Ako vzniká podcast? 🎙️
Všetko, čo som sa naučil za 7 rokov podcastovania, krok po kroku.
Absolvoval som už niekoľko rôznych prednášok, školení aj priateľských obedov o tom, ako začať s podcastom. Ľudia aj dnes, v roku 2025, stále premýšľajú, že začnú robiť podcast, a nevedia, ako na to, aby sa zbytočne nepopálili.
Pri príležitosti toho, že už o pár dní medzi vás vypustím svoj úplne nový podcastový formát, som si povedal, že dám dokopy niečo ako návod, sumár všetkého, čo som sa naučil pri tvorbe niekoľkých podcastov od roku 2018. Priamy pohľad do “zákulisia” toho, ako tvorím ja. Fakt verím, že niekomu toto môže pomôcť.
Nápad 💡
O čom ma byť váš podcast? Prečo ho chcete robiť? Čo ním chcete povedať svetu? Prečo je zvažovaná téma pre vás relevantná? Chcete robiť podcast sami alebo s niekým ďalším?
V podstate neexistujú limity, môžete robiť podcast akokoľvek a o čomkoľvek. Je však dobré si to pomenovať, racionalizovať a v prípade potreby v budúcnosti pripomínať. Ja už som od roku 2018 vyskúšal niekoľko rôznych formátov podcastov.
Najskôr to bola relácia, kde som sa chcel proste rozprávať s ľuďmi, ktorých som buď stretával alebo rád sledoval ich prácu. Potom sme skúšali podcast vo dvojici, kde sme chceli byť viac spontánni a freestyle, rozprávať sa tak, ako sa rozprávajú kamoši na pive po práci. Skúsil som si aj zopár sólo epizód, kde som chcel zdieľať svoje myšlienky a pohľady na niektoré témy. Keď som ešte blogoval, urobil som sériu rozhovorov so slovenskými blogerkami a blogermi, ktorých tvorba ma bavila a chcel som sa s nimi rozprávať primárne o blogovaní. Neskôr som sa zameral na viac edukačný obsah, ktorý nebol až tak postavený na hosťovi, skôr na konkrétnej téme.
Najnovší podcast je o ľuďoch a ich firmách, ktoré budovali ako „bokovku“ popri štandardnom zamestnaní, pretože rovnako som začal budovať našu firmu Wild Cards aj ja. Nápad mi v hlave skrsol, keď som pred rokom na dovolenke v Ázii objavil v kníhkupectve knihu „Side Hustle in Progress“. Nekúpil som si ju, ale dlho som nemohol prestať myslieť na tému bokoviek, hobby projektov, vedľajších príjmov. Niekoľko rokov som freelancoval popri práci, moje podcasty, blog aj newsletter boli projekty, ktorými som vypĺňal voľný čas s vidinou (možno nevypovedanou) toho, že sa to raz celé nejak oplatí a ja budem môcť robiť to, čo ma naozaj baví. V podstate okamžite som vedel, že túto tému chcem spracovať, pretože to je veľmi rozšírený fenomén a vždy som podporoval ľudí, aby robili „niečo navyše“. No a tento jeden nápad formoval veľkú časť celého roka.
Chcete si privlastniť nejakú tému v „éteri“? Chcete rozprávať o svojom hobby alebo vášni? Chcete sa zabávať? Chce byť osobnejší? Chcete vzdelávať? Môžete, len si to poriadne premyslite, pretože od nápadu sa odvíja všetko ostatné.
Názov 🏷️
Už viete, o čom to bude. Prichádza čas dať nápadu formu. Nie som odborník na tvorbu názvov, takže nemám kľúč na to, ako svoj podcast pomenovať, no zároveň som si všetky svoje názvy podcastov vymyslel vždy sám. Mám rád, keď sú názvy jednoduché, no majú v sebe nejakú symboliku, odkaz.
10ka[desiatka] bol môj prvý rozhovorový počin. 10 ľudí som sa pýtal 10 otázok na 10 rôznych miestach, ktoré vybrali oni sami. Jednoduché, zrozumiteľné, ale aj s odkazom.
BlogTalk je zrejme jeden z najpoužívanejších formátov pre rozhovory, žiadna kreatívna paráda. Je to však jednoznačné, presne o tom, o čom to má byť. Tým, že sa blogerom dovtedy nikto cielene nevenoval, bolo to aj dostatočne unikátne.
Afterwork bol podcast o témach, ktoré nás zaujali a preberali sme ich s kamarátom pri poháriku. My sme nahrávali po práci a dúfali sme, že ľudia si nás pustia po práci ako niečo oddychové, zábavné a nenáročné.
Tony Dúbravec Podcast asi nepotrebuje vysvetlenie, no začal som ho robiť v dobe, kedy sa všade riešilo, ako si treba vybrať svoj niche, svoju tému. Ja som však nechcel sám sebe určovať hranice a obmedzenia, preto som podcast pomenoval po sebe, pretože bol o tom, o čom som ja chcel, aby bol, s ľuďmi, s ktorými som sa ja chcel rozprávať bez ohľadu na to, či boli alebo neboli známi. Mojím úplne prvým hosťom bol Miki Plichta, ale neskôr tam bol klavírista Noro Daniš, psychologička Mária Tóthová Šimčáková, šéfkuchár Martin Záhumenský, podnikatelia ako Oto Kóňa, Jovinečko, Tino Hrnčiar, marketéri a kreatívci ako Vlado Kurek alebo Juraj Kováč, cestovatelia ako Martin Hanzel, Paťo Paluga, chalani z Travelistanu či moderátorky Oli Džupinková a Adela Vinczeová a veľa ďalších. Krásna všehochuť, ktorú by mi výber konkrétnej témy neumožnil.
Doba digitálna bol názov, ktorý mi napadol veľmi rýchlo, keď som chcel robiť edukačný obsah, ale nie iba o marketingu, aby som si opäť zbytočne nezúžil ihrisko. Keďže témami mali byť aj startupy, aplikácie, krypto, techológie a pod., Doba digitálna mi s tým krásne hrala. Zároveň som už vtedy myslel na to, že chcem budovať značku, strechu, pod ktorou sa toho bude diať viac (preto pripomínam, aby ste si nápad premysleli poriadne). Podcast som zakategorizoval ako „o všetkom, čo patrí k životu v 21. storočí“, čo korešponduje s názvom, no ponúka pomerne široké pole tém.
OD5DO9, teda podcast, ktorý budete vidieť a počuť už veľmi skoro, sa mal pôvodne volať Bokovka. Bolo to jasné, zrozumiteľné, hovorové, bol som na to veľmi namotaný. Lenže niekto iný premotivovaný v Česku už spravil pár epizód podcastu s rovnakým názvom. A síce v čase, keď sme na to prišli, bol už podcast neaktívny, nejak ma na to prešla chuť, aj keď som vedel, že to dokážem prebiť a ten názov si stále „privlastniť“. Začal som teda premýšľať nanovo a pomohol mi anglický výraz “5 to 9 job”, pri ktorom mi vždy napadne tento Super Bowl spot od Squarespace z roku 2021. Tak vzniklo OD5DO9.
Zároveň však nič nepokazíte dobrou slovnou hračkou (napríklad Buzzworld, Podgast alebo Podnicast).
Podcast OD5DO9 začína vychádzať už v pondelok 20. januára na YouTube a o pár dni neskôr na podcastových platformách.
Vizuál 🖼️
Je podstatné, ako bude vyzerať grafika vášho podcastu? Možno nie, ale keď ste si už dali prácu s dobrým nápadom a názvom, chcete, aby to aj nejak pôsobilo. Predsa len, ak všetko pôjde ako má, budete tento vizuál využívať roky. Ak robíte firemný podcast, chcete, aby vizuál vychádzal z loga a firemnej identity. Ak je to podcast, ktorý stojí na vás a má podporovať vašu osobnú značku, zvoľte vizuál s výraznou fotkou.
Osobne určite odporúčam minimálne sa poradiť s niekým, kto rozumie grafike. Vysvetlite mu, o čom má podcast byť, čo chcete, aby vizuál evokoval, aké farby sa vám páčia alebo ich už používate niekde inde, proste pripravte si zadanie. Moje podcasty vždy vzišli z rúk šikovných grafikov, pretože môj obsah je súčasťou toho, ako ľudia vnímajú moju značku, a teda som chcel, aby to malo nejakú úroveň. Rišo Sokol mi pomohol s vizuálom k 10ke, k Tony Dúbravec Podcastu (na základe identity môjho webu od Michala Nagya) a teraz aj OD5DO9. Dominika Kočišová nám nakreslila postavičky, ktoré tvorili vizuál k Afterworku. Dobu digitálnu navrhla Ema Prebreza a ani sme vtedy nevedeli, aký veľký dopad na celkovú vizualitu mojej tvorby to neskôr bude mať.





Áno, dnes si už schopnú grafiku viete urobiť aj v Canve (grafici ma za toto nenávidia) a je to úplne okej, no výhodou spolupráce s grafikom je aj to, že vám vie hneď vytvoriť celý vizuálny systém, ktorý budete potrebovať, vrátane thumbnailov videí, šablón postov a stories na sociálne siete a rôznych iných nosičov. Nižšie môžete vidieť, ako takýto systém Rišo rozrobil pri najnovšej spolupráci.
Plán 📆
Začína ísť do tuhého a od nápadu a kreatívnych úloh prechádzame k tomu ťažšiemu - plánovaniu. Ako úplne prvú vec by som vám poradil si vyriešiť, či idete robiť podcast na série alebo dlhodobý pravidelný formát.
Výhodou tvorby na série je jednoznačne to, že si nedávate žiadny záväzok nad rámec tej jednej série. Ja som napríklad 10ku, Dobu digitálnu, BlogTalk a aj OD5DO9 od začiatku plánoval ako série bez toho, aby som riešil, či vznikne viac ako jedna séria.
Naopak, Tony Dúbravec alebo Afterwork mali byť dlhodobé pravidelné koncepty. Výhodou tejto cesty je zasa lepšia zapamätateľnosť, jednoduchšie budovanie publika a častejší kontakt s ním. Pravidelnosť, frekvencia a konzistentnosť sú kľúčové, no treba byť k sebe aj úprimný a nenútiť sa do niečoho, čo na konci vzdáte.
V ďalšom kroku si urobte zoznam tém alebo hostí, s ktorými chcete nahrať jednotlivé epizódy. Ak chcete urobiť limitovanú sériu, majte to všetko vopred pripravené a dohodnuté. Pri dlhodobom formáte si pripravte ASPOŇ 20 tém. Normálne si do tabuľky nahoďte tému, krátky popis k nej, možného hosťa, predpokladaný dátum nahrávania aj publikácie. Bude to také vaše CRMko :)
Prečo práve 20 tém? Pri týždňovej frekvencii je to plán na skoro pol roka. Veľká časť podcastov nevypublikuje viac ako 3-7 epizód, pretože začnú tvoriť v zápale a nadšení, no to skôr či neskôr vyprchá a bez plánu nemajú nič, čo by ich hnalo ďalej. S dobrým plánom eliminujete problém, že neviete, o čom má byť ďalší diel. Zároveň po pol roku tvorby a publikácie už sa v tom celkom naučíte chodiť a vytvoríte si svoj systém a návyk. A viete, prečo práve týždňová frekvencia? Môj kamarát a tvorca Dominik Harman mal na to raz skvelú opoveď. Spýtajte sa samých seba, akú činnosť, na ktorej vám záleží, robíte každé dva týždne. Dvojtýždenná frekvencia je síce komfortnejšia, no je úplne neprirodzená. Hlavne v dobe pretlaku podcastov sa chcete poslucháčom pripomínať čo najčastejšie.
