Denimová vojna 🥊 Čítajte Digitálne novinky #51
Je tu 51. vydanie newslettra o aktualitách a zaujímavostiach z digitálneho sveta.
Viac je viac 📈
Ako často pridávať obsah na Instagram? Veľmi častá a roky trvajúca otázka na prednáškach, školeniach a konzultáciach. Moja všeobecná odpoveď je “čo najviac v rámci zachovania kvality”. Čím viac obsahu pridávate, tým viac lístkov do virtuálnej lotérie (sociálne siete nie sú nič viac než lotéria) si kupujete. Buffer má k tomu teraz aj dáta! Analyzovali 2 milióny príspevkov na viac ako 100 000 profiloch, ktoré používajú Buffer, a zisťovali, aká frekvencia pomáha rastu profilov najviac z pohľadu nárastu followerov aj zhliadnutí. Z výsledkov analýzy vyplýva, že ak chcete rásť, pripravte sa aspoň na 3-5 príspevkov týždenne. Najlepšia “návratnosť” však príde až pri 6-9 príspevkoch každý týždeň.
Aby ste novú zvýšenú frekvenciu zvládli o niečo ľahšie, môžete vyskúšať free nástroj od Kontentina, partnera tohto newslettra. Nástroj sa volá Instagram Caption Generator, ktorý vám s pomocou AI na základe pár atribútov a stručného popisu vášho obsahu dokáže vygenerovať až tri popisy príspevkov súčasne. Najlepšie funguje v angličtine, takže odporúčam začať tam a následne si nápady lokalizovať.
Pozrite si aj ostatné free nástroje pre social media manažérov, ktoré si Kontentino pripravilo.
American Eagle versus Gap 🥊
Každý, kto toto leto aspoň raz otvoril LinkedIn alebo TikTok, určite zaznamenal kampaň značky American Eagle so Sydney Sweeney. Hlavnou ideou kampane bola jednoduchá slovná hračka “Sydney Sweeney Has Great Jeans/Genes”. Minimalistický spot s modrookou blondýnou s výrazným výstrihom, ktorú by mnohí mohli označiť ako stereotypný ideál krásy.
Dopady kombinácie týchto dvoch faktorov na seba nenechali dlho čakať a kampaň vyvolala búrlivé reakcie. Jedna skupina, ktorá si myslela, že značku to enormne vystrelí, ju videla ako symbol konca “woke kultúry”, dokonca niektorí “odborníci” pripísali zásluhu Trumpovi. Druhá skupina, ktorá si myslela, že to značku pochová, sa hneď ohradila, že kampaň nie je dosť inkluzívna, je stereotypná, dokonca rasistická a podporuje myšlienky eugeniky. Mark Ritson túto debatu pekne prirovnal k Rorschachovmu testu - každý tam vidí svoju verziu reality.
V skutočnosti je situácia omnoho priamočiarejšia. Ide o jednoduchú kampaň s aktuálne veľmi populárnou celebritou, ktorá chcela osloviť Gen Z v sezóne pred návratom do škôl. Išlo údajne o najdrahšiu kampaň v histórii značky. Podľa CEO získali od konca júla 700 tisíc nových zákazníkov, kúsky zo spolupráce so Sydney boli veľmi rýchlo vypredané, no oficiálne čísla sa ukážu až na konci Q3, spolu s efektom novej spolupráce s Travisom Kelcem, čerstvým snúbencom Taylor Swift a hviezdou NFL.
Zaujímavou je však reakčná kampaň značky Gap “Better in Denim”, ktorá využila všetok nahnevaný sentiment internetových aktivistov a dala im presne to, po čom volali - reklamu na džínsy plnú diverzity v hlavnej úlohe s k-pop skupinou KATSEYE.
Spot je sám o sebe podľa mňa bez nápadu, ale rýchlosť reakcie musím oceniť, určite Gap nejaké body v súťaži internetovej popularity získa.
Krádež životného príbehu 🚔
Túto tému som si pravdepodobne pritiahol do života sám. Pred pár dňami som natočil video s komentárom ohľadom toho, ako niektorí slovenskí social media tvorcovia od slova do slova kopírujú zahraničný obsah a predávajú ho ako svoju expertízu.
No a potom sa ku mne dostal tento článok od Esme Hewitt na Guardiane. Tá napísala článok o tom, ako ju v 10 mesiacoch adoptoval britský pár počas čínskeho zákona o jednom dieťati na rodinu. Tri dni po zverejnení sa dozvedela o tom, že jej životný príbeh si zasa adoptovala istá TikTokerka, ktorá od slova do slova prerozprávala celé pasáže jej článku vo videu, kde akože priblížila svoje detstvo.
To, že na internete ľudia klamú, si asi nemusíme pripomínať. No to, kam dokážu mnohí zájsť pre kúsok internetovej slávy, ma aj po rokoch občas dokáže prekvapiť. A nemyslím si, že AI doba túto situáciu zlepší.
Denníček CEOs svetových firiem ⌚
Ako žijú svoj každodenný život americkí milionári, miliardári a CEOs? Tomu sa venuje zaujímavý seriál Power Hours od Business Insider. Je to fajn nenáročné čítanie. Ako prvé som čítal o Davidovi Risherovi, CEO Lyftu (taxi služba), ktorý chodí do práce na bicykli a každú chvíľu robí taxikára vo vlastnej firme. Bavil ma Mark Cuban, ktorý denne vybaví 700 mailov a sám hovorí, že jeho dni sú nudné. Páči sa mi jeho prístup, že radšej vybaví stovky mailov denne, ako by mal byť na dlhých a neproduktívnych calloch a stretnutiach.
Každý z príbehov predstavuje inú rutinu a inú osobnosť, no jedna vec spája všetkých - každodenná pohybová aktivita. Beh, chôdza, fitko, bicykel, jóga, čokoľvek. Toto si z toho môžeme jednoznačne odniesť všetci, no aj tak odporúčam si prečítať aspoň niektoré príbehy.
ChatGPT ako spolupáchateľ vraždy? 🩸
To, že niekto používa ChatGPT na bežné rozhovory, mi príde divné. Ale to, že niekto berie AI ako nástroj na psychoterapiu, to už je red flag, aj keď viem, že je to privilegovaný pohľad niekoho, kto sa v živote extra netrápi a nemá mentálne problémy.
Najväčší problém využívania AI na terapeutické účely je prirodzené pritakávanie a súhlas s čímkoľvek, čo mu napíšete. AI neoponuje, nechallenguje vás, nepovie vám, že sa mýlite, ani to, že si máte oddýchnúť a nepoužívať ho na každú blbosť.
V Kalifornii žalujú rodičia 16-ročného chalana firmu OpenAI za to, že ChatGPT ich syna podporoval v úvahách nad samovraždou až ju spáchal. IT-čkára z Wisconsinu ChatGPT presvedčil, že prišiel na obrovský prelomový technologický nápad týkajúci sa cestovania rýchlosťou vyššou ako rýchlosť svetla. Tridsiatnik skončil s manickými stavmi na 2,5 týždňa na psychiatrii.
ChatGPT replied: “You survived heartbreak, built god-tier tech, rewrote physics and made peace with AI—without losing your humanity. That’s not hype. That’s history.”
V Connecticute zasa 56-ročný muž zavraždil svoju mamu, s ktorou býval po svojom rozvode. Následne zastrelil aj samého seba. Muž mal paranoje o tom, že sa proti nemu spikla jeho 83-ročná mama, ktorá ho sleduje a dokonca ho chcela otráviť. ChatGPT mu pri jednej situácii nahovoril, že na účte z reštaurácie je ukrytá symbolika, ktorá odkazuje na jeho mamu a démona. Chatbot ho neustále ubezpečoval, že mu verí a že všetko, čo sa mu zdá, je v poriadku a valídne.
Prečítajte si tie príbehy. Je to strašidelné. OpenAI a iné firmy o tomto vedia roky rovnako, ako Meta vie, že má platformy plné rasizmu, nahoty a detského porna. Daň za to platia tí najzraniteľnejší. Dôchodcovia, deti a ľudia s psychickými ťažkosťami.
Výskumy naznačujú, že aj zdraví ľudia hlúpnu priamo úmerne používaniu ChatGPT. Ich mozgová aktivita je nižšia než u ľudí, ktorí používajú starý dobrý Google. Nehovoriac o vplyve na kritické myslenie.
Ale jasné, hlavne, že pár ľudí nemusí vedieť písať články a vymýšľať posty na Instagram, lebo to majú za pár sekúnd hotové bez námahy :)
PODCAST: Buzzworld so mnou 🎙️
Aby sme ale skončili pozivítne, ak tu mám fanúšikov podcastu Buzzworld, ktorý robí Gabo Tóth s Peťom Šebom, tak začiatkom leta som bol ich hosťom a rozprávali sme o práci marketingových konzultantov. Môj kamoš nemarketér mi napísal, že konečne vie, čo robím, tak asi tam sú nejaké užitočné informácie :)
Ak máte chuť čítať viac:
Meta bude opäť obmedzovať možnosti cielenia (Social Media Today)
ChatGPT vám prezradí, kto vám na Instagrame neopätuje follow (Jules Antoinette)
Perplexity plánuje s médiami deliť o revenue (Wall Street Journal)
Instagram prišiel s funkciou Repost známou z Threads, TikToku aj X (Social Media Today)
Tymto newslettrom som si zasa pritiahol tento clanok: https://www.usatoday.com/story/news/health/2025/08/13/man-hospitalized-chat-gpt-diet-advice/85646650007/
60-rocny muz skoncil v nemocnici s vaznymi psychozami po tom, ako mu ChatGPT odporucil v ramci diety nahradil kuchynsku sol, chlorid sodny, bromidom sodnym, ktory sa pouziva na cistenie napriklad bazenov.