Čo by naozaj mal robiť social media manager? 👨🏻💻
Poďme si povedať niečo o pozícii, ktorá má veľa odtieňov. Čo robí dobrého social media manažéra a akú prácu od neho čakať?
Social media manager bola moja prvá pracovná pozícia v roku 2016 (vtedy tieto pozície v agentúrach ešte stále vznikali) a viac či menej aktívne som sa o účty na sociálnych sieťach osobne staral do roku 2023. Začínal som v malej agentúre, kde som bol úplne prvý na tejto pozícii. Pracoval som vo veľkej kreatívnej agentúre, kde sme za rok z 5 social media klientov narástli na 15. Mal som na starosti vedenie ďalších social media manažérov a bol som pri zrode internej agentúry, kde som sa staral o sociálne siete 20 značiek z nášho portfólia. Nakoniec som riešil sociálne siete aj z pozície brand manažéra. Dnes som už viac v strategickej pozícii a snažím sa podporovať ostatných ľudí zodpovedných za exekúciu.
Myslím si teda, že o tejto práci niečo viem a niečo som si zažil. Od primitívnych reportov vo Worde, cez kreatívne kampane, media plány až po tvorbu stratégií. Za tie roky sa pozícia social media manager rozvetvila do viacerých smerov, veľa ľudí si pod ňou predstavuje rôzne veci a rovnako veľa ľudí v podstate nevie, čo od človeka na takej pozícii čakať, ak ho chcú najať do firmy.
Poslednou kvapkou bol tento post na LinkedIne, ktorý podľa mňa úplne nezmyselne rozdeľoval pozície na social media manager a social media marketer. Vtedy som si povedal, že to nebude iba slovenský problém a možno by bolo fajn urobiť si v tom poriadok. Aby to však nebolo iba o mojom osobnom pohľade, oslovil som niekoľko ďalších ľudí, s ktorými som spolupracoval alebo spolupracujem a považujem ich za veľmi dobrých a skúsených social media manažérov, ktorí určite majú k veci čo povedať.
Lula Jakubcová - freelance social media manažérka so skúsenosťami napríklad z agentúry PS:Digital alebo PRime Time. Spolupracujeme spolu pri našom klientovi ITB Development.
Pavol Kapeľuch - bol súčasťou “Tesco tímu” a neskôr aj tímlídrom v agentúre dotcom advertising (dnes oh my dot), pracoval v agentúrach MediaCom, Socialists a dnes pôsobí na marketingu v Pelikáne.
Lenka Kolláriková - príjmal som ju do agentúry dotcom advertising, kde potiahla krásnych 5 rokov až na tímlíderku, dnes pracuje ako Social Media Specialist v Gymbeame.
Róbert Potoma - človek, s ktorým som zatiaľ osobne nespolupracoval, ale sledujem jeho prácu nielen ako Head of Social v agentúre Promiseo, ale aj ako content creatora, autora viacerých úspešných meme účtov, ktorý sociálnymi sieťami absolútne žije.
Každého z nich som sa spýtal, čo podľa nich robí dobrého social media manažéra a čo je súčasťou náplne ich práce. Tento článok je teda postavený na tom, v čom sme sa zhodli, a doplnený o špecifické pohľady každého z nás.
Poznámka: Keď hovorím o pozícii v základnom tvare, používam anglický názov pozície. Keď ju skloňujem, používam slovenské slovo manažér. Pre zjednodušenie používam mužský rod, ale samozrejme všetko platí aj pre social media manažérky.
Začnem tým, že rozdiely v tom, čo pozícia social media manager obnáša, závisia aj od toho, či ide o pozíciu v agentúre (aj agentúry navzájom to môžu mať rôzne nastavené), na strane klienta (na marketingovom oddelení) alebo na voľnej nohe. Takisto od množstva skúseností - junior môže mať okresanú náplň práce oproti niekomu, kto už má nejaký ten rok práce za sebou. Zároveň úplný senior už tiež nemusí robiť veci ako napríklad community management, teda interakciu s followermi v komentároch či správach. Budem sa teda snažiť opisovať komplexnejší, skúsenejší typ.
Náplň práce social media manažéra
Ako som spomenul, náplň práce sa môže líšiť firma od firmy, ale stále platí, že ide o komplexnú pozíciu, ktorá sa nedá jednoducho zaškatuľkovať, keďže je spojením činností viacerých pozícií. Určite by ale mala obnášať:
Ideamaking - Človek na tejto pozícii si musí vedieť vymyslieť, čo na sociálne siete chce dať, ako to má vyzerať, čo tým chce povedať a pod. Na to je potrebné dobre poznať značku, pre ktorú pracujem, sledovať, aký obsah je na sociálnych sieťach populárny, čo robí konkurencia a čo robia podobné značky vo svete.
