Zápisky z Cannes Lions vol. 2 - AI už nie je téma
Vyberám veci, ktoré som si odniesol z týždňa v Cannes.
Cannes Lions je najväčší reklamný festival na svete, kde sa oceňuje špička svetovej reklamy. Okrem toho je to týždeň plný zaujímavých prednášok, networkingu, horúceho slnka a rosé.
Dnes mám pre vás ďalšie postrehy, ktoré sú podľa mňa hodné zdieľania. Na ceste sú ešte dve vydania tohto miniseriálu.
AI už nie je téma, ale úplná samozrejmosť
Nie je žiadnym tajomstvom, že pri všetkých prehajpovaných vyhláseniach a prognózach ohľadom umelej inteligencie sa snažím držať si odstup. Myslím si, že príliš veľa ľudí si uverilo, že má vešteckú guľu, príliš veľa ľudí sa rozhodlo, že potrebuje novú tému využiť pre svoj profit, a príliš veľa ľudí zabúda na to, že na konci bežný konzument rozhodne, čo je naozaj trend a aký veľký dopad bude mať.
Keďže po buzzwordy sa v Cannes nechodí vždy ďaleko, myslel som, že tie isté sebavedomé vyhlásenia budem počúvať v každom druhom vystúpení. No síce sa o AI hovorilo veľa a často, nikdy nie v podobnom kontexte.
Využívanie AI nástrojov v marketingu, reklame a biznise je proste realita, nič, nad čím by sme stále potrebovali ochkať. Ľudia v brandži neprichádzajú vo veľkom o prácu (aspoň nie kvôli AI), kreativita je stále to, v čom ľudia dominujú.
Napriek tomu, že už dva a pol roka denne počúvame a čítame o AI a takej či onakej pozícii, ktorú nahradí, v realite (minimálne v našej brandži) sa zatiaľ nič také nestalo. To, že niekto používa MidJourney, ChatGPT alebo nejaký tool na vibe coding, predstavuje pomôcku pri práci, nie žiadne zemetrasenie.
Som rád, že aj na evente, kde každý rád opakuje prehajpované frázy, boli tentokrát všetci výrazne kľudnejší.
Prvú časť o kreativite ste čítali?
Zápisky z Cannes Lions vol. 1 - Máte svoju kreatívnu platformu?
Cannes Lions je najväčší reklamný festival na svete, kde sa oceňuje špička svetovej reklamy. Okrem toho je to týždeň plný zaujímavých prednášok, networkingu, horúceho slnka a rosé.
Agentúry nie sú iba dodávatelia
Keď som bol v Cannes prvýkrát v roku 2017, veľmi vo mne zarezenovalo, čo povedal Fernando Machado, vtedajší CMO Burger Kingu, ktorý v tom roku získal titul Creative Marketer of the Year. Budem parafrázovať:
“Spolupráca s agentúrou nie je automat na colu, do ktorého stačí vhodiť peniaze a vypadne vám to, čo si prajete.”
Apeloval tak na úzku spoluprácu a partnerstvo medzi klientom a agentúrou. Áno, vo vzťahu klient-agentúra je jedna strana, ktorá to platí, to však neznamená, že sa ten vzťah zmení iba na objednávateľa a dodávateľa. Spolupráca má byť prínosná pre obe strany, aby mohli vznikať dobré práce.
Tento rok niečo podobné zopakovala Patricia Corsi, Chief Growth Officer z Kimberly-Clark, keď povedala, “Agencies are not just vendors”.
Aj keď tento koncept partnerstva je tiež niečo, o čom sa v praxi viac hovorí než sa deje, verím, že to môže fungovať. Lenže nepomáhajú tomu procurementy, pravidelné tendre, neustále sa zmenšujúce budgety, ktoré skracujú trvanie spoluprác.
Takže síce to väčšina z nás úplne neovplyvní, ale skúsme si hľadať takých klientov, s ktorými nás bude baviť robiť. A ako klienti zasa také agentúry, s ktorými naozaj chceme robiť a ideálne čo najdlhšie.
Taký KitKat má jednu agentúru (VML) už 90 rokov. To je tiež jedným z faktorov, ktoré pomáhajú konzistentnosti, o ktorej som písal v predchádzajúcom newslettri.
Triad podcast o Cannes Lions
Čo si z Cannes odniesli Monči a Maťa z agentúry Triad? Že rastie vplyv content creatorov, ktorý však so sebou prináša aj nové kreatívne výzvy. Že konzistentnosť je absolútne kľúčová pre efektivitu. Že reklama by mala ideálne zabávať. A že reagovať na kultúrne udalosti je nový virál. Vypočujte si viac v najnovšej časti podcastu Marketing bez obalu.
Bonus: Grand Prix a striebro pre vizuál KitKat
Postarala sa oňho pražská agentúra VML a fotil ho slovenský fotograf Miro Minarovych s desiatkami ocenení z kreatívnych súťaží z celého sveta.
Ďakujem vám, že ste mi venovali čas, veľa to pre mňa znamená. Ozvem sa zasa čoskoro.