Môže fungovať AI reklama? 🎥 Čítaj Digitálne novinky #46
Je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Coca-Cola s vianočnou AI reklamou 🎄
Tak ako všetci u nás poznajú slávnu vianočnú reklamu Kofoly s diviakom, tak celý svet pozná vianočnú reklamu Holidays are coming od Coca-Coly z 90. rokov. Coca-Cola sa rozhodla urobiť tohtoročný remake reklamy pomocou AI (pozrieť si ju môžete nižšie). Po tom, ako pred časom Toys R Us skúsili podobný krok a vzniklo z toho generické nič, skepsa niektorých marketérov bola na mieste. Predsa len, keď sa na spot pozeráte s vedomím, že nie je výsledkom práce filmárov, všímate si veci, ktoré bežní diváci nevidia.
Testovanie odozvy divákov od System1 totiž potvrdilo, že divák vidí to, čo pozná, čo sa mu páči už 30 rokov (kamión, známa pesnička, Santa Claus, ľadové medvede, spojenie Coca-Coly a Vianoc) a nejaké detaily ho príliš netrápia. Coca-Cola je spokojná, lebo ušetrila kopu peňazí, zákazníci sú spokojní, lebo znova dostali to, čo očakávali.
Veľmi dobrá a užitočná lekcia pre tých, ktorí budujú značky, aj pre tých, ktorí exekuujú kreatívne nápady. Pekne to zhŕňa odkaz Andrewa Tindalla zo System1 z tohto článku.
“Let AI worry about tactics. Marketers need to be strategic powerhouses now more than ever.”
Na 2025 mám niekoľko voľných miest v rámci môjho mentoringu pre firmy aj jednotlivcov zameraného primárne na sociálne siete. Polročné alebo ročné programy, počas ktorých spolu pracujeme na zlepšení procesov, tvorbe nového obsahu, vedení tímu, príprave stratégie a mnohých ad hoc výzvach, sú dostupné na mojom webe.
Správa o stave marketingu v roku 2024 👓
Český Marketing Festival pred pár dňami spustil predaj lístkov na ročník 2025, ktorý sa udeje v apríli v Brne (kto by sa chcel pridať, dajte vedieť). Druhýkrát pritom promo postavili na dokumente Making a Marketer, v ktorom sa rozprávajú so svetovými osobnosťami marketingu o aktuálnom stave marketingového odvetvia. V druhej časti sú hlavnými hviezdami Byron Sharp, Mark Ritson, Tom Roach či Zoe Scaman. Určite si pozrite, je to fakt unikátny počin kvalitou spracovania aj kvalitou informácií.
Nová podcastová séria OD5DO9 🆕
Možno ste už zachytili z Instagramu alebo LinkedInu, že pracujem na niečom novom - podcaste OD5DO9. Totiž, začiatkom roka na dovolenke som v kníhkupectve v Kuala Lumpur natrafil na knihu o side hustles, po našom “bokovkách”. Keďže v reklamnom a marketingovom svete je side hustle úplne bežná vec a sám som tak začal podnikať, začal som premýšľať nad tým, ako spracovať príbehy podobné tomu môjmu.
No a keďže ma to neopustilo ani po pár týždňoch, ani po pár mesiacoch, a môj nápad sa páčil aj ľuďom v Shoptete, ktorého polovica klientov má svoj e-shop ako bokovku, nezostávalo nič iné, len to zrealizovať. Zajtra nahrávame posledné dva rozhovory prvej 8-dielnej série, ktorú plánujem vydávať začiatkom roka. Budú tam príbehy firiem ako Tuli, Bratiska, Regal Burger, Pure Nuts, BajaBee a niekoľko ďalších. Teším sa na to a verím, že sa to bude páčiť aj vám.
Čo vyhralo Trumpovi voľby? 🇺🇸
Prešli takmer tri týždne, odkedy Donald Trump vyhral americké voľby a čoskoro sa opäť stane prezidentom. Emócie už trošku opadli na oboch stránach a na rad prichádza realita. Kým republikánski voliči začínajú chápať, ako funguje CLO, tí demokratickí si nastavujú zrkadlo a hľadajú zlyhania vo vlastných radoch.