Copywriting - Social media manager si musí vedieť napísať popisy k svojim príspevkom alebo headline do svojho vizuálu. Nie je to raketová veda, netreba na to byť jazykovedec, ale platí, že ak to človek nemá prirodzene v sebe, treba sa to naučiť iba nekonečným písaním. Takisto aj tu je veľmi dôležité poznať značku, v mene ktorej píšem.
Zadávanie - Ak pracujem v tíme, potrebujem vedieť svoje nápady vysvetliť grafikovi, fotografovi, kameramanovi, ktorí sú zodpovední za realizáciu obsahu. Potrebujem, aby chápali, čo si predstavujem, a aký má byť výsledok. Vďaka tomu viem potom aj vyhodnotiť, či ich výstup naplnil očakávania. Samozrejme, nie je cieľom všetko určovať do bodky.
Plánovanie - Dobrý social media manager vie, že obsah nerobíme zo dňa na deň, ale snažíme sa ho čo možno najviac vytvárať vopred a plánovať. Takisto vie, že na plánovanie obsahu máme rôzne nástroje, ja osobne roky používam a odporúčam slovenské Kontentino.
Reklamy - Social media manager nie je PPCčkár, ale musí vedieť, čo je Ads Manager, ako fungujú kampane, ako reklamu spustiť a vyhodnotiť. Nemusím ovládať pokročilé performance taktiky, ale “boostovať” (nie cez tlačidlo Boost/Propagovať) obsah, ktorý si vytvorím a nasadím, je nevyhnutnosť. (Pozn. - V niektorých firmách/agentúrach aj “boosty” rieši PPC špecialista).
Reporting - Každý klient potrebuje vedieť, či to, čo robí jeho značka na sociálnych sieťach, funguje. Konkrétne ciele a KPI by mal určovať klient, ale často s tým potrebuje pomôcť. Ako social media manager teda musím chápať, aké metriky sú relevantné, ako ich získam, čo znamenajú a ako ich viem ovplyvniť. Na základe toho viem zhodnotiť, ako sa obsahu darí a zrozumiteľnou formou to najčastejšie raz mesačne odkomunikovať klientovi. Dôraz kladiem na zrozumiteľnosť. Nie je cieľom poslať hordu čísel, ale vedieť vysveliť, čo znamenajú a čo si z toho má klient odniesť.
Community management - Ako som naznačil vyššie, komunikáciu s followermi a zákazníkmi určite radím do komplexnej výbavy social media manažéra, no väčšinou stačí, keď ju má na starosti juniornejší člen tímu, ktorý sa však musí mať s kým vo firme poradiť ohľadom reakcií na rôzne feedbacky a otázky. Určite je dobré mať pripravenú nejakú formu manuálu, aby sme sa vyhli neželaným komplikáciám. Stále viac klientov, najmä väčších, si túto činnosť preberá k sebe na zákaznícke oddelenie, čo považujem za správny krok, keďže klienti najlepšie poznajú všetky odpovede.
Stratégia - Nastavenie stratégie pre komunikáciu na sociálnych sieťach, naopak, považujem za úlohu skôr pre seniorných ľudí, ktorým už rukami prešlo dosť značiek, majú naozaj skvelý prehľad v prostredí sociálnych sietí, vedia dobre vnímať značku klienta a vcítiť sa do nej. Takáto stratégia veľakrát reflektuje biznis klienta ako taký, takže nie je to iba o tom, že “budeme reagovať na trendy na TikToku”. Ak by ste sa chceli v téme social media stratégie zorientovať, mám k nej veľmi zrozumiteľný online kurz na platforme Skillmea. Videlo ho už cez 400 ľudí a má suverénne 100-percentné hodnotenia.
Account management - Niektoré agentúry majú social media pozíciu nastavenú tak, že priamo komunikuje aj s klientom. Pri pozícii na klientskej strane alebo ako freelancer je to samozrejmosťou. Byť dobrý v komunikácii s klientom je nesmierne dôležité za každých okolností. Klient musí cítiť, že človek na druhej strane sa oňho zaujíma, rozumie mu a rozumie aj tomu, čo robí. Takže aj keď “socialista” môže mať svojho account manažéra, je určite v jeho záujme byť aspoň čiastočne v priamom kontakte s klientmi a “vedieť to s nimi”.
