Poslednýkrát v roku 2023 🎄 Čítaj Digitálne novinky #37
Koncoročné vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Threads prišli do EÚ. 🧵
Dočkali sme sa skôr, než sme predpokladali. Sociálna sieť Threads od Meta je necelé dva týždne dostupná pol miliarde používateľov v Európskej únii. Konkurent, alebo skôr nástupca, Twitteru, si zatiaľ stále hľadá svoje miesto. Treba však povedať, že načasovanie spustenia nemohlo byť lepšie, keďže krátko predtým sa Elon Musk opustil na adresu nespokojných inzerentov, čo odlákalo z Twitteru aj posledných príčetných ľudí. Písal som o tom v poslednom vydaní.
Zatiaľ nemáme nejaké oficiálne dáta o Slovákoch na Threads, vieme však, že aplikácia je aktuálne najsťahovanejšou v AppStore. Počas celého roka je na 4. mieste, aj keď bola spustená až v júli. Záujem o Threads tu teda je, bariéry využívania vďaka napojeniu na Instagram v podstate neexistujú, takže verím, že Threads má pred sebou celkom pozitívnu perspektívu. Rôzne funkcie, ktoré poznáme z Instagramu alebo Twitteru pribúdajú postupne, reklamy a business účty sú zatiaľ v nedohľadne, aj keď určite prídu.
Pre mňa, ako človeka, ktorý nikdy aktívne netweetoval, je Threads kombinácia Instagram Stories a TikToku. Z pohľadu obsahu sú to Stories, teda okamžité a spontánne, myšlienky, postrehy, diskusie. Z pohľadu “výkonu” je to skôr TikTok, keďže jeden post môže mať desiatky lajkov a ďalší žiaden, takže každé nové “vlákno” je ako lotéria, čo mi príde zaujímavé, aj keď to určite môže byť i demotivujúce.
Partnerom tohto vydania Digitálnych noviniek je slovenský social media nástroj Kontentino. Osobne používam Kontentino od roku 2017, v podstate od ich začiatkov, a za tie roky som nenašiel iný nástroj, ktorý by mi vyhovoval viac pre prácu v tíme a schvaľovačky s klientmi.
Ďakujem Kontentinu za podporu a tiež za to, že sa stále zlepšujú, prichádzajú s novými fičurkami, ako je priame publikovanie Reels či Stories, podpora príspevkov na Google My Business profile, lepšia analytika alebo nové rozhranie kalendára. Pozrite sa na ich web, ak hľadáte podľa mňa ideálny plánovač pre váš tím.
Spotify Wrapped trochu inak. 🎶
Svoj sumár toho, čo sme celý rok počúvali na Spotify, sme si všetci “rozbalili” už dávno. Wall Street Journal však pripravil iný pohľad na Spotify Wrapped. Najpočúvanejšou interpretkou sa stala Taylor Swift, a tak sa v redakcii pozreli na to, koľko by ste museli počúvať jej hudbu, aby ste sa dostali medzi tých najvernejších fanúšikov. Na top 1 % bolo treba 100 hodín počúvania, čo je síce dosť, ale nie nereálne. Aby ste sa však dostali medzi 0,001 % vyvolených, bolo treba minimálne 25-násobok. Ak si vezmeme, že celý rok má 8 766 hodín, tak venovať 2 500 (104 dní nonstop) iba Taylor Swift už je celkom achievement. O najvyššom sledovanom výsledku na úrovni 5 778 hodín za rok nehovoriac.
V článku nájdete okrem vysvetlenia dát aj prípady fanúšičiek, ktoré tieto svoje úspechy berú “trošku” osobne a v roku 2024 rozhodne plánujú zamakať a umiestniť sa ešte vyššie.
Adventný kalendár Marka Ritsona. 📅
Ak sledujete prácu marketingového akademika Marka Ritsona, toto vás bude zaujímať. Ak jeho prácu nesledujete, začnite. Ritson píše pravidelne pre portál Marketing Week. Sú to zväčša komentáre a analýzy z marketingového sveta, ale často aj veľmi praktické a užitočné návody. Vždy na konci roka vyberie TOP 10 článkov, z ktorých sa dá veľa naučiť do marketingovej praxe. V tejto skrátenej verzii adventného kalendára sa teda môžete vrátiť k príbehom značiek ako Guiness, Cadbury, Toblerone alebo Twitter, alebo aj k pohľadom na témy segmentácie, cenových akcií a pozicioningu.
GTA6 s prvým rekordom. 📈
Hovorí sa, že starnutie si človek najviac uvedomí pri deťoch. No ja osobne sa skutočne starý cítim až keď si uvedomím, že posledné GTA 5 vyšlo pred 10 rokmi. O pokračovaní sa dlho hovorilo a začiatkom decembra sme sa konečne dozvedeli, že sa ho dočkáme v roku 2025. Hráčska komunita tak dostala náplasť v podobe 90-sekundového traileru, z ktorého síce asi rok a pol nevyžije, ale pozeralo sa na to rozhodne dobre. A hlavne veľa. Trailer totiž prekonal rekord v počte zhliadnutí nehudobného videa za prvých 24 hodín, ktorý doteraz držal Mr. Beast. Za prvý deň získalo vyše 85 miliónov zhliadnutí.
Očakávania sú také vysoké, že na internete seriózne prebiehajú diskusie, ako ochrániť svoje zdravie, aby sme sa dočkali reálneho vydania a nezomreli dovtedy. Hráči tak prestávajú fajčiť, začínajú cvičiť alebo zdravšie jesť. Samozrejme s tým prichádzajú aj vtipné videá a memečká.
Rok 2023 v Google Search. 🔎
Ďalší z každoročných prehľadov, ktoré máme všetci radi, je “Top Search Trends” od Google. Dozvieme sa z neho, ktoré udalosti, domáce aj zahraničné osobnosti, výrazy či návody zaujímali ľudí najviac. Pozitívne je, že na Slovensku sa do rebríčka nedostal Andrew Tate (aj keď globálne bol stále na 3. mieste), negatívne je, že celá krajina žila primárne politikou. Top hľadaný výraz v kategórii “Ako” bol “Ako voliť?”, čo mi nepridáva na pocite nádeje, že s touto krajinou to ešte môže dopadnúť dobre. Určite odporúčam si celú stránku preklikať pre pochopenie toho, čo lokálnu aj zahraničnú spoločnosť zaujíma.
PODCAST: Športový marketing s Palim Krutým. 🎙️
Pali Krutý sa pred vyše dvoma rokmi rozhodol oživiť hokej v jeho rodnej Senici. Stal sa spolumajiteľom HC Dukla Senica a do riadenia klubu priniesol svoje dlhoročné marketingovo-mediálne skúsenosti. Dnes je Dukla inšpiráciou pre mnohé ďalšie slovenské a české kluby, ktoré chcú skvalitniť svoju komunikáciu alebo získavať stabilných partnerov.
O svoje know-how zo športového marketingu sa podelil aj v novej časti podcastu Doba digitálna a musím povedať, že je to nabité užitočnými informáciami.
Ak máš chuť čítať viac: