Čo nás môžu TOP e-commerce hráči naučiť o sociálnych sieťach? 👨🏻💻
Článok, ktorý som písal pre prvé vydanie tlačeného magazínu Ecommerce Bridge ako inšpiráciu pre malých e-shopárov. Bola by škoda ho nezdieľať aj s vami.
Sociálne siete sú zaujímavým miestom, kde väčšina značiek iba kopíruje to, čo funguje niekomu inému. Potom sú tu však lídri, značky, ktoré si idú svojou cestou, dlhodobo a konzistentne. V e-commerce svete to platí rovnako. Pozrel som sa však na to, ako so sociálnymi sieťami pracujú tie najväčšie mená a našiel som niekoľko vzorcov, z ktorých si môže vziať inšpiráciu väčšina tuzemských e-shopov.
Organicky je to stále náročnejšie
Buďme k sebe úprimní. Nie každý je Ryanair, ktorý svojim organickým contentom dokáže pravidelne zvirálnieť. Určite ste už videli ich vtipné videá, tweety či memečká naprieč sociálnymi sieťami. Írska letecká spoločnosť je žiarivým a veľmi vzácnym príkladom značky, ktorá pravidelne organicky oslovuje jednotky až desiatky miliónov ľudí na internete. Ich obsah stavia na humore, reakčnom obsahu, ktorý reflektuje aktuálne dianie, kvalitnom community managemente a hlavne na dojme jednoduchosti.
Málo ľudí však vie, že social media tím Ryanairu má 8 ľudí, z ktorých polovica venuje väčšinu svojho pracovného času iba reakčnému obsahu. Ich social media stratégia, ktorou získali za posledné roky všetku online slávu, vznikala viac ako pol roka. Všetky interné procesy sú natoľko flexibilné, aby dokázali reagovať na udalosti a trendy extrémne rýchlo, že si to firmy v našich končinách ani nevedia predstaviť. Všetci síce Ryanair obdivujeme, ale takmer nikto tu jednoducho nedokáže hrať rovnakú ligu.
Mnohé, najmä malé e-shopy trpia presvedčením, že pekný organický obsah, pravidelné príspevky a stories, odpisovanie na komentáre a všetka mravčia práca, ktorú sociálne siete vyžadujú, im prinesie úspech a pomôže rastu ich biznisu, pretože vidia úspešný Ryanair, ako to robí. Bežne sa obracajú na konzultantov s otázkami, ako zvýšiť počet interakcií či získavať viac followerov bez toho, aby pripustili, že platená reklama dokáže urobiť to, po čom túžia, omnoho efektívnejšie. Spadajú potom do pasce súťaží alebo v krajnom prípade využívajú služby, ktoré sľubujú zväčšovanie publika.
Reklama je váš pomocník pre vytúžený rast, nie niečo, na čo by ste sa mali obracať až vtedy, keď už neviete, ako ďalej. Dobrá reklamná stratégia vám pomôže rásť a zarábať aj na všetky tie “pekné veci”, ktoré na sociálnych sieťach vidíme každý deň.
Ako správne a udržateľne uchopiť komunikáciu na sociálnych sieťach riešim aj s jednotlivcami a firmami v rámci mojich mentoringov. Od hľadania ľudí do tímu, cez nastavenie procesov, tvorby stratégie až po kreatívu a plánovanie obsahu.
Ak by ste potrebovali poradný hlas a niekoho, kto vás bude dlhodobo navigovať v social media svete, môžeme sa už od decembra vidieť a počuť pravidelne.
Pravda sa skrýva v Knižnici reklám
Pri analýze sociálnych sietí konkurencie sa často pozeráme iba na to, čo je viditeľné na prvý pohľad. Počet followerov konkurencie, interakcie publika alebo kvalita obsahu. Tieto faktory však nemusia reflektovať to, vďaka čomu sa konkrétnej firme darí.
Odporúčam vám preto pozrieť sa do Knižnice reklám, ktorú ponúka Meta aj Google. Skúste si takto skontrolovať akéhokoľvek e-commerce lídra z česko-slovenského trhu – Alza, GymBeam či Rohlík. Nájdete tam stovky rôznych reklám, ktoré tieto firmy využívajú v kampaniach. Vidíte ten rozdiel oproti občasnému “boostovaniu” vybraných príspevkov?
Áno, Knižnica reklám vám síce nepovie, koľko tieto firmy za reklamy míňajú. Ale dajú vám jasný smer, ktorým sa musíte vydať (samozrejme, v rámci vašich možností), ak naozaj chcete rásť.
Kreatív nie je nikdy dosť
Stavili by ste na rulete v kasíne všetko na jedno číslo? Možno áno, ak vám až tak nezáleží na výsledku, chcete sa zabaviť alebo máte nesmierne silnú toleranciu voči riziku. To však neplatí pre väčšinu podnikateľov v e-commerce, ktorí chcú dostať zo svojho veľakrát skromného rozpočtu čo najviac.
Prečo by ste teda išli do kampane s jedným nápadom, jedným vizuálom a jedným formátom? Sociálne siete ponúkajú obrovské možnosti testovania a experimentov, ktoré nám dokážu dať pomerne rýchle odpovede, na základe ktorých vieme veci zlepšovať a zefektívňovať naše investície.
Nebojte sa jednu vec povedať aj desiatimi rôznymi spôsobmi. Algoritmy si s tým už poradia. Vašou úlohou je dostatočne ich zásobiť, ich úlohou je pomôcť vám zarobiť, pretože vtedy zarábajú aj samotné platformy.
Veľké značky experimentujú, skúšajú rôzne prístupy ku kreatíve aj cieleniu, neustále si overujú svoje nápady v praxi. Nehľadajú jedno najlepšie riešenie, s ktorým výjdu “von”. Radšej výjdu von s desiatimi riešeniami a sedem z nich po krátkom čase jednoducho zahodia.
Tento prístup sa dá aplikovať aj na organickej strane vašej social media komunikácie. Aký prístup vám dá viac informácií? Publikovať obsah raz týždenne alebo každý pracovný deň? Z jedného dostanete mesačne spätnú väzbu štyrikrát, z druhého dvadsaťkrát. Ako hovorí klasik: “Kvalita je subjektívna, odpoveď vám dá kvantita”.
Keďže viem, že inšpirácia od veľkých značiek je obľúbenou témou pre firmy, pripravil som dvojhodinovú live prednášku s diskusiou, v ktorej hodnotím viac ako 20 menších aj väčších značiek z rôznych odvetví z pohľadu využívania sociálnych sietí. Ak hľadáte do firmy kreatívne spestrenie, stačí napísať, doplním prezentáciu o vás a vašich konkurentov a môžeme spolu stráviť príjemný a užitočný čas priamo u vás.
Tvorcovia ako predĺžená ruka biznisu
O influencer marketingu sa toho popísalo už veľa a mnohé e-shopy si nejakú tú spoluprácu aj vyskúšali. Mnoho inšpirácie sa dá nájsť u značiek ako GymBeam alebo Wolt.
Zaujímavou alternatívou však môže byť UGC. Trend UGC alebo user-generated contentu je tu s nami dlho, i keď dnes zažíva akúsi renesanciu. Značky vždy snívali, že ich produkt ľudí osloví natoľko, že o ňom budú na internete ďalej hovoriť a ideálne aj tvoriť obsah, ktorý potom značky môžu opakovane využívať. Lenže doba sa zmenila, ľudia už nie sú takí zapálení ako kedysi a väčšina značiek ich nijak nemotivuje.
Pozrite sa na e-commerce gigantov ako Amazon alebo Temu. Vďaka ich affiliate programom môžu ich zákazníci ďalej zarábať cez svoje odporúčania a je v ich vlastnom záujme, aby tieto odporúčania reflektovali, aký obsah na sociálnych sieťach aktuálne funguje. Vznikajú tak nespočetné videorecenzie s jasným call-to-action. Áno, e-shop sa vzdá časti marže, ale získa nový predajný kanál, autentický a dôveryhodnejší obsah, ktorý potenciálne môže aj sám využívať.
Zvážte teda vlastný rešerš UGC tvorcov (u nás ich bohužiaľ nie je až tak veľa kvalitných, robil som si vlastný zoznam a zapotil som sa), prípadne sa obrátiť na affiliate siete ako Dognet či Affial.
Chceli by ste dostávať nové vydania tlačeného magazínu Ecommerce Bridge zadarmo? Stačí sa zaregistrovať na ich webe.
Ďakujem vám, že ste mi venovali čas, veľa to pre mňa znamená. Ozvem sa zasa čoskoro.