Treťou otázkou je “video alebo audio”? Ak vám mám poradiť to najlepšie, tak určite video. Vnímam však (a sám som to musel v minulosti reflektovať), že video je výrazne nákladnejšie na produkciu, keďže potrebujete štúdio alebo drahú techniku. Je však oveľa jednoduchšie na distribúciu, na zvyšovanie povedomia a vďaka nemu viete osloviť obrovské publikum na YouTube, ktorý je už v USA najdôležitejšou platformou na konzumáciu podcastov. Audiopodcast viete nahrať v podstate kdekoľvek, stačí vám k tomu oveľa jednoduchšia technika a aj postprodukcia je oveľa rýchlejšia. Strácate však práve výhody pri distribúcii a nemáte možnosť ukázať seba ani hosťa.
Online alebo fyzicky? Takisto dôležitá dilema. Online je to rýchlejšie a lacnejšie, ale neosobné a väčšinou horšie znejúce aj vyzerajúce. Ja som si vyskúšal oboje a keby som si mohol vybrať bez ohľadu na náklady, vždy by som radšej išiel do fyzického nahrávania. Pred a po nahrávaní som absolvoval kopu skvelých a milých rozhovorov, vždy som odchádzal pozitívne nabitý a inšpirovaný. Pri online nahrávaní Doby digitálnej to bolo zväčša omnoho pragmatickejšie.
Keď je toto všetko vyriešené, môžete sa pustiť do oslovovania hostí a dohadovania termínov, čo je za mňa veľakrát veľmi frustrujúce, keďže nie každý je taký flexibilný, ako by som si predstavoval :) Nie raz som dostal odpoveď v štýle “spojme sa o pár mesiacov”. Na niektoré rozhovory som po viacerých pokusoch už aj rezignoval. S takým Romanom Kóňom sa nám rozhovor podaril po 3 rokoch od prvého návrhu. Tak ja len, že buďte ready :)
Monetizácia 💰
Kto to celé zaplatí? Pre veľa ľudí tiež zásadná otázka. Pri firemných podcastoch je to väčšinou jednoznačný náklad firmy, tam veľa možností nemáte. Ako jednotlivec máte v zásade tieto dve:
Nájsť si reklamných partnerov - to je, samozrejme, omnoho jednoduchšie, keď už im viete odprezentovať nejaké čísla počúvanosti, takže zo začiatku to asi budete aj tak financovať sami. Alternatívne, ak máte podcast na nejakú niche tému, môžete v rámci nej osloviť relevantného partnera, ktorému ponúknete priestor za výhodnejších podmienok, keďže bude prvý a neviete ešte garantovať výsledky.
Využiť monetizačné platformy ako Toldo, Patreon alebo HeroHero. Ak vás však nikto nepozná a s podcastom iba začínate, toto tiež nebude úplne jednoduché. Ak ste už známejší a máte nejaké publikum, môže to byť pre vás cesta. Je u nás niekoľko podcastov, ktorým tento model funguje veľmi dobre, napríklad Nezmyselná trojica, Lužifčák či Nebezpečný obsah. Lenže ich autori už boli známi skôr, ako začali s podcastom, takže získať prvých predplatiteľov bolo o niečo jednoduchšie. V Česku v podstate skoro žiadny relevantný podcast bez takejto predplatiteľskej platformy neexistuje a veľa podcasterov má z toho veľmi pekné živobytie.