Jednou z hlavných výhod, ktorá podľa mnohých pomohla Trumpovi vyhrať (a ja s nimi súhlasím), bol fokus na mladých mužov aktívnych na internete, tzv. manosphere. Vo finálnej fáze kampane urobil niečo, čo Kamala Harris nie - prijal pozvania do všetkých “mužských podcastov” s Joe Roganom, Andrew Schulzom, Loganom Paulom, Lexom Friedmanom. Píše o tom napríklad magazín Wired v tomto a tomto článku.
Kým Kamala Harris sa prihovárala v kampani primárne ženám, u Trumpa pochopili, že voľby u nich rozhodnú muži, najmä tí s nižším vzdelaním koketujúci s krajnou pravicou. Mladí muží sa dnes jednoducho trápia. Je ich menej na vysokých školách, majú väčšiu pravdepodobnosť samovrážd, aplikácie ako Tinder hrajú úplne proti nim a svoju zranenú maskulinitu (o ktorej ich veľká časť spoločnosti presviedča, že je toxická) si liečia u silných a úspešných mužov, čo je pre nich stále aj skoro 80-ročný miliardár Trump.
Dovolím si tvrdiť, že tento trend zaručene príde do pár rokov aj k nám. Už teraz vidieť veľa náznakov - noví online tvorcovia, extrémny záujem o bojové športy, záujem v konšpiráciách. Myslím, že aj naši politickí marketéri by sa mali už pripravovať na podobné výzvy. Dobrý začiatok bude vypočuť si, ako o téme veľmi empaticky hovorí Scott Galloway, napríklad v tomto podcaste.
Môžu AI chatboti nahradiť priateľov? 🤖
AI asistenti ako ChatGPT, Gemini, Meta AI či Copilot sa okrem iných vlastností pýšia tým, že sú schopní viesť s vami bežnú ľudskú konverzáciu. Joanna Stern z Wall Street Journal sa rozhodla si ich vyskúšať všetkých naraz a strávila s nimi jeden celý deň, počas ktorého sa s nimi rozprávala, nechala si od nich radiť a skúšala s nimi zdieľať emócie. Ako to dopadlo, ktorý asistent sa osvedčil najlepšie, si môžete pozrieť v jej video reportáži.
O tom, ako sa však v niektorých prípadoch AI avatary môžu až príliš dostať pod kožu, som písal už pred vyše rokom a nedávno sa opäť služba Character.AI dostala na pretras, keď sa jej 14-ročný používateľ po vybudovaní blízkeho vzťahu so ženskou AI persónou pripravil o život.
To len taká pripomienka, že kým pár digitálne gramotných ľudí sa tu s týmito technológiami zabáva a hrá, rastie nám obrovská skupina ľudí, ktorí sú extrémne ohrození a zraniteľní.
PODCAST: AI v kreatívnom procese 🎙️
Ešte predtým, než začne v januári vychádzať nový podcast, plánujem nahrať a vydať ešte pár epizód podcastu Doba digitálna. V poslednej časti som sa rozprával s copywriterom a kreatívcom na voľnej nohe, Matejom Valom. Témou rozhovoru bolo využívanie AI nástrojov v kreatívnom procese, čomu sa Matej venuje aj v rámci jeho školení. Rozobrali sme konkrétne užitočné nástroje v jednotlivých krokoch od rešeršu, cez brainstorming až po prezentácie. Vypočuť si náš môžete na YouTube, Spotify a všetkých podcastových appkách.
Ak máte chuť čítať viac:
Čo by naozaj mal robiť social media manager? (Poznámkový Blog)
Celosvetovo najsťahovanejšie aplikácie za október (Appfigures)
YouTube je najobľúbenejšou podcastovou appkou (Wall Street Journal)
Ako Čína využíva influencerov na zahraničnú propagandu (Vinohradská 12)