Všetkých zaujímal Fico 🟥 Čítaj Digitálne novinky #47
Je tu ďalšie vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Čo Slováci googlili najviac? 🔍
Ako traumatizovaná musí byť naša krajina, keď najvyhľadávanejšou témou, udalosťou aj osobnosťou v roku 2024 bol Fico? Celkovo politika sa ukazuje ako najvďačnejšia téma, ak chcete prirodzene získať pozornosť ľudí na internete. Google ako každý rok predstavil svoj report toho najhľadanejšieho po celom svete a náhľad slovenských výsledkov môžete vidieť na obrázku nižšie.
Supervolebný rok ovládol rebríček spolu s veľkými športovými udalosťami. Uvidíme, ako sa to odrzkadlí v ďalšom roku, kedy nás žiadne dôležité voľby nečakajú. Aj keď predpokladám, že naša vláda sa zvládne postarať o ďalšie témy, bez ktorých by sme sa kľudne zaobišli.
Aj v novom roku pokračuje môj mentoring pre firmy aj jednotlivcov zameraný primárne na sociálne siete. Polročné alebo ročné programy, počas ktorých spolu pracujeme na zlepšení procesov, tvorbe nového obsahu, vedení tímu, príprave stratégie a mnohých ad hoc výzvach, sú dostupné na mojom webe. Po pár nasledujúcich týždňoch v zahraničí sa od marca môžeme pustiť do toho :)
YouTube na koni 🎬
V podcastovom svete ešte donedávna vládlo Spotify. V tomto roku si prvenstvo prevzal YouTube, a to najmä medzi mladšími divákmi. Podcasty už totiž ľudia viac pozerajú ako počúvajú. Aj keď ide iba o pár ľudí sediacich pri mikrofónoch. Až 31 % percent divákov v USA uvádza YouTube ako ich hlavnú podcastovú platformu. Dokonca aj spomínané Spotify zaznamenalo dvojnásobný nárast sledovania podcastov vo videoforme v ich appke (čo mi príde dosť nekomfortný spôsob, ale ktovie). Píše o tom Wall Street Journal.
Aj vďaka podcastom sa YouTube stal v USA najsledovanejšou streamingovou službou cez televízor a druhým najsledovanejším kanálom celkovo aj oproti lineárnemu vysielaniu. Aplikácia YouTube tvorila podľa agentúry Nielsen takmer 10 % celkového času sledovania TV. Už 150 miliónov Američanov sleduje YouTube cez telku každý mesiac.
YouTube ako primárna podcastová služba dáva zmysel nielen pre divákov, ale aj pre tvorcov. Monetizácia na YouTube je asi jediná funkčná spomedzi sociálnych sietí, videá sú jednoduchšie na distribúciu v rámci Reels, Shorts alebo na TikToku, pre zapamätateľnosť tvorcov v mysliach ich publika je vždy lepšie ukázať tvár a obrazovo sa lepšie komunikujú aj prípadní partneri podcastov. Všetko toto som zohľadnil aj ja pri podcaste OD5DO9, ktorý bude vychádzať už o pár týždňov.
Ako a kde konzumujete podcasty vy? Počúvate alebo aj pozeráte?
Napíšte ChatGPT cez WhatsApp 📱
Keď nejdú ľudia k ChatGTP, pôjde ChatGPT k ľuďom. V USA a Kanade viete tomuto nástroju od OpenAI už aj zavolať, u nás sa musíte uskromniť s konverzáciou cez WhatsApp. Takýto chat je obmedzený na istý počet dopytov na deň, nepotrebujete k nemu účet na ChatGPT, no po dosiahnutí limitu vás chatbot vyzve k registrácii. Postupne by mali pribudnúť aj ďalšie funkcie, ako napríklad vyhľadávanie na internete. Viac info vrátane telefónneho čísla nájdete v článku na TechCrunch.
Minúta na internete v roku 2024 ⏱️
Jedna z mojich obľúbených každoročných infografík sa volá Data Never Sleeps a už dvanástykrát ju pripravila spoločnosť Domo. Sumarizuje, aké aktivity sa dejú v digitálnom svete každú minútu dňa. Z tohtoročných čísel ma najviac zaujalo 229 miliónov Teams callov, 852 rezervácií cez Airbnb (aj keď ja to považujem za platformu bez budúcnosti) a skoro 6 miliónov vyhľadávaní cez Google oproti 8 500 návštevám ich AI služby Gemini.
Zo zločinca hrdinom vďaka sociálnym sieťam 🦹🏻♂️
Začiatkom decembra bol v centre Manhattanu v New Yorku zastrelený šéf najväčšej americkej zdravotnej poisťovne UnitedHealthcare, Brian Thompson. Zatiaľ stále údajným strelcom bol 26-ročný Luigi Mangione, ktorého zadržali po 8 dňoch. Ak ste prípad náhodou nezaznamenali, nájdete ho vysvetlený napríklad na New York Times.
Prečo to tu však spomínam je to, čo sa po celom incidentne začalo diať (nielen) na sociálnych sieťach. Keďže zdravotné poistenie a extrémna ekonomická nerovnosť sú v USA veľmi citlivými témami, s ktorými má mnoho ľudí veľmi osobné skúsenosti, nie každý v sebe v reakcii na túto udalosť našiel dosť empatie. Z Luigiho mnohí urobili takmer národného hrdinu, bojovníka proti systému, hlas ľudu a martýra.
Už podľa prvých záznamov z bezpečnostných kamier niekto v New Yorku zorganizoval súťaž jeho dvojníkov. Bundu, akú mal údajne oblečenú pri útoku, si na webe Macy’s pozerali tisíce ľudí a stovky z nich si ju aj kúpili. Sociálne siete zahltili memečká a videá, ktoré situáciu zľahčovali alebo priamo strelca podporovali.
Asi je nám tu všetkým jasné, že to nie je v poriadku, ale je to podľa mňa veľmi zaujímavý fenomén, ktorý funguje najmä v Spojených štátoch. Ľudia sa minimálne na internete vedia veľmi výrazne ozvať pri takýchto citlivých témach a vzniká z toho fascinujúca sonda do duše spoločnosti.
PODCAST: Trading ako pyramídová hra 🎙️
Jedným z najväčších nešvárov internetu v poslednom období sú všadeprítomné reklamy a odporúčania na rýchly zárobok. Od dropshippingu, cez virtuálne asistentky, social media marketing až po trading. Téma sa môže meniť, ale obsah zostáva rovnaký. Niekto vás na sociálnych sieťach presviedča, ako skvelo si žije vďaka XY a keď si zaplatíte pár stoviek eur za kurz a mesačné členstvo, môžete si rovnako skvelo žiť tiež. Lenže namiesto aktivity XY si ľudia (tí vyvolení) skôr žijú skvelo z provízií za to, že ste si vy za niečo zaplatili.
Milan Dubec sa v jeho podcaste v novembri stretol s dvoma ženami, ktoré sa nechali zlákať do siete firmy Eaconomy, ktorá lákala práve na zárobky z tradingu. Tieto ženy, samozrejme, prišli o peniaze a podelili sa o svoju skúsenosť s tým, čo ich presvedčilo sa zapojiť, ako to celé prebiehalo, o koľko prišli a podobne.
Podľa mňa je veľmi dôležité hovoriť o týchto prípadoch, pretože ich je veľmi veľa a tých príležitostí, kde sa nielen ženy a mamičky môžu na internete nechať nachytať, zrejme tak skoro ubúdať nebude.
Ak máte chuť čítať viac: