v roli špecialistov.
Čo sa týka skúseností, toto rozhodne nie je obsah pre juniorných ľudí, pre absolventov, alebo ľudí prichádzajúcich z úplne iných profesných odvetví.
Zhrnutie a hodnotenie
Dostali sme sa na záver. Asi najlogickejšia otázka by bola: “Oplatí sa to?”. Napriek tomu, že som sa ku kúpe odhodlával dlho, môžem povedať, že to malo fakt obrovskú hodnotu. Kvalita informácií na top leveli, o tom sa nemusíme ani baviť. Ale aj to, ako bol kurz vyskladaný, ako bola premyslená celá praktická časť, za to obrovský klobúk dole.
Ak máte možnosť nechať si kurz zaplatiť alebo aspoň čiastočne zadotovať vo vašej práci, neváhajte, ešte stíhate septembrový termín. Ak si na kurz musíte zarobiť sami, ale možno potrebujete na konci roka nejaké náklady, rovnako ako som potreboval ja, toto bude veľmi dobre vynaložený náklad. Už teraz očakávam, že v decembri budem v rovnakej situácii a v apríli sa pustím do Marketingu.
Držím palce každému, kto sa do toho pustí. V prípade, že máte ešte nejakú nezodpovedanú otázku, píšte mi.
Ďakujem vám, že ste mi venovali čas, veľa to pre mňa znamená. Ozvem sa zasa čoskoro.