Úprimne, ja k monetizácii nemám až toľko čo povedať. Pre mňa nikdy podcasty neboli priama zárobková činnosť. Spolupracoval som spontánne s niekoľkými firmami ako Kontentino, Daybyme Media House, Affial, urobil som zopár PR rozhovorov, ale všeobecne platí, že som nemal takú počúvanosť, aby som z toho zarobil nejaké zmysluplné peniaze. A za pár desiatok eur sa mi nechcelo dohadovať s firmami, naháňať ich, schvaľovať si veci a podobne. Svoj Patreon som na veľmi krátku dobu skúšal, no stalo sa mi to, čo mnohým iným - za pár eur mesačne v podstate musíte robiť dosť práce navyše, aby ste predplatiteľom ponúkli extra obsah.
Pri podcaste OD5DO9 sa práve monetizácia zdala ako prekážka toho, aby sa z nápadu a plánu stalo niečo reálne. Nemám obchodníckeho ducha, ťakže som nemal chuť oslovovať firmy a predávať im spoty v jednotlivých epizódach (aj keď som si pripravil prezentáciu aj s cenníkom). Zároveň som si však povedal, že to nechcem financovať sám. Patová sitácia. Až kým neprišiel heuréka moment.
Niekedy v auguste 2024, sedem až osem mesiacov od prvého nápadu, mesiac po tom, čo už som mal hotovú vizualitu, som natrafil na klip z podcastu Levosphere, kde bola hosťkou Mária Auxtová zo Shoptetu. Prezentovala výsledky ich prieskumu medzi e-shopármi a jedným zo zistení bolo, že až polovica klientov Shoptetu má svoj e-shop popri full time zamestnaní. Hovorím si: “TO JE ONO! Veď ona hovorí o ľuďoch, ktorí raz môžu byť hosťami tohto podcastu”. Okrem toho som vedel, že Shoptet sa intenzívne venuje vzdelávaniu klientov a malí podnikatelia, vrátane e-shopárov, sú presne cieľovkou podcastu. Dokonalý fit.
Oslovil som teda ľudí zo Shoptetu, ktorých som poznal (pred pár rokmi som robil rozhovor so CEO), predstavil som im svoj nápad, načrtol, nad akými hosťami uvažujem, ako do toho vieme zapojiť ich značku a ich klientov, aké výstupy plánujem a kde všade sa Shoptet objaví. Ponúkol som im rovno partnerstvo celej série, takže žiadnych iných partnerov už som nemal v pláne hľadať. Bola to krásna zhoda okolností, ale veľmi rýchlo sme sa dohodli, za čo som veľmi vďačný :)
Tvorba 📹
Všetko je dohodnuté, je čas si to užiť :) Samotné rozhovory sú pre mňa vždy skvelým zážitkom, lebo sa veľa dozviem, spoznám inšpiratívnych ľudí a užijem si ten spoločný čas. Ak sa rozhodnete ísť cestou nahrávania v profesionálnom štúdiu, môžete sa venovať len tomu príjemnému, rozprávaniu sa s ľuďmi. Všetko to, čo je na tvorbe podcastov náročné - technika, strih, úpravy - za vás urobí niekto iný. Za tento komfort si však zaplatíte, zväčša minimálne 3,50 € za minútu videozáznamu na tri kamery. Ak chcete nahrávať iba audio, štúdio je zbytočné.
Pri nahrávaní podcastu OD5DO9 som išiel cestou štúdia, vybral som si podcastovestudio.sk a bolo to super. Dohodli sme si termíny nahrávania, prišiel som na konkrétny čas, porozprával sa so zaujímavým človekom a odišiel. Dodal som grafiky a animácie, ktoré som chcel vo videu mať, a po pár týždňoch som podľa dohody dostal hotovú celú sériu. Zaplatil som faktúru a vybavené.
Príbeh Tony Dúbravec Podcastu a Doby digitálnej je však opačný. Tie som si nahrával aj upravoval vždy sám.
Prvý z nich som nahrával osobne, čo vyžadovalo investíciu do vlastnej techniky v rádoch pár stoviek eur. Pri technike som sa inšpiroval vtedajším vybavením Peťa Chodelku a jeho Podnicastu a už som viacerým ľuďom zdieľal tento zoznam.