Tvorba obsahu - Toto už označujem za nuansu v rámci bežnej náplne práce. Sú social media manažéri, ktorí vedia robiť grafiku, vedia fotiť či točiť videá. Je to určite vítaná situácia, keď je niekto “multitalent”, no treba dávať pozor, či mu neuniká iný nevyhnutný skill alebo preňho tvorba obsahu je to, čo naozaj chce robiť a sociálne siete sú iba “nutné zlo”.
Partnerom tohto newslettra je Kontentino, môj obľúbený social media management nástroj, ktorý používam od roku 2017. Kontentino sme využívali v niekoľkých agentúrach a som rád, že sme spolu aj pri našich projektoch vo Wild Cards. Pre mňa osobne je najväčšou výhodou skvelo spracovaný proces plánovania, zadávania a schvaľovania obsahu v rámci tímu, ale aj s klientmi. Ak hľadáte nástroj na správu vašich sociálnych sietí, ja dávam za Kontentino ruku do ohňa.
Čo robí fakt dobrého social media manažéra?
Social media manažérov je veľa. Ale fakt dobrých bohužiaľ ako šafranu. Aktuálne je to veľký trend vďaka rôznym pochybným online kurzom, ktoré sľubujú obrovské zárobky za prácu z pláže s pomocou AI. Keďže tieto kurzy vedú ľudia, ktorí reálneho social media manažéra nerobili, nechajte si radšej poradiť od ľudí, ktorí si prešli spoluprácami s fakt veľkými značkami a vedia, o čom hovoria.
Zvedavosť a všeobecný prehľad - Sociálne siete sú dynamický svet, v ktorom neustále pribúdajú nové funkcie alebo celé nové sociálne siete. Ako fungujú, v čom sú zaujímavé, ako ich vieme využiť? To sú veci, nad ktorými by si mal prirodzene premýšľať. Zároveň to, čo vidíme na sociálnych sieťach reflektuje to, čo sa deje v spoločnosti. Ak chcem teda naozaj vynikať ako social media manager, musím mať záujem aj o veci mimo svojej práce. Pretože inšpirácia je všade.
Kreativita - Nahodiť na firemný profil akúkoľvek informáciu, ktorú dostaneš od klienta? Robiť iba to, o čo ťa niekto priamo požiada? To si asistent, nie social media manager. Dobrý človek na tejto pozícii sa musí vedieť postarať o to, že sa na profiloch objaví dobrý obsah aj v situácii, kedy nedostane žiadne podklady od klienta (a také situácie vždy nastanú). Treba sa vedieť vynájsť, dávať informáciam zaujímavú formu, nie iba tlmočiť niečo, čo mi niekto nadiktuje. Zároveň mnoho klientov naozaj potrebuje pomôcť s vymýšľaním vecí, pretože sami nie sú najkreatívnejší.
Sledovanie trendov - Čo je práve populárne na TikToku? Aký typ obsahu má aktuálne potenciál na najzaujímavejšie výsledky? Čo robia podobné firmy vo svete? Aké témy či udalosti hýbu sociálnymi sieťami? Aké AI nástroje sú naozaj nápomocné? Sociálne siete sú špecifické v tom, že generujú veľké množstvo zväčša krátkodobých trendov. Niekedy môže byť náročné udržiavať si prehľad, ale je v našom záujem robiť veci “tak, ako sa teraz robia”.
Time management - Dodržiavanie termínov je absolútna cnosť nielen social media manažérov. Je to práca plná deadlinov, zároveň práca, kde má všetko dopad na ostatných členov tímu. Ak si zorganizovaný, dá na teba spoľahnúť a netreba ťa s vecami stále naháňať, máš obrovskú výhodu. Tu nie je miesto pre bohémskych umelcov, pre ktorých je čas relatívny.
Záujem o klienta - Niekedy si klienta nevyberáme, ale je nám pridelený. Niekedy nám ani nesadne to, čo klient robí. Ale znakom profesionála je to, že sa dokáže ponoriť aj do tém, ktoré ho nemusia napĺňať nadšením. Túto prácu nerobíme pre seba, je to práca pre klientov a oni sa na nás spoliehajú a potrebujú cítiť, že nám záleží na spoločnom výsledku. Možno v agentúre sa dá skryť za svojho accounta, ale ako freelancer sa tomu už nevyhneš, ak chceš, aby sa ti darilo. A ak sa ti už bude dariť, časom si budeš môcť vyberať takých klientov, ktorí ťa budú baviť viac.