Druhý menovaný podcast som sa rozhodol nahrávať online a využíval som na to najskôr aplikáciu Zencastr, ktorá fungovala skvelo, nahrávala samostatné audio vám aj hosťovi, umožňovala nahrávať aj video a všetko vám hneď po skončení uploadla na Google Drive. Neskôr som si zaplatil Google Workspace za 80 € na rok, kde mám možnosť si nahrávať cally na Google Meet, a tým pádom dostanem podobný výstup tiež rovno na Drive (bez samostatného audio súboru, ktorý sa však dá jednoducho vyextrahovať).
Následnú úpravu som riešil cez program Audacity, ktorý je zadarmo a je taký komplikovaný, že som využíval asi päť jeho funkcií a dúfal, že to neznie úplne hrozne :) Dnes už je to oveľa jednochšie vďaka AI službám ako Adobe Podcast alebo Auphonic, ktoré vám vedia automaticky upraviť audio, znie to skvelo a je to mega rýchle.
Výhoda tohto scenára je očividná - je to zadarmo alebo za veľmi malé náklady. Lenže je to časovo veľmi náročné. Spracovať hodinový rozhovor mi bežne trvalo aj 2-3 hodiny. Kvôli tomu som veľakrát meškal s publikáciou a narušil pravidelnosť. Skúsil som aj alternatívu, že som si nahratý rozhovor nechal upravovať niekym iným, ale zrejme som nenatrafil na vhodného človeka, lebo som ho aj tak musel naháňať s termínmi, musel som to počúvať, feedbackovať a ešte som za to aj zaplatil. Nie veľmi dobrý deal :)
Distribúcia 📬
Podcast máte hotový, čo s ním ďalej? Vyberiete si podcastový hosting. Ja odporúčam Spotify for Creators, bývalú službu Anchor. Je zadarmo, je to prehľadné a Spotify je veľký podcastový hráč, takže viete, že im na tom záleží. V podstate všetky hostingy robia to isté: dostanú váš podcast na všetky podcastové platformy a ponúkajú vám nejakú nie úplne pokročilú, ale postačujúcu analytiku. Spotify for Creators vám ponúka aj samostatnú možnosť monetizácie buď cez ich reklamný systém, ktorý vám do podcastu vloží programmatic reklamy, alebo formou epizód pre predplatiteľov (využíva to napríklad český podcast U kulatého stolu).
Filip Kuna hovorí, že content je síce king, ale distribúcia je King Kong. Podpisujem. Môžete mať najlepší podcast na svete, ale ak ho nedostanete k ľuďom, bude vám to na nič. Premyslite si, ako využiť sociálne siete na šírenie podcastu organicky, ale pokojne aj cez platené reklamy. Tu prichádza chvíľa, kedy má navrch video, pretože vďaka nástrojom ako Opus Clip viete veľmi jednoducho generovať krátke klipy z vášho videopodcastu a tie využívať na pritiahnutie pozornosti. S audiom sa toto robí ťažko, i keď aj na to je appka - Headliner.
Využite svoje existujúce kanály, napríklad firemný newsletter alebo uzavreté komunity, ktorých ste členmi. Na začiatku, keď potrebujete budovať publikum, je odporúčaným prvým krokom osloviť tzv. F&F - Friends and Family, teda ľudí, u ktorých je predpoklad (nie vždy správny), že vás budú chcieť podporiť a pozdieľať podcast v rámci svojho okruhu známych. Nebojte sa však osloviť relevantných ľudí aj priamo s tým, že robíte takúto novú vec, zaujímal by vás ich feedback a možno vám to tiež niekde pozdieľajú alebo o podcaste niekomu povedia. No a nezabudnite: ak robíte rozhovor, pokúste sa získať čo najväčší výtlak aj priamo od hosťa (aj v tom vám pomôže video, keďže každý sa rád pozdieľa, ako mudruje pri mikrofóne).
Robiť dobrú a konzistentnú distribúciu pre váš podcast je ťažká úloha, sám som na to veľakrát doplatil. Ale úprimne, príliš veľa iných možností nemáme, iba stále odznova hľadať spôsoby, ako sa dostať do uší a očí ľudí.
Manažment očakávaní 🙏🏻
Podcast je vonku, gratulujem :) Predpokladajme, že ste urobili všetko, čo bolo vo vašich možnostiach, aby sa mu darilo. Teraz to už nie je vo vašich rukách a je dobré si to pripomínať. Manažment očakávaní je môj obľúbený výraz, pretože od neho sa odráža to, ako bude vaša podcastová kariéra pokračovať. To, aké očakávania si nastavíte na začiatku, ovplyvní to, ako dlho vám vydrží motivácia a aké kroky budete robiť k ich naplneniu.
Ak začnete s podcastom s cieľom mať rýchlo tisíce poslucháčov (lebo veď všetky známe podcasty, ktoré počúvate, majú), môžete sa sklamať. Hlavne ak vašou témou nie je zábava, nie ste známa osobnosť, nie ste súčasťou podcastovej siete, ako je napríklad ZAPO. Ak bude, naopak, vaším cieľom napríklad “iba” úprimná tvorba hodnotného obsahu pre ľudí, bude to o niečo jednoduchšie. Chcete posilniť autoritu vašej osobnej značky v rámci konkrétnej špecializácie? Podcast je na to super aj bez obrovskej počúvanosti.
Pre mňa osobne sú podcasty súčasťou mozaiky toho, čo robím a s čím si ma ľudia spájajú. Zároveň viem, že nie vždy som im dával toľko energie, koľko by si zaslúžili. Preto aj moje očakávania sú veľmi reálne. Viem, že svet sa nezastaví, keď nevydám novú časť každý týždeň, ale tiež viem, že nemôžem čakať rastúce čísla počúvanosti a odberateľov, ak nebudem vydávať pravidelne. Ani tie najreálnejšie očakávania však nemusia na konci odrážať realitu a je to v poriadku.
Toto vám píšem preto, že viem, koľko ľudí a firiem už zostalo demotivovaných, keď ich počúvalo pár desiatok alebo nižších stoviek ľudí. Keď museli investovať do podcastu a investícia sa im nevracala. Ja však každému prajem, aby tvoril tak, že mu to bude robiť radosť čo najdlhšie, a k tomu manažment očakávaní nevyhnutné patrí.
Ďakujem vám, že ste mi venovali čas, veľa to pre mňa znamená. Ozvem sa zasa čoskoro.
Mám za sebou prvé skúsenosti s video podcastom a je to neuveriteľná vec. Ako introvert, na začiatku som mal veľké problémy s vyjadrovaním a potom nehovorím o samotnom natrénovaní si moderovania každej epizódy. Pre mňa to bola jedna z najväčších výzviev. Samo, natrafil som aj na kritiku, ktorá mi pomohla si uvedomiť nedostatky hlavne s moderovaním. Druhá výzva bola monetizácia. Samo, na začiatku som to mal veľmi podobne, o peniaze mi nikdy nešlo, ale časom keď som videl, koľko je s tým práce a koľko to zaberá času, začal som si uvedomovať, že buť s tým na nejaký čas seknem alebo budem musieť vymyslieť spôsob ako získať peniaze na vykrytie všetkého spomínaného. Nakoniec môjmu rozhodnutiu pomohol jeden fakt, že tým, že som v Lučenci, všetko som nahrával online a boli tam neuveriteľné komplikácie, hlavne potom všetko upravovať. A do toho jeden pozvaný hosť, ktorý prišiel s argumentom, že on online nebude nič nahrávať, on to chce osobne. Tak som s tým nateraz sekol a časom sa k tomu vrátim, pretože v mojom prípade si to žiadalo profesionálny systém.
Úžasný blog!