Zodpovednosť - Nie vždy sa bude dariť. Niektoré čísla v reportoch budú aj červené. Občas zabudneš pustiť reklamu, odpísať na správu alebo poslať dôležitý mail. Vedieť sa postaviť za svoju prácu v dobrom aj zlom je kľúčové. Samozrejme, nesyp si popol na hlavu, keď niečo nie je tvoja vina, ale neustále ukazovanie prstom na ostatných nikam nevedie.
Common sense - Myslenie v súvislostiach je niečo, čo postrádajú ľudia všeobecne. Nájsť však človeka, ktorý chápe, že všetko so všetkým súvisí a vie si predstaviť situáciu aj niekoľko krokov dopredu, to je veru požehnanie. Nebuďte človekom, ktorý si chce len odfajknúť svoju aktuálnu úlohu. Buďte človekom, ktorý chce posúvať celý projekt tak, aby bol dlhodobo funkčný.
Tipy od skúsených social media manažérov
Na záver tu máme ešte zopár našich konkrétnejších odporúčaní pre social media manažérov, ktori chcú svoju prácu robiť čo najlepšie.
Tony: Zaujímaj sa o veci mimo social media
Sociálne siete sú super komunikačný a reklamný nástroj, ktorý dokáže zmysluplne využiť veľa firiem. Ale nie sú vždy odpoveďou na všetko. Rýchlo sa menia, nikto nevie, ako budú vyzerať o 5 či 10 rokov. Aj preto je dobré si pripomenúť, že dávať reelska na Instagram nie je marketing. Že robiť memečká je taktika, nie stratégia. Zaujímaj sa o širšie marketingové súvislosti. O značku, o 4P, o stratégiu, o kreatívne postupy, o dizajn, o produkt, o cenotvorbu. Čítaj veci, ktoré nestratia o týždeň na platnosti. Na konci dňa totiž vyhrávajú komplexné vedomosti.
Robo: Vyskúšaj si vlastný projekt
Mať vlastné “laboratórium”, kde môžem skúšať rôzne novinky, nástroje, cepovať svoju kreativitu, budovať komunitu, je na nezaplatenie. Či už ide o vlastné osobné profily, neziskové projekty alebo niečo vyslovene zábavné ako ŽSTMO, každá iniciatíva navyše sa v tejto brandži cení a pomáha odlíšiť sa.
Paľo: Nešpekuluj!
Overthinking je pasca, daj si na ňu pozor. Sociálne siete sú o nekonečnom skúšaní rôznych prístupov. Univerzálny kľúč pre všetkých nefunguje. Ak sa nevieš pohnúť z miesta, proste skúšaj. Žiadny nápad nie je zlý ani dobrý, kým ho neprevedieš do praxe. Tiež sa nemusíš hnať stále za niečím dokonalým a originálnym. Všetko už bolo vymyslené, povedané či napísané. Tvojou úlohou nie je vždy prísť s niečím svetoborne unikátnym. Niekedy je v poriadku niečo zopakovať, ale urobiť to po svojom, nie ako kopírku. Kradni ako umelec.
Lenka: Odosobni sa
Ego vie byť veľký nepriateľ. Nezabúdaj, že túto prácu nerobíš pre seba. Áno, musíš byť do istej miery stotožnený s výsledkom, ale robíš to hlavne pre klienta a chceš pomôcť napĺňať jeho ciele. Niekedy pôjdu tvoje nápady či postrehy do koša, zmier sa s tým. Bude sa ti tak fungovať omnoho lepšie.
Tony: Urob si portfólio!
Neverili by ste, koľko ľudí vám s čistým svedomím pošle ako portfólio iba linky na profily, ktoré spravujú. Alebo pošlú CV prerobené do formy prezentácie. Portfólio má vyzdvihnúť konkrétne práce, konkrétnych klientov, tvoj prínos do projektu, za čo si zodpovedal, aké výsledky projekt dosiahol. Link na profil bez kontextu mi zväčša povie iba to, že vieš pridávať príspevky. Urob si portfólio, urob si ho poriadne, je to v tvojom záujme.
Zaujíma vás ešte niečo ohľadom práce social media manažéra? Pokojne mi píšte.
Hľadáte spôsob, ako posunúť svojho interného social media človeka smerom k vyššie opísanému? Pozri sa na môj mentoring pre firmy, ktorý sa venuje aj supportu ľudí vo firmách.
Cítite sa ako fakt dobrý social media manažér a hľadáte projekty na spoluprácu? Tu môžete poslať portfólio.
Ďakujem vám, že ste mi venovali čas, veľa to pre mňa znamená. Ozvem sa zasa čoskoro.